Soud: Výpravčí z Vraňan za srážku nemůže

Okresní soud v Mělníku v pondělí zprostil obžaloby bývalého výpravčího z Vraňan Ladislava Tomka. Ta ho vinila z obecného ohrožení z nedbalosti, když před loňskou srážkou vlaku s autem na železničním přejezdu u Vraňan nezastavil na trati i přes upozornění policie provoz.
Podle soudu však dostal Tomek nepřesnou informaci. Státní zástupkyně se proti rozsudku odvolala.
Obhajoba se celé soudní líčení odvolávala na nepřesně formulovanou polohu zaklíněného vozu, o němž výpravčího informoval operační důstojník policie. S tím nakonec souhlasil i soud. "Dospěla jsem k závěru, že výpravčí dostal neúplnou informaci, a došlo tak k nedorozumění," řekla při vysvětlování rozsudku soudkyně Lenka Mrázková. Bývalý výpravčí Tomek vyšel se svým obhájcem ze soudní síně viditelně spokojený, ale k rozsudku se odmítl vyjádřit. "Jsem rád, každý by byl," řekl pouze přítomným novinářům.
Čtyřiašedesátiletý Tomek prý nezastavil přijíždějící rychlík, protože se domníval, že policista hovoří o jiné trati. Sporným se stalo především spojení "hlavní trať", jímž policista místo označil. Takový pojem prý pracovníci železnice neznají, což potvrdila i dnes vyslýchaná Tamara Zuzková z generálního ředitelství ČD, která je zároveň gestorkou vnitřního předpisu ČD pro výpravčí.
Obžaloba se snažila soud přesvědčit, že Tomek byl povinen udání polohy od policisty do telefonu opakovat, aby se operační důstojník přesvědčil, že výpravčí polohu zaklíněného vozu pochopil. To však Zuzková vyvrátila: "Tato povinnost se vztahuje jen na záležitosti týkajících se vnitřních věcí dráhy, například různých posunů. Tato informace přišla z venku, výpravčí ji tedy nemusel opakovat," řekla Zuzková.
Policista podle telefonních záznamů hlásil Tomkovi zaklíněné auto "na přejezdu na silnici mezi Lužcem a Horními Beřkovicemi" a dodal, že jde o hlavní trať. "Domníval jsem se z toho, že jde o železniční trať Lužec - Horní Beřkovice, kde následujících více než osm hodin nemělo nic jet. U dráhy se poloha přejezdu udává pomocí stanic a kilometrů," uvedl už dříve obžalovaný.
České dráhy také podle Zuzkové učinily po nehodě opatření. "Loni jsme kromě Vraňan měli podobnou nehodu také na jižní Moravě. Teprve poté dostali výpravčí vývěsky, kde jsou mapky a kilometrické polohy přejezdů. Předtím nic takového neměli," dodala Zuzková.
Dva zranění, škoda přes 20 milionů
Nehoda se stala loni v dubnu. Při srážce rychlíku s autem byli dva lidé zraněni, škoda přesáhla 20 milionů korun. Později vyšlo najevo, že nehoda vozu byla zinscenována a šlo o pojistný podvod. Krajský soud kvůli nehodě odsoudil čtyřiatřicetiletého René Kučeru k deseti letům vězení za úmyslné obecné ohrožení, po odvolání mu byl trest zmírněn na 4,5 roku ve vězení. Podle soudu právě on při pokusu o podvod umístil auto na koleje. Devětatřicetiletého Martina Fišera a o osm let mladšího Vlastimila Kálu, kteří Kučerovi pomáhali, soud potrestal podmíněnými tresty.