Legendární stíhačka vstala z mrtvých
Legendární stíhačka Messerschmitt opět létá v oblacích. Jaroslav Tušar (50) z Brna vyrobil její věrnou repliku
Je to až k nevíře. Legendární stíhačka, která při zrodu předběhla technicky dobu a které se bály všechny armády světa, zmizela z povrchu země. Nikde už se tyto stroje nedochovaly. A to i přesto, že letounů Messerschmitt se v několika modifikacích vyrobilo kolem 32 000! Je to skutečně tak. Poslední dva originální stroje na planetě byly v Německu a v Anglii. "Oba však vzaly zasvé. Havarovaly," říká Jaroslav Tušar (50) z Brna. Právě tento bývalý vojenský a dosud stále ještě zkušební pilot a instruktor se postaral o to, že legendární stroj vzal z mrtvých. Není to kopie, je to jeho replika. Jediná na světě. "Podobně jako originál je to celokovový dolnoplošník, ovšem postavený jako ultralehký dvoumístný letoun, který má nejvyšší vzletovou váhu maximálně 450 kilo," říká Tušar. Na letounu, který dosahuje rychlosti 280 km/hod a má dolet 700 km létá pouze s kolegou, pilotem a mechanikem Jiřím Chramostou. "Stíhačka stále ještě není hotová, doplníme ji ještě akustickými kulomety, aby byl vzhled a dojem z ní naprosto dokonalý," říká pilot. Hodinový provoz jejich miláčka, který zatím vidělo jen několik nadšenců létání, přijde na 6 až 7000 korun. Cena stroje, který si může hned zahrát v každém válečném filmu, se prý vyčíslit nedá. Příště chtějí nadšenci představit historické letadlo z druhé strany fronty, ruského JAK nebo Lavočkina.
Na obloze je Messerschmitt BF 109 G3 dokonalý. Málokdo by odhadl,že jde o ultralehkou repliku. Originál měl dolet pouze 40 minut ovšem na tehdejší dobu ( r. 1935 létal závratnou rychlostí 560- 640 km/hod.). Kamufláž repliky je vytvořena podle stroje německého stíhacího esa českého původu Waltera Nowotného, jehož kapotu zdobilo zelené srdce.
Data o letadle: Rozpětí křídel: 8,12m Délka trupu: 7,42 m Hmotnost: 450 kg včetně pilota Max. rychlost: 320 km/hod Měřítko srovnání s originálem: 1:0,85
