Vstup na dráhu a vzlet!

6. října 2006
15:00

Pilotem na vlastní kůži! Jaké to je vzlétnout do oblak s ultralehkým letadlem pro úplného nováčka?

"QNH 1019, dráha v používání 31, vítr 350 stupňů, 6 knotů. Navijákový provoz větroňů, vzlet povolen..." ozývají se ve sluchátkách pokyny z řídící věže. Sedím vedle pilota a instruktora Jirky v kabině ultralightu Tulák (letadla do hmotnosti 450 kg). A nervozitou nedýchám. Letadlo popojíždí na vyčkávací místo. Poslední kontrola. Výškovka, směrovka, křidýlka, klapky, výškoměr, vyvážení, palivové pumpy. Motor v otáčkách burácí. "Vstup na dráhu 31 a vzlet!" hlásí pilot na věž naučenou formulaci. Letadlo nabírá rychlost. Tak takhle vypadaly první okamžiky mé premiéry v pilotní kabině malého letounu Tulák. Krásného stroje, který s plnou nádrží a posádkou váží pouhých 450 kilogramů. Pohání ho zážehový motor o síle 80 koňských sil. Za hodinu letu si vezme kolem deseti litrů benzinu natural. Ten jsem před letem sám nalil do nádrže. Čtenářům Blesku se pokusím přiblížit pocity člověka, který se bojí létat, ale zároveň ho pilotování strašně láká. Letadlo se odlepuje od země a stoupá, zkušený pilot ho vede bravurně k nebi. Po několika minutách jsme v letové výšce 1000 metrů. Letíme zhruba stokilometrovou rychlostí, za chvíli 120, asi jako na dálnici, ale nikdo vás nepředjíždí zprava, nehouká na vás a nedělá myšky. Pilot mi vysvětluje funkce jednotlivých tlačítek, páček a dalších "serepetiček". A teď to, přijde! V rukách svírám knipl a na chvíli "pilotuji". Neodvažuji se na nic jiného sahat. Trochu přitáhnu knipl k sobě, letadlo okamžitě reaguje a mírně zvedá "nos" k obloze. Zatlačím knipl mírně doleva a pravé křídlo se mírně zvedá. Člověk by nečekal, že je řízení tak citlivé. Rovnám knipl. V letadle je zdvojené řízení, takže instruktor moje počínání sleduje s klidem a rukou na svém kniplu. Přesto se neubráním pocitu vykonaného hrdinského skutku. Šup! Vyplašený žaludek náhle klesá kamsi dolů. Pilot se usmívá. Vletěli jsme do sloupce teplejšího vzduchu, ve kterém letadlo stoupá, za chvilku opět šup a propadáme se o pár metrů dolů, zase chladnější vzduch. Žaludek se bez újmy vrací na původní místo. Sluchátka se mi lepí na uši, na nováčka to prostě byly nervy. Dívám se dolů, naštěstí nemám závrať. Pod námi se otvírá úžasný pohled na přehradu, zámek, nějakou zříceninu... S díky odmítám nabídku, zda si chci ještě zkusit řízení. Klesáme na přistání. Letadlo měkce dosedá na přistávací dráhu. Při cestě z letiště si v autě v hlavě pomalu přehrávám celý let. A ve chvíli, kdy mě málem protijedoucí náklaďák smete ze silnice, si říkám, že jsem se ve vzduchu cítil mnohem bezpečněji...


Jak získat pilotní průkaz na ULL? Zájemce musí být straší 15 let, mládež do 18 let se může přihlásit jen se souhlasem rodičů. Vyžaduje se lékařská prohlídka u sportovního lékaře, horní věková hranice ale není omezena. Pak se teprve můžete přihlásit do kursu, který končí pilotní zkouškou. Kurzy zahrnují teoretickou přípravu a kolem 20 letových hodin. Není to levná záležitost. Základní cena kurzu se pohybuje kolem 25 tisíc korun, celkově zaplatíte za získání pilotního průkazu kolem 50 tisíc korun.
Koupíte si letadlo? Ceny UL letadel jsou oproti klasickým letadlům podstatně nižší. Z toho plyne i jejich popularita. ULL pořídíte zhruba od 400 tisíc do dvou miliónů korun. Pronájem letadla přijde na 1500 - 1800 Kč/hod. včetně pohonných hmot.