Hurvínek a taťulda: Zůstáváme s Máničkou, cha chá!

Autor: Alena Sobotková - 
21. července 2005
05:01

Loutkové postavičky taťuldy Spejbla a jeho prostořekého synka Hurvínka zůstávají výhradním vlastnictvím Divadla Spejbla a Hurvínka, tedy i Heleny Štáchové.

České "rodinné stříbro" - legendární loutkové postavičky taťuldy Spejbla a jeho hubatého synka Hurvínka - zůstávají výhradním vlastnictvím Divadla Spejbla a Hurvínka! Zatím nepravomocně, zato už podruhé o tom včera rozhodl Městský soud v Praze. Znovu zamítl žalobu, kterou na ředitelku divadla Helenu Štáchovou podal dědic zakladatele divadla Josefa Skupy - Městský ústav sociálních služeb v Plzni. Spor o vlastnictví ušatých loutek se táhne už osm let. Ředitelka divadla Helena Štáchová, která od chvíle, kdy existuje postavička Máničky, ji mluví, je z toho už málem na prášky. "Jména Spejbl a Hurvínek Skupa nevymyslel a postavy nevytvořil. Na to máme dokumenty. Jejich stvořiteli jsou řezbáři Gustav a Karel Noskovi," tvrdí "Mánička" od samého počátku letitého sporu. Jenže ústav sociálních služeb, jemuž dědictví po Skupovi připadlo odkazem loutkářovy příbuzné, si práva na Spejbla a Hurvajse nechce nechat vymluvit. V jeho prospěch dokonce hovořila svědectví někdejších Skupových kolegů z plzeňského loutkového divadla. "Nikdy nikdo nezpochybnil, že Skupa je autorem loutek," řekl u soudu dávný člen divadla Radek Haken. Ten býval ve Skupově divadle údržbářem loutek a Spejbl a Hurvínek mu vděčí za jistá vylepšení. "Hurvínka jsem upravil tak, aby mohl koulet očima. Spejblovi jsem poopravil tvar hlavy, aby nevypadal debilně," odsvědčil pamětník. K soudu "přišel" dříve i samotný Hurvínek. Na dvaašedesát let staré loutce byl nápis "Maloval mě a recitoval sám můj autor, profesor Josef Skupa". Dřevěný Hurvínek ani dávní členové Skupova divadelního souboru ale soudkyni Jaroslavu Lobotkovou nepřesvědčili. "Co se týče výtvarné podoby loutek, nemám prokázáno, že by mohl být autorem Josef Skupa. Navíc má soud za prokázané, že ani jedno ze jmen loutek nevzniklo jakýmkoliv tvůrčím přínosem Skupy," zdůvodnila soudkyně, proč zamítla žalobu Městského ústavu sociálních služeb v Plzni, který se domáhal, aby Štáchová nemohla užívat ochranné známky na loutky. Známky zaregistroval v roce 1994 Skupův nástupce Miloš Kirschner a po jeho smrti je zdědila jeho manželka, současná ředitelka divadla Helena Štáchová. "Trochu se mi klepou nohy, ten osmiletý spor, který vedeme, nám zabránil v nesmírné spoustě projektů a práce, ale mám radost," řekla Štáchová po rozsudku. Právnička plzeňského sociálního ústavu Elena Hornová prý zváží, zda se znovu odvolají.


Co dokáží Spejbl a Hurvajs? * Jsou neúnavní cestovatelé - navštívili už 33 zemí čtyř kontinentů * hovoří 19 jazyky, hádají se i v čínštině a arabštině * rozesmávají nejen děti, ale hrají i pro dospělé * odstartovali kariéru i snowboarďáka Vojty Kotka, jehož hlas zazněl na jejich nahrávkách
Co chtějí důchodci od divadla * 400 000 Kč ročně jen za to, že má v názvu jména Spejbla a Hurvínka * 300 000 Kč za to, že hraje s oběma loutkami * 30 procent ze všech tržeb a všeho, co kdy kde bude divadlo podnikat. Loutky za svou existenci vydělaly miliony, ale přesná čísla se tají * schvalovat, zda může do rozhlasu, televize či gramofonového studia