Záchody ve vlaku? Problém!

Kdo cestuje vlakem nebo bydlí u dráhy, zřejmě ví, o čem je řeč. Kde asi tak končí výkaly z vlakových záchodků?
V parcích se to v Praze nesmí, na koleje ano. Drtivá většina vlaků Českých drah stále pouští obsah svých toalet během cesty na pražce.
Speciální nádrže, které fekálie likvidují chemickou cestou, jsou totiž instalovány převážně jen v nových soupravách, které vyjíždějí do zahraničí. Ti, kdo cestují místními lokálkami, se lepšího komfortu hned tak nedočkají.
Ve většině vlaků, které jezdí po naší republice, stále platí doporučení - ve stanici WC nepoužívejte! "Pokud by tam průvodčí někoho nachytal, mohl by dotyčný zaplatit pokutu, ale při tom provozu se to ohlídat nedá," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zatímco na nádražích by koleje měly zůstávat čisté, během jízdy se obsah toalet už desítky let běžně vypouští mezi pražce. Proti takovému způsobu příliš neprotestují ani hygienici. I když připouštějí, že stejně jako letecká doprava už tento problém vyřešila, měla by ho trochu civilizovaněji vyřešit i doprava železniční.
V poslední době přece jen nastává určitý obrat. "Trendem je instalace speciálních nádrží, ve kterých se odpad likviduje chemickou cestou. To se netýká starých vozů, ale pouze nejnovějších vagónů jako Eurocity, které jezdí do zahraničí," vysvětlil Šťáhlavský. Například do Německa už nebude za pár let povolen vjezd vlaku, který by takto nebyl vybaven.
Podle ředitele odboru drah ministerstva dopravy Jaroslava Souška je největší problém v nedostatku peněz. "Už v příštím roce si dráhy pořídí nové vlaky s těmito nádržemi, ale nejde to naráz. Například pět elektrických souprav pro příměstskou dopravu stojí 930 milionů korun. U místních lokálek to tedy vůbec nepřichází v úvahu," dodal Souška.