Albatros houkal naposled

14. dubna 2003
09:44

Loučení s legendární lokomotivou v Brně bylo smutné. Zůstává otázkou, co se s lokomotivou dál stane. Její majitel, Národní technické muzeum, nemá na ni dost peněz.

Loučení s nejrychlejší dosud fungující rychlíkovou parní lokomotivou na brněnském nádraží bylo v sobotu hodně nostalgické. Albatrosu právě vypršela tzv. kotelní zkouška, a tak již nesmí na koleje. Všechno je o penězích. Albatros - nejvýkonnější parní lokomotiva vyrobená v zemích Koruny české - patří Národnímu technickému muzeu v Praze. Co však je tomuto krasavci platné, že se umí rozparádit až na 162 kilometrů za hodinu, když na jeho údržbu nemá muzeum peníze a vlastně na něj neměli ani místo. Proto také jezdil dvacet posledních let jen díky tomu, že jej udržovali nadšenci z brněnského depa. Po celou tu dobu byl ozdobou mnoha přehlídek doma i v Evropě. Albatrosu vypršela kotelní zkouška a s ježděním je konec. Po své poslední jízdě se v sobotu několikrát otočil podle starého zvyku na točně dolního nádraží a teď bude čekat na zázrak. Jinak skončí nemilosrdně ve šrotu. Ze čtyřiceti lokomotiv, které má technické muzeum v depozitáři, zůstávají provozuschopné už jen čtyři. "Nevěřím tomu, že by nešel Albatros zachránit. Ještě pořád by se našlo pár lidí, kteří by se do toho pustili. Je to velká škoda, jestli tenhle stroj definitivně skončí," řekl Blesku s nádechem lítosti v hlase Miroslav Kopřiva, penzista ze Žabčic na Brněnsku, který mašinám zasvětil celý život a mimo jiné je i opravoval v kdysi slavném heršpickém depu. Miroslav Homola