Česko je zavaleno smogem, hodnoty jsou alarmující!

Moravskoslezský kraj je zahalen do prašného oparu
Moravskoslezský kraj je zahalen do prašného oparu  (Autor: Ivana Žáková)
Autor: evak, ČTK - 
13. listopadu 2011
13:28

Na mnoha místech České republiky se opět zhoršila kvalita ovzduší. Nejhorší situace je už tradičně v Moravskoslezském kraji, kde se průměrné denní hodnoty v 11:00 místy vyšplhaly na víc než šestinásobek povoleného limitu) 50 mikrogramů na metr krychlový). Smog však trápí lidi také v Praze, ve středních Čechách a Ústeckém kraji.

Mezní hranice v Moravskoslezském kraji byla hodinu před polednem překročena na všech 13 měřících stanicích, z nichž jsou údaje k dispozici. Nejvyšší hodnota byla naměřena v Bohumíně a ve Věřnovicích na Karvinsku - 24hodinová koncentrace polétavého prachu se tady pohybovala kolem 300 mikrogramů na metr krychlový. Hodinová koncentrace v Bohumíně byla dokonce 398 mikrogramů. Sedm měřících stanic hlásí velmi špatnou kvalitu ovzduší.

V Praze je nejhorší situace ve Vršovicích, kde meteorologové naměřili 98,3 mikrogramu polétavého prachu na metr krychlový. Na náměstí Republiky bylo naměřeno 89 mikrogramů a přes hranici 80 mikrogramů na metr čtvereční se dostaly i další čtyři měřící stanice. Devět stanic ze 14 hlásí špatnou kvalitu ovzduší.

Ve středních Čechách trápí smog lidi především v Kladně-Švermově, kde bylo naměřeno 126,8 mikrogramů polétavého prachu na metr čtvereční. Jako špatnou označil ČHMÚ kvalitu ovzduší také v Mladé Boleslavi. Špatnou kvalitu ovzduší naměřily i čtyři měřící stanice z 10 v Ústeckém kraji, z nichž jsou údaje k dispozici. Lidem se špatně například dýchá v Chomutově i v Ústí nad Labem. Jinde v Česku je podle meteorologů kvalita ovzduší nejhůře "vyhovující", i to však znamená nadlimitní výskyt polétavého prachu.

Situace nastala na začátku listopadu

Do Česka se vrátily zhoršené rozptylové podmínky zhruba po týdnu, smog však lidi trápí už od začátku listopadu. V oblasti Ostravsko-Karvinska byl tehdy dokonce vyhlášen signál regulace, pak byl sice na krátko odvolán, ale od sobotního večera už zase platí. Znečišťovatelé s platnými regulačními řády museli dodržovat ekologická opatření.

Ovzduší v Moravskoslezském kraji patří dlouhodobě k nejznečištěnějšímu v zemi. Obvykle na podzim a především v zimě bývají rozptylové podmínky nejhorší. Obyvatelstvo je v kraji vystaveno zvýšené koncentraci znečišťujících látek, které mohou nepříznivě působit na zdraví.

Lidé, kteří mají chronické dýchací potíže, srdeční nemoci, starší lidé a malé děti by venku neměli být dlouho. Dospělí bez zdravotních potíží by se neměli venku fyzicky namáhat.

e.44 ( 14. listopadu 2011 10:40 )

Ty problémy, které popisuješ u elektromobilů, se týkají oficiálně prezentovaných elektromobilů. Ne těch stažených a sešrotovaných. Nebo proč myslíš, že byly de fakto vygumovány ze světa? No proto, že ty ostatní, kromě lehké městské verze s podstatně menší baterií, tedy i teréňáky 4x4, měly dojezd na jedno nabití kolem 500 km. I spotřebu měly nižšší, než oficiálně prezentovanou, takže s tou zvýšenou výrobou elektrické energie by to nebylo nijak katastrofální a znečištění při její výrobě by se rovnalo zhruba 10% znečištění produkovaného auty, která by byla elektromobily nahrazena. Vím, že to auto na vodu má problémů dost. Je to rok starý projekt, u kterého se ještě musejí vychytat mouchy. Ne tak auto na vodík. Tam už jsou po deseti letech mouchy vychytané, ale vzhledem k tomu, že se tato auta nevyrábějí sériově, jsou pro většinu lidí cenově nedostupná.

