Hity, na které nezapomeneme...

Noc na Karlštejně
 (Autor: archiv)
11. února 2007
01:00

Hudba Karla Svobody je neodmyslitelnou součástí seriálů, pohádek i repertoáru mnoha zpěváků. Zavzpomínejte s námi na nejznámější hity

Určitě to znáte - hned po ranním probuzení se vám v hlavě zničehonic usadí melodie a provází vás větší část dne. Bůhví, odkud se vzala, kdo vám ji tam usadil a proč, ale je tam. S melodií si postupně vybavujete slova, v duchu si notujete a slyšíte v uších zpívat Vaška Neckáře, Vondráčkovou, Gotta... Tyhle ranní melodie mají většinou jedno společné. Člověka, který tu krásu stvořil. Karla Svobodu, výjimečného skladatele, který uměl do not vetknout city, prožitky i způsob vidění světa tak, že se s tím dokázala ztotožnit většina z nás. Jeho hudba Karla Svobodu přežila. Hraje se nejen u nás, ale v celé Evropě, hudební velmoci Francii nebo Británii nevyjímaje. Svobodův talent a nadání bez nadsázky neznaly hranice. "Výjezdní doložku" jeho melodie nepotřebovaly ani za minulého režimu. Dokázal hudbou ozvláštnit i tak oblíbený a úspěšný seriál Big Man z produkce Taurus filmu s hvězdami Budem Spencerem a Ursulou Andressovou v hlavních rolích. Nebylo to naposledy, co Svoboda takto zazářil. Neuvěřitelnou spoustu zejména televizních seriálů pro děti i pro dospělé podbarvila a v mnoha směrech i dotvořila jeho hudba. Včelka Mája je téměř legendární, svědčí o tom i to, že jen ve Francii se v loňském roce prodalo 150 000 CD singlů s nahrávkou ústřední melodie a písně. Cirkus Humberto, Návštěvníci, Kačenka a strašidla nebo Létající Čestmír se staly nejen u nás doma, ale bez nadsázky v celé Evropě i v zámoří (např. v Japonsku) mimořádně úspěšnými. S jejich uváděním musely počítat i distribuční elektrárenské společnosti - v té době se zapnutím tisíců televizorů prudce zvýšil odběr energie. Hudba k milování i tanci Ostatně své osobní energie jako takové měl skladatel Svoboda na rozdávání. Rychlost, s jakou chrlil hity, ohromuje. Jako jeden z mála tvůrců - pokud ne vůbec jediný - dokázal v notách vyjádřit možná všechny lidské pocity. Proto jeho hudba zabírala. Písně Stín katedrál, Lady Carneval, Čau lásko, Depeše, Jsi můj pán, Kdepak ty ptáčku hnízdo máš a desítky dalších navozovaly vždycky tu správnou atmosféru ke snění, milování, anebo i k tanci či naopak sladkému nicnedělání. Platinová deska za deset miliónů nosičů, prodaných v České republice, je tím nejlepším vysvědčením o tvorbě Karla Svobody a její oblíbenosti. Pohádky, muzikály... Všestrannost jeho talentu se projevila i v tvorbě pro děti. Hudba k pohádkám Tři oříšky pro Popelku zlidověla, stejně jako melodie z filmu Jak se budí princezny nebo Sůl nad zlato. I člověk bez fantazie pozná z pohádkových melodií kdy útočí zlo a kdy vítězí dobro, natolik propracovaná a melodicky srozumitelná je Svobodova hudba. Snad ještě větší měrou to platí o úsilí, které Karel Svoboda věnoval muzikálům. Noc na Karštejně byla perfektním počátkem. Melodie Jede král... překvapila a uchvátila perfektní rytmičností i zapracováním několika taktů z westernu Sedm statečných. Svoboda tak možná poodhalil své srdce věčného kluka, stojícího na straně dobra, které musí vždy zvítězit. Na stejnou notu hrál i v dalších muzikálech, ke kterým skládal hudbu. Draculu vidělo od roku 1995 víc než půldruhého milionu diváků, mimořádný úspěch měl i Monte Cristo a Golem. Věčná škoda, že jich nebude víc....