Mě láká velice, pochod Praha - Prčice...

Už po 41. dnes vyrazí pochodníci do slavné obce na pomezí středních a jižních Čech!
"Mě láká velice, pochod Praha - Prčice, zakoupím si střevíce a hbitě vyrazím," zpívá ve své hitovce hudebník a srandista Ivan Mládek. Právě dnes se jdou Prčice po jedenačtyřicáté! Kolik milovníků dálkových výšlapů zlákají letos? Přiblíží se 17. ročníku v roce 1982, kdy si bílý škrpál z plastiku odneslo rekordních 31 847 pochodníků? Žádný jiný dálkový pochod se u nás nemůže pochlubit takovou oblibou a masovou účastí. Obliba plyne určitě z množství historických památek a pěkné krajiny v trojúhelníku mezi Vltavou a Sázavou, kterou se každé jaro pochodníci ze všech stran ke slavné obci blíží. V neposlední řadě je lidem sympatický název cílové obce. Češi jsou od nátury vždy připraveni rychle někoho "někam poslat". A slušně se dá poslat právě do Prčic(e). Kdy vlastně tradice pochodu do Prčic vznikla? Traduje se, že pozdější dlouholetý ředitel pochodu, pracovník ministerstva dopravy Ing. Karel Kulle, byl svým nadřízeným v rozčilení poslán "do Prčic". A ten vzal jeho slova doslova. Domluvil se s několik svými kamarády a vyrazil do sedmdesát kilometrů vzdálené obce. Krajina a samotné Prčice se mu tak zalíbily, že začal organizovat dálkový pochod z Prahy do této obce. Na premiérový výšlap vyrazilo 17. dubna 1966 z Prahy 469 pochodníků. Později se začalo chodit i z dalších míst.
Jaroslav Bursík (84), poslední žijící původní organizátor pochodu: Poprvé jsme šli do Prčice celý den... Jste poslední žijící zakladatelů pochodu. Tehdy v roce 1966 jste prý pochod také absolvoval... Ano. Tehdy jsme těch 65 kilometrů šli celý den. Proč jste s aktivním pochodováním do Prčice přestal? Pochod jsem šel ještě v následujících dvou letech, a pak po mně chtěli, abych v cíli vítal nějaké papaláše. To víte, já je moc neznal, bál jsem se, že si je spletu, tak jsem radši pomáhal na startu. A od roku 1969 jsem u toho zůstal. Do dneška? Ne, už jsem to předal mladším, ale když někdo onemocní, tak pro mě přijedou a vždycky rád nějakou trasu odstartuju. Prčice jste po roce 1969 už vůbec nechodil? To víte, že jsem si vždycky prošel tu trať, kterou jsem ten rok startoval. A také jsem chodil jiné pochody. A kdy jste šel naposledy? To bylo před deseti lety, kdy jsem byl ještě mladík! (smích) Bylo mi 74 let. Za šest dnů jsem v rámci pochodu Vysočina ušel 280 kilometrů. Teď už mi nohy moc neslouží... Ale vidím, že jste pořád veselý chlapík plný optimismu! Taky že jo, nohy neslouží, ale auto jo, tak mě do Prčice odvezou! (smích)
Klasická trasa z Prahy 70 km trasa začíná u stanice metra Háje. Pokud vyrazíte už v pět hodin, čeká vás po úvodní změti paneláků u dvora v Milíčově krásný pohled na východ slunce. Následují Průhonice proslavené parkem. Milovníci přírody si postupně přijdou na své v malebné krajině u Botiče, na Panské skále a v údolí Černíkovického potoka v plovině trasy. Projdete-li Neveklovem, máte za sebou 42 km a čeká vás jeden z nejkrásnějších úseků - cesta borovými lesy. Vyšlápnutí krpálu na Kaplanský vrch se vám odmění úžasným výhledem. Za pozornost také stojí rybníky s libozvučnými názvy Poličí, Jelito a Klobása! Když dorazíte do Divišovic, čeká vás už jen tříkilometrový finiš a jste v cíli. Klobouk dolů a čest vašim nohám!
Vlaky jsou dnes levnější České dráhy posílily vlakové spoje. Všichni účastníci pochodu mohou cestovat do jednotlivých startovních míst i zpět po skončení pochodu za levnější jízdné bez prokazování zákaznickou kartou (karta Z). Z cíle cesty na náměstí v Prčici je zajištěna kyvadlová autobusová doprava do železniční stanice Heřmaničky, odkud budou vlaky směrem na Prahu odjíždět ve zhruba 30 minutových intervalech, ve směru na Tábor po 60 až 90 minutách. Návrat do Milevska, Sedlčan a Petrovic bude zajištěn autobusy, které budou odjíždět z náměstí v Sedlci do 19:30 hod.
Jak šel čas... 1. ročník - 17. 4. 1966 počet tras: 1 pochodníků: 469 suvenýr: stužka 5. - 25. 4. 1970 počet tras: 2 pochodníků: 1 160 suvenýr: kovová ryba 10. - 17. 5. 1975 počet tras: 11 pochodníků: 16.602 suvenýr: kovová bota 15. - 17. 5. 1980 počet tras: 22 pochodníků: 35.173 suvenýr: kovový odznak (spartakiádní štít zlatobílozelený) 20. - 18. 5. 1985 počet tras: 21 pochodníků: 15.866 suvenýr: plastová bota (červená) 25 - 19.5.1990 počet tras: 18 pochodníků: 13 472 suvenýr: plastová bota (zlatá) 30. - 20. 5. 1995 počet tras: 10 pochodníků: 8 321 suvenýr: plastová bota (zlatá) 35. - 20. 5. 2000 počet tras: 11 pochodníků: 12 552 suvenýr: plastová bota (stříbrná) 40. - 21. 5. 2005 počet tras: 14 pochodníků: 19 422 suvenýr: kovová bota Letošní trasy: 1. 70 km - Trasa Karla Kulleho start: Praha - metro Háje (5.00 - 6.30) 2. 42 km - Týnec n.Sázavou start: Kulturní dům (7.30 - 9.15) 3. 51 km - Čerčany start: železniční stanice (6.30 - 8.45) 4. 44 km - Benešov start: sokolovna u žel.st. (7.00 - 9.15) 5. 35 km - Bystřice u Benešova start: železniční stanice (7.30 - 10.15) 6. 26 km - Olbramovice start: železniční stanice (7.30 - 11.00) 7. 23 km - Votice start: náměstí (7.30 - 11.30) 8. 26 km - Střezimíř start: železniční stanice (7.30 - 11.20) 9. 30 km - Tábor start: autobusové nádraží (7.30 - 10.30) 10. 32 km - Mladá Vožice start: u autobus. nádraží (7.15 - 9.15) 11. 28 km - Robinova trasa start: Sedlčany KD J.Suka (7.00 - 10.30) 12. 31 km - Milevsko start: Dům kultury (7.30 - 10.00) 13. 40 km - Milevsko start: Dům kultury (7.00 - 9.00) 14. 30 km - Petrovice (u Sedlčan) start: sportovní hřiště (7.30 - 10.30)