Metro i vlak
Co má společného pražské metro s vlakem, který jezdí z Masarykova nádraží do Pardubic? Soupravy řídí počítač, řidič - strojvůdce jen hlídá
Co má společného pražské metro s vlakem, který jezdí z Masarykova nádraží přes Kolín do Pardubic? Metropole se oběma může chlubit jako dopravními raritami. Soupravy totiž řídí unikátní český počítačový systém. Hlídá rychlost, spotřebu a přesně dodržuje jízdní řád. Na hladký provoz strojvůdce jen dohlíží, v budoucnu ale možná z kabiny úplně zmizí. A to pak bude poprask. Když podobný projekt rozjeli před lety ve Francii, lidé, kteří viděli přijet k nástupišti prázdnou kabinu, nechtěli nastoupit! V Německu, stejně jako dříve v Londýně, zase budou v metru chodit bývalí řidiči, kteří jako stewardi mají "uklidňovat". U nás ale taková situace zatím nehrozí, podle zákonů totiž na trať vyjet lokomotiva ani souprava metra bez dozoru nemůže. A co v takové soupravě metra strojvůdce vlastně dělá? Skoro nic! Takzvaný "systém automatického vedení vlaků metra" pracuje za něj. A má hned několik obrovských výhod. "Automatizuje téměř všechny činnosti, které strojvedoucí provádí. Kromě spuštění hlášení, zavření dveří a vydání povelu k rozjezdu nedělá vůbec nic. Vlak je veden počítačem a po celou dobu respektuje jízdní řád. Navíc podle času jezdí tak, aby spotřeboval co nejméně energie," uvedl Ivo Myslivec ze společnosti AŽD Praha, která systém vyvinula. A podobně úsporně pracuje i "sesterské" řídicí zařízení, které funguje právě ve vlaku z Prahy do Pardubic. Dopravní podnik má u metra, tak jako České dráhy u vlaku, v každé chvíli kontrolu o soupravě, a možnost při krizové situaci převzít řízení. Přenos informací v metru zajišťují optická vlákna u kolejí, ale dokáže to přenášet také rádiový systém. A poradí si i s bezpečností. Například pomocí kamer. Existuje ale i možnost, že v budoucnu budeme do souprav nastupovat přes dvoje dveře. "Přesnost zastavení vlaku je plus minus deset centimetrů. To umožňuje "hlídat" cestující například tak, že na nástupištích vyrostou bariéry se samostatnými dveřmi, které se otevřou na úrovni vstupu do souprav až ve chvíli, kdy vlak ve stanici zastaví," popisuje možnosti Ivo Myslivec. A využití souprav? V provozu jsou už několik měsíců a po sobotním otevření nové stanice metra Depo Hostivař na "áčku" se cestující budou vozit právě těmito vlaky. "Celkové náklady na modernizaci celé trasy A, včetně 25 souprav, dosáhly 600 miliónů," uvedl ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Modernizované soupravy se dostanou i na další trasy. "Ode dnešního dne se cestující mohou svézt na trase B nikoliv starými ruskými vlaky, ale modernizovanými soupravami, které už obsluhují právě trasu A. Do tří let bychom chtěli původní vlaky úplně vytěsnit," uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner.
