Dráhy schválily lokomotivy Taurus

Drážní úřad schválil nejrychlejší lokomotivy světa Taurus od společnosti Siemens pro provoz na české železnici.
ČTK to řekl náměstek ředitele DÚ Jiří Šépka. Rozhodnutí úřadu zatím není pravomocné. Účastníci řízení se proti němu mohou odvolat, což se však vzhledem ke kladnému vyjádření nepředpokládá.
Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly chtějí dráhy taurusy nasadit od prosince na dálkové spoje typu EuroCity mezi Prahou a Vídní. Půjde o lokomotivy rakouských drah. Forma spolupráce, počet lokomotiv a finanční podmínky se nyní dojednávají. V úvahu připadá například pronájem nebo takzvaná vyrovnávka výkonů, tedy jakási vzájemná zápůjčka lokomotiv.
Zavedení taurusů bude mít řadu výhod. Dráhy získají moderní vysokorychlostní lokomotivy a nahradí s nimi některé starší stroje československé výroby. U mezinárodních vlaků, které potáhnou taurusy, navíc nebude nutné složitě a nákladně přepřahat na hranicích; vymění se pouze strojvedoucí.
Rozhodnutí úřadu však přijde vhod i zahraniční konkurenci Českých drah, především v nákladní dopravě. "Je to průlom pro nákladní dopravu tranzitem přes naší republiku," uvedl například Petr Šimral, jednatel železniční společnosti RailTrans. Zahraniční nákladní dopravci tak budou moci s taurusy bez problémů zajíždět do českého vnitrozemí.
"Je to vítáno, protože ta konkurence přece jenom určuje rozumnou úroveň cen a vysokou kvalitu služeb," řekl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj by taurusy mohly pomoci soukromým firmám také v osobní dopravě. Právě na nedostatku vhodných lokomotiv ztroskotal nedávno projekt soukromého RTexpressu mezi Prahou a Ostravou.
RailTrans ale o oživení projektu RTexpress podle Šimrala zatím neuvažuje. Největší problém již údajně nespočívá v nedostatku lokomotiv, nýbrž v kapacitě dráhy.
"Vy můžete začít jezdit, ale následující rok zjistíte, že tam jezdit nemůžete, protože si tam stát objednal rychlík a má přednost," zdůvodnil to Šimral.
Povolení taurusů po několikaletém procesu se považuje za průlom. Taurusy se totiž potýkaly se stejným problémem jako před několika lety pendolina. Moderní západoevropské lokomotivy totiž někdy ruší příliš citlivé zabezpečovací obvody na české železnici. To se u taurusů podařilo během tříletého testování vyladit.
"Většina problémů se řešila softwarovými úpravami," řekla mluvčí Siemense Veronika Němcová.
Taurus drží světový rekord v rychlosti mezi sériově vyráběnými lokomotivami. Při testech na vysokorychlostní trati mezi Mnichovem a Norimberkem dosáhl rychlosti 357 kilometrů v hodině. Nejvyšší provozní rychlost je 230 kilometrů za hodinu; čeští cestující však o ní mohou i nadále jen snít. Nejmodernější tratě v ČR umožňují maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.