Dálnice D47? Jako horská dráha! 901 závad na 9 kilometrech

Zmetek za víc než čtyři miliardy! Na téměř devíti kilometrech nekvalitní ostravské dálnice D47 reklamuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rekordní počet vad. Celkem jich našlo 901! Většinu z nich našli dopravní odborníci na třech špatných mostech. Stát firmě Eurovia vytýká třeba hrbolatý povrch vozovky, praskající beton, zatékání do mostů a rezavějící konstrukci.
Všechny vytýkané vady jsou na dálnici D47 mezi Bělotínem a Ostravou. Úsek za 4,3 miliardy korun je v provozu od prosince roku 2007. Vady podle znaleckých posudků zavinila většinou nekvalitní struska a odpad, které dělníci při stavbě navezli do podloží.
Eurovia ale pochybení vytrvale odmítá. Ředitel firmy Martin Borovka tvrdí, že použitý materiál, který nyní bobtná a způsobuje zvlnění vozovky, si přálo samo ředitelství.
Většina z vad, které správce silnic reklamuje, připadá na mosty. Zbytek na samotnou dálnici a mimoúrovňové křižovatky. Dálnice má zvlněný povrch, stožáry veřejného osvětlení se naklánějí, betonová svodidla praskají, v odstavných pruzích jsou trhliny. Do mostních konstrukcí zatéká a rezavějí. Teče i do opěrných zdí a ty se naklánějí a sesedají.
ŘSD požaduje, aby Eurovia vady v rámci záruky opravila. „Počet reklamací je oproti ostatním stavbám podobné délky vysoce nadprůměrný,“ uvedla mluvčí úřadu Nina Ledvinková. „Kdybychom přenesli vady na mapu, tak by téměř tisíc bodů celý úsek dálnice zakrylo,“ dodal šéf ŘSD René Poruba.
Dopravní experti našli tyto vady
● 460 na mostech
● 343 na samotné dálnici
● 98 na mimoúrovňových křižovatkách
● zvlněný povrch dálnice
● kymácející se stožáry osvětlení
● praskající betonová svodidla
● trhliny v odstavných pruzích
● rezavějící mostní konstrukce
● naklánějící se opěrné zdi
Nikdo ani nepípne o jedné vážné okolnosti - v Ostravě dálnice vede na silně poddolovaném území, které klesá o centimetry ročně. Marně dumám, kde by byla dálnice na podobně pohyblivém terénu.