Čím sváděly Mandlová & spol.?

31. října 2004
05:01

Druhý Festival filmů pro pamětníky v pražském kině Bio Illusion zahájila módní přehlídka luxusního spodního prádla ze 30. let minulého století.

Hvězdy filmového plátna. Adina Mandlová, Nataša Gollová nebo Hana Vítová. Vyšívané krajky, hedvábná kombiné i rafinovaně odhalená kolena vykukující z nažehlených župánků - taková byla jejich negližé. Nejsoukromější soukromí, které cudné dámy odhalovaly jen nejbližším, představil v pražském kině Bio Illusion druhý Festival filmů pro pamětníky. Přestože spodní prádlo kdysi zůstávalo většině zvědavých mužských očí ukryto, na jeho kvalitě si zakládaly i nejchudší ženy. Zatímco střídaly hedvábí s plátnem, pánové si pro pořádek na své "spoďáry" nechávali vyšívat monogram. Oldřich Nový se vrací z práce domů, odkládá sako, obléká si pohodlný župan a milující žena Nataša Gollová mu k nohám přináší oblíbené pantofle. Kdo by neznal legendární filmové manžele ve filmu Kristián? Takový ale manželský život v třicátých letech většinou opravdu byl. O pohodlné a přitažlivé "domácí oblečky" nebyla nouze. Elegantní a kvalitní spodní prádlo nebylo před druhou světovou válkou jen výsadou bohatýrů. U dívek kralovalo sněhově bílé plátno, ručně vyšívané krajky, podvazkové pásy a lehká kombiné. "Oblíbené bylo u žen také hedvábí, muži naopak nosili dlouhé nebo tříčtvrteční plátěné spodky s nitěnými knoflíky," vysvětluje Vlaďka Dobiášová. Je majitelkou unikátní sbírky modelů šatů z třicátých let, které oblékaly například i Adina Mandlová nebo Nataša Gollová. Každý kousek má svůj vlastní příběh. Veřejnosti odhalila Vlaďka Dobiášová nejintimnější část tehdejší garderoby během módní přehlídky na začátku druhého festivalu filmů pro pamětníky, který uvedl Aleš Cibulka. Zatímco dlouhonohé krasavice předváděly sice muzejní, ale stále atraktivní negližé, vychutnával si Cibulka na krku šátek patřící milovníku Oldřichu Novému. "Některé dámské spodní prádlo mělo vzadu odklápěcí část, aby se nemusely celé svlékat, pokud potřebovaly v noci dojít na toaletu," popisovala funkci "padacího mostu" starobylého spodního prádla Dobiášová. Mužské spodky sice nebyly tolik promyšlené a často se vyráběly pouze z bílého plátna, zato každému kusu nechal majitel vyšít svůj monogram. Adina Mandlová byla nejen vynikající herečkou, ale především ženou, která si potrpěla na luxus. Kolik a jak drahých spodniček se v její garderobě našlo, by už dnes asi nikdo nespočítal. Dá se ale odhadovat, jaké negližé jí rozhodně nemohlo chybět. Na konci třicátých let kralovalo sice hedvábí, ale také pastelové barvy, kalhotky se začínaly zkracovat, zdobily se vyšívanými vzory, novinkou byly umělé květiny, které začaly na oblečení přišívat. Jedním z nejvzácnějších kusů oblečení byla na přehlídce kromě šátku Oldřicha Nového i nenápadná tmavomodrá pokrývka hlavy. Snad nikoho by nenapadlo, že kdysi, před desítkami let, spočinula na plavé hlavě herečky Nataši Gollové.