Parník nebo exotická kocábka

Vltavské vody brázdí nesčetně druhů lodí, parníků i exotických plavidel. Fantazii se meze nekladou. Návštěvníci metropole tak mají možnost projet se třeba vietnamskou bárkou či vikingským korábem.
Lodě na Vltavě. Stačí jen chvíli postát na nábřeží, a člověk se nestačí divit, jaký je na řece frmol. Nablýskané parníky ovšem patří ke koloritu metropole už od čtyřicátých let 19. století. A lákadlem jsou dodnes. Vlnami se kříží historické kousky s moderními, a mezi nimi se sem tam mihnou i naprosto kuriózní vodní vozítka. Fantazii se zřejmě meze nekladou. Zájemci tak mají možnost projet se třeba vietnamskou bárkou nebo se nalodit na vikingský koráb. Nejsilnější flotilu s osmi loděmi má Pražská paroplavební společnost. Ta si zároveň jako jediná potrpí na historické parníky. "Máme nejstarší kousky v Praze. Parníky Vyšehrad a Vltavu. Raritou je, že dodnes šlapou na parní kotel," prozradil ředitel Dušan Sahula. Parník Vyšehrad je největší a zároveň nejstarší. Jeho stavba byla objednána v loděnici v Ústí nad Labem v roce 1937. Loď je dlouhá 62 metrů a na její palubě se mohou povozit tři stovky cestujících. "Vltava je o rok mladší, začala ji v roce 1938 stavět pražská loděnice Praga a na první zkušební plavbu byla spuštěna o dva roky později," sdělil Sahula. Je druhou největší, s délkou 53 metrů, a pojme až dvě stovky lidí. Oba historické parníky byly v letech 1991 a 1992 přestavěny na restaurační salónní parníky. To znamená, že cestující mají veškerý komfort, nechybí ani taneční parket, kavárna, vinárna a bar. "Během roku se parníky nebo vyhlídkovými motorovými loděmi sveze přes sedmdesát tisíc cestujících," dodal ředitel. Vyhlídkové a restaurační lodě na Vltavě provozuje i řada dalších firem. K vyhledávaným patří například luxusní salónní loď Európé.
Zajímavosti * První parník, který se v Praze objevil, nesl jméno Bohemia. Postavil ho Angličan John Joseph Ruston a spolu s majitelem lodi ho Pražanům předal v roce 1841. Bohemia pak ale sloužila na Labi, na trase do Drážďan. Do Prahy zajížděla jen výjimečně za příznivých plavebních podmínek. * Osobní lodní dopravu v Praze odstartovala v roce 1865 Pražská paroplavební společnost. První parník s názvem Praha tato ryze česká firma získala v témže roce. Nejstarší parníky dodávala v té době paroplavbě hlavně pražská Rustova loděnice.