Vítejte u Událostí!

26. listopadu 2006
01:00

Nahlédněte exkluzívně s Bleskem do zákulisí přípravy Událostí - hlavního zpravodajského pořadu České televize

Jak se připravuje zpravodajství České televize? Kdy mají moderátoři největší stres? Jak se točí reportáž? Jakmile odbije sedmá večerní, pro většinu z nás to znamená zapnout si televizi. Ve čtvrt na osm totiž začíná televizní zpravodajství shrnující ty nejdůležitější zprávy z domova a ze světa, které se toho dne udály. Jak ale hlavní zpravodajská relace České televize vzniká? Nedělní Blesk nakoukl do kuchyně! 9:00 hod. Události každý den sleduje téměř milion a půl diváků. Na tom, aby večerní zpravodajství bylo co nejkvalitnější, se začíná pracovat už ráno. Úderem deváté se koná tzv. editorská porada čili porada šéfů. Vede ji šéfeditor, dnes Ondřej Neumann. Spolu se svými kolegy, šéfy redakce domácího a zahraničního zpravodajství, ale také redakce regionálního zpravodajství proberou všechna témata, která jsou ten den horkými favority na zařazení do Událostí. Na jejich realizaci se začne pracovat za chvíli. Na poradě jsou přítomni také editoři zpráv vysílaných na ČT 1 v průběhu dne a chybět nesmí ani vedoucí vydání, dnes Angelika Bazalová. Ta má na starosti koordinaci veškerých příprav týkajících se večerního vysílání Událostí. Po poradě šéfů následuje ještě porada redaktorů, po níž je už naprosto jasné, jací redaktoři se zhostí zadaných úkolů. 11.45 hod. Po nezbytných přípravách, které spočívají hlavně v telefonování a domlouvání schůzek, jeden ze zpravodajských štábů sedá do auta a vydává se na natáčení reportážního příspěvku. Štáb tvoří redaktor, kameraman a pomocný technický pracovník a řidič v jednom. Nedělní Blesk celý štáb doprovází. 12.50 hod. Téma reportáže zní: krádeže v městských hromadných prostředcích. Kolik takových stížností evidují na městské policii? Je povinností policejních hlídek dbát na pořádek třeba i na autobusových zastávkách? Právě na tyto otázky reportérovi České televize odpovídá náměstek ředitele Městské policie hlavního města Prahy Ludvík Klema. 15.10 A opět jsme v budově České televize na Kavčích horách. Reportér Jakub Linka má plné ruce práce. Na to, aby svému příspěvku dal konečnou podobu, mu zbývají dvě hodiny. Nejprve ze všeho si musí natočený materiál přehrát a přepsat. 16.00 hod. O tom, co všechno natočil, se reportér baví s vedoucí vydání Angelikou Bazalovou. Ta mu pak podle toho řekne, jak dlouhý příspěvek bude a také se spolu radí, jak jej zpracovat. Pokud pro stavbu příspěvku něco zásadního chybí, je třeba vyjet do terénu znovu. Některé příspěvky se řadí až do Událostí, ale z jiných se připravují také vstupy do zpráv vysílaných v průběhu dne. A kromě toho je také třeba plnit zpravodajský kanál 24, který aktuální zpravodajství přináší každou půlhodinu. 16.05 hod. Vedoucí vydání má v rukou hotový takzvaný bodový scénář neboli boďák. Je to vlastně přesný scénář večerních Událostí a něco jako jízdní řád. Pořadí, jaké zpráva v Událostech zaujme, a také jak bude dlouhá, se určí podle její důležitosti a také podle materiálu, jenž je k ní k dispozici. Angelika Bazalová coby vedoucí vydání celý den komunikuje nejen s reportéry, ale také se šéfeditorem. V průběhu dne řídí ale i práci tzv. směny, neboli pomocných redaktorů, jejichž hlavním úkolem je připravovat doprovodné titulky, pokud to nestihne redaktor, a kromě toho také připravovat sestřihy do přehledu zpráv a také kratší jednodušší zprávy. Jindy dohledávají starší obrázky v archivu atd. 16.20 hod. Když je jasné, co se z natočeného materiálu použije a hlavně do jaké relace, začíná práce ve střižně. Reportéru Jakubovi Linkovi tu v sestříhání materiálu pomáhá technik záznamu Jakub Jakovec. 