gevi ( 14. listopadu 2011 09:51 )

Mně potom taky došlo, co myslíte těmi prkotinami. Zahnutí banánů atd. Ale EU má samozřejmě mimo norem na blbosti také normy pro životní prostředí, takže tato oblast je tam důkladně ošetřena. Co se týká elektromobilů: Hlavní problémem je krátký dojezd na jedno nabití a poměrně dlouhé nabíjení před dalším provozem. Problémem jsou také kvalitní akumulátory.Určitým řešením jsou hybridní motory. Masivní provoz elektromobilů by dále vyžadoval dost značné zvýšení výroby elektrické energie, což opět souvisí s životním prostředím. Ať už jsou elektrárny jakékoli. A proti jádru panuje v Evropě hysterie. Co se týká automobilu na kyslíkovodíkový pohon (na vodu), je tam problém ve značných nárocích na zařízení ke štěpení vody a dále v kontrukčních materiálech, rptože vznikající voda motory enormě koroduje. Je dobře, že se hledají nové možnosti pohonu vozidel, ale zatím jsou ropné výrobky nenahraditelné.

hrneczuhrinevsi ( 13. listopadu 2011 17:17 )

tady v Německu?

e.44 ( 13. listopadu 2011 17:11 )

Těma nepodstatnejma ptákovina jsem myslela například poviné čipování všech psů a koček, co chystají, nebo zákaz nafukování balónků dětma, teď už nevím do jakého věku, bez dozoru dospělýhc, a podobné "perly", které tedy rozhodně pro nikoho životně důležité nejsou. A co se životního prostředí týká, tak tam je řečení jednoduché. Elektromobily. Jenže to by světu nesměla vládnout ropa. A pokud bys chtěl něco namítnout k nedokonalosti a nedostupnosti elektromobilů, tak tady je pár údajů: Od roku 1996, kdy se sériovou výrobou elektromobilů začala firma General Motors, se ve světě vyrobilo několik dalších řad elektromobilů. Šlo jak o elektromobily vhodné do městského provozu, tak i o elektromobily pro normální provoz a užitkové vozy. Byly po všech stránkách srovnatelné s automobily stejné kategorie z řad aut se spalovacími motory. Většinou měly navíc snadnější ovládání a levnější provozní náklady a hlavně nezpůsobovaly žádné znečištění. Asi tě teď napadá, proč se tahle bezva auta neprohánějí po všech silnicích? V čem je háček? Háček je v tom, že tato auta se nikdy nedostala do běžného prodeje. Firmy, které je vyráběly, je neprodávaly, ale pronajímaly jiným firmám, městům a pod.. Po vypršení nájemní smlouvy, kdy byl velký zájem o odkoupení těchto elektromobilů, nebylo toto umožněno. Elektromobily byly staženy a SEŠROTOVÁNY. Pouze v jednom případě se lidé dali dohromady a odkoupení si prosadili. Ovšem nebylo jim to moc platné. Firma přestala vyrábět elektrobaterie a náhradní díly na tato auta. A to všechno kvůli vládě ropy. Pokud by tě zajímaly podrobnosti o elektromobilech, již deset let existujících autech jezdících na vodík a autě, které jezdí na 1 litr vody 1 hodinu rychlostí 80km/h, můžu ti to přeposlat na email. Já to mám bohužel v podobě dokumentu s obrázky, který se sem nedá zkopírovat.

gevi ( 13. listopadu 2011 16:05 )

Bohužel ty "nepodstané ptákoviny" jsou životně důležité pro celou EU. Pokud bude pokarčovat krize a dluhové problémy zemí EU, tak nebudou ani peníze na nějaká opatření ke zlepšení životního prostředí. Bohužel smog je průvodním jevem koncentrace lidí a dopravy. Dneska už jsou sice mnohé škodlivé provozy ve městech odstraněny, a třeba situace v sveverních Čechách se zlepšila, ale zase zhoustla doprava a vznikl tak nový zdroj znečištění.

Zobrazit celou diskusi