Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Tito nás chrání: Štít nad republikou

Autor: František Prachař - 
30. listopadu 2008
05:00

Nejdřív to vůbec žádný rachot není. V dálce se objeví světlý bod palubního reflektoru a rychle se zvětšuje. Za pár okamžiků obrys stíhačky Gripen naroste do rozměrů, dávajících tušit její sílu.

Ale pořád je ticho. Až po dosednutí na přistávací dráhu se vzduch roztrhne duněním. Hotovostní letka dvou Gripenů JAS 39C z 21. základny taktického letectva v Čáslavi, supermoderní 'dělníci vzduchu', je na zemi.

Ostře střeženou základnu u Čáslavi lemují vysoké ploty s elektronickým zabezpečovacím zařízením. Zatím je nikdo nepřelezl, takový pokus by byl předem odsouzen k nezdaru. V den naší návštěvy lilo jako z konve a kabina gripenu, odkud si navádění na přistání pochvaloval vztyčeným palcem major Roman Svoboda, byla na zemi takřka neprůhledná. Stěrače letadlo nemá. Tam, kde gripeny obvykle létají, neprší.

 

Major Svoboda má od vyhlášení poplachu pouho čtvrthodinu do startu Major Svoboda má od vyhlášení poplachu pouho čtvrthodinu do startu | Jiří Hadač, Armáda ČR


Od hranic do Hradce
"Ve vzduchu jsme byli hodinu a čtyřicet minut ve výšce šest tisíc metrů," říká pár minut po přistání major Svoboda. "Když přijde rozkaz ke startu, musím být do patnácti minut znovu nahoře a je úplně jedno, co zrovna dělám."

Vojenští piloti na gripenech berou zhruba padesát tisíc čistého měsíčně (civilní až 130 tisíc), nesmějí vážit víc než 92 kilogramů (108 i s výstrojí) a slouží celých čtyřiadvacet hodin, pak mají stejně dlouhou dobu volno. "To se ale může opakovat jen tři dny po sobě, čtvrtý musí být volný. A také nesmíme za den nalétat víc než čtyři hodiny. Ani o minutu víc," vysvětluje Roman Svoboda.

Dnes oba gripeny z Čáslavi oblétávaly hranice a pak v prostoru Hradec Králové - Liberec nacvičovaly souboj. "Bylo to vcelku v pohodě, nahoře svítilo sluníčko a vůbec to nevypadalo na minus jedenapadesát stupňů kolem. A už vůbec ne na ten déšť dole," směje se Svoboda.

Jako táta i máma

Oba jeho rodiče byli vojenští piloti. Měl jít syn v jejich stopách? "Já na to zpočátku vůbec nemyslel, věděl jsem, co to obnáší. Táta byl doma strašně málo," líčí Roman Svoboda.

Možná zvítězila klukovská zvědavost, která Romana zavedla do aeroklubu v Mladé Boleslavi. Nejprve zvládl větroně, pak větroně s motorem. A po škole bylo už úplně jasno - bude vojenským pilotem. Vysokou školu v Košicích absolvoval s titulem inženýra. "Ve druhém ročníku jsme tam létali na delfínech, ve třetím na složitějších albatrosech a ve čtvrtém jsme zvládli Mig 21 F," vzpomíná major.

U migů zůstal, nejprve v Přerově, pak v Hradci Králové, a když tam letiště zrušili, šel v roce 1993 do Čáslavi. To už byl ženatý s manželkou Ivanou, narodil se mu syn Lukáš a po pěti letech i dcera Denisa. "Tehdy jsem bydlel v Hradci a do Čáslavi dojížděl. Dojíždím pořád," směje se.

Chvála gripenů
Roman Svoboda pilotuje jeden ze čtrnácti gripenů, které má armáda od roku 2005 pronajaté od Švédska. "Patří k tomu nejlepšímu, co v současné době na světě létá," tvrdí přesvědčeně. "Je i mimořádně bezpečný, sám mě hlídá."

Palubní počítač stroje dokáže skoro zázraky. "Upozorní na malou nebo velkou rychlost, neustále kontroluje výšku, výchylky kormidel a křídel a spoustu dalších věcí, o kterých se hovořit nesmí," vysvětluje major. Může srovnávat. S ruskými migy létal řadu let a jejich kvalitu uznává. "Na svoji dobu byly dobré. Ale gripen je úplně jiná třída."

Na hotovostní stojance letiště jsou v pohotovosti vždy dva stroje, ostatní čekají v hangárech, kterým tu říkají 'úly'. Jejich oblé siluety zarostlé trávou není z výšky vidět. Jsou takzvaně průvanové, protože dnes už při poplachu, zejména jeho nejvyšším, ostrém stupni ALFA, letadla na rozjezdovou dráhu nepostrkává tahač. Startují už v hagárech, v jejichž zadní otevřené části je něco jako lyžařský můstek. Jeho zakřivení odvádí smršť plynů z turbín stroje neškodně k obloze. Technici mezitím aktivují palubní počítač gripenu, což zabere zhruba šest minut.

Změnilo se moc
S gripeny v českém letectvu se i jinak změnilo dost. Litr paliva stál kdysi tři haléře, dnes je za dvacet 18 korun. Letová hodina migu přišla na pár desítek tisíc, hodinový provoz gripenu vyjde na milion. O penězích ale major Svoboda mluvit nechce. Nechce nic říci ani k tomu, zda raketa Amraam americké výroby, určená k vzdušným bojům, skutečně stojí 600 000 dolarů. "Je ale mimořádně efektivní," tvrdí. Tyhle rakety, které v Čáslavi pro gripeny rovněž mají, totiž zničí letadlo, ale pilota ušetří. "Explodují u ocasní části stroje, pilot zasažen není a může se katapultovat."

Vzdušný policista
Čeští hotovostní letci, včetně majora Svobody, působí v leteckých silách NATO. "Spadáme pod velení Sever v Německu. Když máme hotovost my, cvičí oni a naopak," vysvětluje Roman Svoboda.

Hotovostní pilot je autonomní bojovou jednotkou. Je jenom na něm, jaký cvičný let si nechá schválit. Nad Německo, Francii? Nebo nad moře? "Spojím se s velícím důstojníkem a optám se, zda tam mohu letět," potvrzuje Svoboda. Připravený musí být na všechno. I na sestřelení civilního letadla. "Voják věří, že jeho síla použita nebude. Ale stát se může všechno."

Na základně v Čáslavi slouží poručíci, kapitáni, majoři i plukovníci. Na 'pány a kmány' si ale nehrají. "Jsme profesionálové, respektujeme se, plníme úkol. Na nic si ale nehrajeme. Letoun nepozná hodnost ani funkci, nahoře jsme si všichni rovni," říká major Svoboda.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O LETADLE GRIPEN JAS 39C
rozpětí                         8,4 m
délka                           14,1 m
výška                           4,7 m
nosná plocha                30 m2
max. rychlost                2400 km/h
dolet                            3000 km
váha stroje                    800 kg
max. vzletová váha       14000 kg
max. dostup                 15240 m
váha paliva                   2370 kg


Stáhněte si do mobilu reálný zvuk
Stihačka
208324 pošlete na 907 99 30
Cena SMS 30 Kč včetně DPH.
Provozuje Ringier ČR. Více na www.bleskmobil.cz.