17.30 hod. Ve velíně, kde se připravuje televizní zpravodajství, začíná být velmi živo. A obzvlášť to platí o kulatém stolu, za nímž sedí nejen vedoucí vydání, ale v tuto chvíli už také režisér Hanuš Hackeschmied, produkční a hlavně moderátorská dvojice Iveta Toušlová a Bohumil Klepetko. Kostýmy, v nichž večer zasednou do vysílacího studia, již mají na sobě a necelé dvě hodiny před začátkem vysílání tráví v horečnatém tempu u počítačů. Do týmu patří ještě jazykový korektor a titulkář. Zjednodušeně řečeno: vedoucí vydání kontroluje věcnou a obsahovou správnost příspěvků, režisér sleduje obraz a zvuk, produkci zajímají čísla jednotlivých příspěvků a spolu s titulkářem si přesně značí místa, kam přijde titulek. Korektor hlídá češtinu a moderátory zajímá, jak příspěvky uvést a pospojovat. 18.00 hod. Všechny zprávy, které se budou vysílat v Událostech, jsou v této chvíli už pohromadě. Ve zpravodajském žargonu je nazývají "studia". Moderátoři s nimi ale ještě pracují a upravují si je tak, aby to, co je třeba, tlumočili divákům co nejpřirozeněji. Konečnou podobu konzultují s autory jednotlivých příspěvků, dohledávají nové informace v agenturách či volají přímo "do terénu". Po kontrole režisérem se upravená studia vytisknou na modrém papíře a moderátoři si je pro jistotu, kdyby třeba vypadlo čtecí zařízení, berou s sebou i na vysílání. Moderátoři Událostí mají tu výhodu, že čtecí zařízení jim ovládají přímo z režie. Jde o polopropustné zrcadlo přímo v objektivu kamery, na němž běží text jednotlivých zpráv. 18.25 hod. Iveta Toušlová vznáší dotaz: " A co když něco vypadne, máme nějakou zálohu?" Bohumil Klepetko na to odpovídá: "Tak tam dáme ještě to Německo a uvidíme." Vzápětí se ptá: "A padl dnes teplotní rekord?" Ve zprávách je prostě třeba vychytat poslední mouchy. 18.59 hod. Ve velíně se objevuje ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal. Bohumil Klepetko v tu chvíli vyzývá svou kolegyni, aby se "srovnali". Znamená to, že za dozoru režiséra si každý z nich svoje modré papíry seřadí přesně tak, aby na sebe navazovalo vše, co každý z nich řekne. Kontrolu provedou tím, že každý ze svých záznamů řekne první a poslední slovo, načež ho vystřídá ten druhý. 19.11 hod. Atmosféra ve velíně patřičně "zhoustla". Co když se vloudí chybička a vypadne třeba satelitní spojení s redaktorem, který dělá živý vstup anebo vypadnou počítače? Režisér si nasazuje jiné brýle a odchází do režie. Odtud bude Ivetě i Bohumilovi v průběhu vysílání udílet pokyny. Moderátoři odcházejí do vysílacího studia, u jehož dveří se za chvílí rozsvítí červená kontrolka. To bude neklamné znamení toho, že vysílání na živo právě začalo. Dnes jede všechno tak, jak má, ale někdy se prý stane, že materiál není k dispozici ani minutu před zahájením živého vysílání. Pak začíná velký stres, protože je nutné rychle dohodnout náhradní variantu. Pokud zpráva nenaskočí do systému ani do momentu, kdy má být sdělena národu a počítalo se s ní, musí moderátoři bleskurychle přeskládat svoje papíry a velmi rychle ve studiu improvizovat. Než se spustí kamery, přijde do studia ještě maskérka a na tvář moderátorů nanese poslední vrstvu pudru. 19.15 hod. Ozývá se známá znělka, vysílání začíná. "Vše důležité, co se událo, se teď dozvíte v Událostech," vítá diváky Iveta Toušlová. Začíná se živým vstupem a všechno klape, jak má. Ve chvílích, kdy se vysílají reportáže, mají moderátoři "volno". Mohou se napít a pánové si většinou upravují také uzel u kravaty. A pak už se z režie do studia ozývá pokyn režiséra: "Iveta za pět!" Anebo: "Bohumil za deset!" Znamená to, že do okamžiku, než se do přímého vysílání opět dostane jeden z moderátorů, zbývá pět, případně deset vteřin. 19.38 hod. Události končí, moderátoři se s diváky loučí. Vedoucí vydání odchází domů stejně jako reportéři. A co čeká moderátory? "Jdu psát scénář k Toulavé kameře," řekla Nedělnímu Blesku Iveta Toušlová. A její kolega Bohumil? Ten prý smyje make-up a vyrazí k domovu.