Nová královna moří. Byli jsme na ní!

22. dubna 2006
15:18

Mořské vlny mají novou vládkyni. Je jí největší zámořská loď Freedom of the Seas. Pojďte do ní nahlédnout

Tak to je ona! Krásná, majestátní, gigantická! Nová královna moří a zatím největší zaoceánská výletní loď Freedom Of The Seas. Právě včera se po posledních dokončovacích úpravách vydala z největší německé loděnice v Hamburku na krátkou zkušební plavbu. Co všechno tomu předcházelo? Nedělní Blesk byl u toho! Nahlédl do kajut a apartmánů, prohlédl si loď zblízka a to i přesto, že v loděnicích právě zuřila stávka! Vidět ji zblízka je zážitek na celý život. Uvězněná v Hamburku na Labi, v doku číslo 17 společnosti Blohm and Vos, se Freedom of The Seas několik dní před svou první plavbou přes oceán nechávala opečovávat jako opravdová královna. Stovky dělníků, kteří se kolem ní a na ní pohybovaly sem a tam, připomínaly ze všeho nejvíc přičinlivé mravence. Pobíhaly tu s kabely, kyblíky naplněnými barvou a hadry. Exkluzívně jsme se dozvěděli , že při novém bílém nátěru lodi se odhadem spotřebovalo asi 420 183 litrů barvy. Uvnitř lodi, v luxusních apartmánech a kajutách, k jejichž standardnímu vybavení patří plazmová televize, jsme zase překračovali desítky trubic od vysavačů a vráželi do dělníků stěhujících židle. Termín dokončení všech prací ale na poslední chvíli ohrozila stávka a Nedělní Blesk byl u toho. "Je to dobrý džob, nestěžuju si," řekl nám na dotaz, kolik si na lodi vydělá, jeden z dělníků původem z Jamajky. V největších německých loděnicích Blohm and Vos pracují dělníci ze všech koutů světa, celkem asi šedesáti různých národností a nechybí tu ani Češi. Ti všichni ale představují levnou pracovní sílu, a to se nelíbí zde zaměstnaným Němcům. A tak se tento čtvrtek v centru Hamburku sešlo téměř pět tisíc lidí z osmdesáti místních fabrik, z nichž většinu tvořili právě zaměstnanci loděnic. "Co chceme? Spíš co nechceme!" vysvětloval nám jejich předák Hans-Petr Nowac. "Nechceme pracovat víc než 35 hodin v týdnu, aniž bychom za to dostali zaplaceno a požadujeme 5% nárůst mezd," řekl Nedělnímu Blesku. I přes výpadek prací způsobený stávkou se však naštěstí podařilo to hlavní - připravit obří loď na zkušební plavbu. Ta by měla trvat dva dny a po jejím skončení je v pondělí 24. dubna Freedom Of The Seas s velkou slávou znovu očekávána v Hamburku. Na její počest se tu plánuje lidová slavnost se zábavným programem a ohňostrojem. Pak se královna vydá do norského Osla a ve středu ji čeká první cesta za oceán, na kterou vypluje z britského přístavu Southampton, z něhož kdysi vyplouval i Titanik. Že by Freedom Of The Seas stihl stejný osud jako Titanik, se však nepředpokládá a na přivítání této obří lodi se v New Yorku připravují už dnes. V Cape Liberty bude slavnostně pokřtěna 12. května. Kmotru vybírali diváci pořadu NBC Today, oblíbené americké ranní show, a jejich volba padla na Katherinu Louise Calder z Oregonu. Ta si tuto výjimečnou poctu vysloužila tím, že jako pěstounka za posledních 27 let vychovala více než 400 dětí. V létě začne Freedom Of The Seas pravidelné týdenní plavby po Karibském moři. Jejím domovským přístavem bude Florida a provozovat ji bude Společnost výletních plaveb Royal Caribbean. Šťastnou plavbu!


Parametry lodi Počátek stavby lodi: 9. 11. 2004 Dokončení stavby lodi: 22. srpna 2005 Přibližná cena lodi: 20 750 400 000 Kč Vyrobena v loděnicích Aker Finnyard AB ve Finsku Délka: 339 m Šířka: 56 m Ponor: 8,5 m Výška: 72 m Rychlost 21 uzlů/hod. tj. asi 40 km/hod. Kapacita pro cestující: 4370 Personál celkem: 1360 Počet kajut: 1800
Kolik stojí plavba? Plavbu na palubě Freedom Of The Seas má v ČR ve své nabídce pražská cestovní kancelář Orbis Link. Osmidenní okružní plavba na největší výletní lodi světa po Karibiku představuje plavbu z Miami na Floridě na mexický Cozumel, Kajmanské ostrovy, jamajské Montego bay, haitské Labadee a samozřejmě se počítá i s pobytem na otevřeném moři. Tuto trasu bude Freedom Of The Seas zdolávat každých osm dní od začátku léta do konce roku. Žádný Čech však zatím o plavbu zájem neprojevil a důvodem je prý hlavně to, že našinci musejí nejprve získat americké vízum. Cena kajut a apartmánů závisejí jednak na tom, jak jsou vysoko - čím jsou výše, tím jsou dražší - a samozřejmě i na vybavení, na tom, jestli mají balkón atd. V ceně je plná penze - široký výběr z mezinárodní kuchyně - a nealkoholické nápoje po celou dobu plavby, stejně jako veškerý kulturní a sportovní program. Nejlevnější 8denní plavba Vnitřní kajuta: 41 581 Kč Nejdražší 8denní plavba Royal suit (apartmá): 117 106 Kč
Co všechno na lodi najdete Freedom Of The Sea je vlastně pětihvězdičkový luxusní hotel na vodě. K jejímu vybavení patří 135 m dlouhá nákupní zóna, bazény, vířivky, horolezecká stěna, kluziště, minigolf, bary, kasino, lázně, fitness, boxovací ring a hřiště na basket. V každé kajutě je plazmová televize. Samozřejmostí je i bezdrátové připojení k internetu, vlastní čistička odpadních vod a minielektrárna. Celkem je na lodi 18 pater, z toho 15 je veřejně přístupných. Ve 12. patře se na obvodu lodi nachází i joggingová dráha.