Vrátit dárek? Žádný problém! Většinou...

28. prosince 2004
05:01

Nadělil vám Ježíšek něco nepotřebného? Nebo dokonce nefunkčního? Zkuste zboží vyměnit či reklamovat. Ne všude však uspějete...

Nadělil vám Ježíšek dvě navlas stejná trička, totožné varné konvice nebo cédéčka? Nebo se vám dárek nelíbí, případně vám nesedí? Zkuste je v prodejně, kde byly koupeny, vrátit. Počítejte ale s tím, že i když budete mít s sebou účtenku, ne všude uspějete. Záleží jen a jen na obchodnících, jak se k věci postaví. Všeobecně platí, že kvůli špatně zvolené velikosti nebo typu zboží nemusí prodejce se zákazníkem jednat a už vůbec mu vracet peníze! Většina českých obchodníků ale problémy s vracením peněz či výměnou za jiné zboží už nedělá. "Kupující by se měl při nákupu dárku pokaždé ujistit, jestli je možné ho později vrátit nebo vyměnit. Velmi praktické je, nechat si třeba na zadní straně prodejního dokladu vyznačit, že s vracením nebo výměnou nebude po Novém roce problém," radí František Lobovský, předseda Republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. "Už v neděli jsme vraceli dětský bagr, který měl závadu. Vše proběhlo v pohodě, peníze nám obratem vrátili," pochvaloval si službu v obchodním domě Tesco Jan Krása z Prahy 2. V Carrefouru je možné vrátit zboží bez udání důvodu do osmi dnů. Musí být ale zabalené v originálním obalu a nesmí být poškozené nebo nošené. Pracovnice na informační přepážce u vchodu výrobek prohlédne a okamžitě vyplatí peníze. "Jiné je to jen v případě DVD, videokazet či cédéček. Ty vracet nelze, jde o opatření proti pořizování pirátských kopií," říká Jana Havlíčková ze společnosti Carrefour.