Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 22°C

Nejrychlejší vlak opouští Česko

Autor: ČD Cargo, Čechofracht, Comunica - 
17. září 2008
16:23

Z velimského testovacího okruhu ve středu po 10. hodině odjela souprava rychlovlaku AGV. Jde o jediný vyrobený prototyp 4. generace legendárních vlaků TGV.

Ten od letošního června podstupoval testovací jízdy na okruhu u Velimi, vyrazil speciálním spojem směrem k německé hranici. Jeho přepravu na mezinárodní veletrh do Berlína zajišťují společnosti SPEDI-TRANS Praha ze skupiny Čechofracht a ČD Cargo.

V současnosti nejrychlejší vlak světa, francouzský AGV, byl ve středu dopoledne vypraven na cestu na berlínský veletrh InnoTrans 2008. Přeprava speciálu, do nějž je souprava zapojena, vyžaduje specifický přístup. "Rychlovlak doprovází dalších jedenadvacet nákladních vagonů ČD Cargo. Výrobce totiž nechce soupravu jakkoli zatěžovat, proto jsou její systémy odpojeny. Doprovodné vagony tak zajišťují brzdění celého vlaku, který pojede rychlostí maximálně 80 kilometrů v hodině," vysvětluje zvláštní způsob přepravy Pavel Ščepko, manažer železničních přeprav SPEDI-TRANS Praha, která vlak odbavuje. "I načasování přepravy vlaku je pečlivě naplánované, neboť je nutné jej zkoordinovat s transportem ostatních exponátů mířících do Berlína z celé Evropy," dodává Ščepko.

Souprava AGV dosahuje běžně rychlosti 360 kilometrů v hodině, může však jet až 500 kilometrů za hodinu. Zvláštností vlaku je také to, že má motor pod každým vagonem – na rozdíl od původního TGV, který měl motor na začátku a konci soupravy. U nás procházel dosud jediný vyrobený prototyp vlaku celou řadou testů a zkoušek. Také proto při jízdách ve Velimi dosahovala souprava rychlostí maximálně kolem 200 kilometrů za hodinu. Testovaný vlak měl také jen sedm vagonů oproti plánovaným jedenácti pro běžný provoz, přičemž standardní vybavení měly dva vagony. V ostatních byly přístroje k testování brzd, trakčního systému, chování vlaku na trati, hlučnosti, proudění vzduchu a celé řady dalších veličin i komponentů.

Vývoj poslední generace nejrychlejších vlaků světa trval deset let a veřejnosti byl za účasti francouzského prezidenta Sarkozyho představen letos v únoru. Jeho cena se pohybuje kolem 30 milionů eur, což je v korunách asi 726 milionů. Do běžného provozu se první vlaky dostanou v roce 2011 v barvách soukromého italského dopravce NTV, který objednal 25 souprav a má opci na dalších 10.