Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Mimozemšťané v souhvězdí Andromedy?

Autor: INT -
30. září 2002

Vědci objevili ve vesmíru první planetu, na které je voda

Mimozemšťané na dosah? Podle italských astronomů vzrostla naděje, že se lidem podaří objevit mimozemský život. Poprvé se totiž podařilo objevit ve vesmíru mimo naši sluneční soustavu planety, na kterých se nachází voda. Stopy po vodě zjistili podle magazínu »New Scientist« vědci pomocí mikrovlnného záření. "Je to první důkaz této životně důležité molekuly na planetě, která existuje ve vzdáleném vesmíru," uvedl Cristiano Cosmovici z Institutu pro kosmické a planetární bádání v Římě. "Pokud se naše pozorování prokáže, jde o historický okamžik," dodává. Vědci objev učinili pomocí radioteleskopu, který se nachází v blízkosti severoitalského města Bologna. Díky speciálním technologiím zachytili mikrovlny, které odpovídají složení vody. Původně byl tým vědců zaměřen na sedmnáct slibných hvězdných systémů, poté se soustředil na tři planetární soustavy. "Nejsilnější signály jsme po dalším podrobném průzkumu zachytili ze tří planet, které jsou od Země vzdáleny 50 světelných let a nacházejí se v systému Upsilon Andromeda. V jednom případě se jedná o obří planetu velikosti Jupitera, největší planety naší sluneční soustavy. "Přítomnost vody je základním kamenem pro stavbu života, jaký známe," vysvětluje Cosmovici. "Nemůžeme však s jistotou tvrdit, že se zde opravdu život nebo dokonce civilizace nalézá. Například náš Jupiter je plynný obr bez pevnin, na nichž by mohla vzniknout nějaká forma života," dodává. Přesto však existuje reálná naděje, že se lidstvo tímto objevem přiblížilo možnosti setkání s mimozemšťany.