Námořní jachty se staví tady!

9. prosince 2004
05:01

Na zimní hladinu Novomlýnské nádrže vyplula plachetnice. Rybáři nevěřícně kroutí hlavami. Netuší, že se na vodě zkouší speciální námořní jachta.

Studený vítr zalézá za límec. Jeho sílu nezbrzdí ani Pálavské kopce s Dívčím hradem na vrcholu. Na vodní hladině to fouká v síle od čtyřiceti do padesáti kilometrů za hodinu. Ideální podmínky pro zkušební plavbu námořní plachetnice. Uprostřed Evropy! Před léty utekl do USA. Začal jako umývač lodí v přístavu. Loď pod plachtami na nevábné zimní hladině Novomlýnské nádrže vypadá jako přízrak. Pár otužilých rybářů kroutí nevěřícně hlavami a jeden si protírá oči, zda jej nešálí zrak. "Blázni jedni," uleví si po chvíli a dál se věnuje splávku. Netuší, že na vodě se zkouší námořní jachta, která je mezi loďaři to stejné co prototyp automobilu. Navíc jde o ryze český výrobek, včetně návrhu, což je ojedinělé. Kdo by to čekal od suchozemských krys ze srdce Evropy? "Jde o úplně nový typ. Navrhl jej Čechoameričan, kamarád. Emigrant Jiří Henry Martiňák. Pak si udělal školu, makal v loděnicích v Americe a teď je konstruktérem lodí ve Francii. Staví katamarany v délkách od třiceti do 50 metrů. Malé plachetnice jsou jeho velkým koníčkem," vysvětluje Petr Mikuláš (57), výrobce osm a půl metru dlouhé plachetnice. Brněnští loďaři, kteří šífy staví ve starém průmyslovém areálu ve čtvrti Dornych, musí znát desítky řemesel. Od slévačů, kteří pro tuto 2,5 tuny těžkou krasavici museli odlít ještě i kýl s olověnou výplní o hmotnosti 900 kilo. Truhláři, kteří používají mahagon a týk, elektrikáři silno - i slaboproudí, topenáři na rozvod plynu, motoráři pro správný chod desetikoňového motoru, šiči plachet, kováři, laminovači, vodoinstalatéři a mnozí jiní. "Je to manufaktura nadšených bláznů," dodává Mikuláš. Slanou vodu poprvé okusil před více než dvaceti lety pod plachtami na Baltu. Jako profík začal čluny stavět už před revolucí, v roce 1988. Těch velkých od sedmi a půl do 9.30 metru byly už víc než tři desítky. Pod Pálavou odzkoušená Dana však byla první ryze česká. A prý navěky sama nezůstane. I přesto, že ceny se pohybují podle délky a vybavení od půldruhého až ke dvěma milionům. Zájem o ně mají nejen čeští zákazníci. Zahraniční námořníci si prý na loď z Brna rádi několik měsíců počkají.