Česko je zavaleno smogem, hodnoty jsou alarmující!

Na mnoha místech České republiky se opět zhoršila kvalita ovzduší. Nejhorší situace je už tradičně v Moravskoslezském kraji, kde se průměrné denní hodnoty v 11:00 místy vyšplhaly na víc než šestinásobek povoleného limitu) 50 mikrogramů na metr krychlový). Smog však trápí lidi také v Praze, ve středních Čechách a Ústeckém kraji.
Mezní hranice v Moravskoslezském kraji byla hodinu před polednem překročena na všech 13 měřících stanicích, z nichž jsou údaje k dispozici. Nejvyšší hodnota byla naměřena v Bohumíně a ve Věřnovicích na Karvinsku - 24hodinová koncentrace polétavého prachu se tady pohybovala kolem 300 mikrogramů na metr krychlový. Hodinová koncentrace v Bohumíně byla dokonce 398 mikrogramů. Sedm měřících stanic hlásí velmi špatnou kvalitu ovzduší.
V Praze je nejhorší situace ve Vršovicích, kde meteorologové naměřili 98,3 mikrogramu polétavého prachu na metr krychlový. Na náměstí Republiky bylo naměřeno 89 mikrogramů a přes hranici 80 mikrogramů na metr čtvereční se dostaly i další čtyři měřící stanice. Devět stanic ze 14 hlásí špatnou kvalitu ovzduší.
Ve středních Čechách trápí smog lidi především v Kladně-Švermově, kde bylo naměřeno 126,8 mikrogramů polétavého prachu na metr čtvereční. Jako špatnou označil ČHMÚ kvalitu ovzduší také v Mladé Boleslavi. Špatnou kvalitu ovzduší naměřily i čtyři měřící stanice z 10 v Ústeckém kraji, z nichž jsou údaje k dispozici. Lidem se špatně například dýchá v Chomutově i v Ústí nad Labem. Jinde v Česku je podle meteorologů kvalita ovzduší nejhůře "vyhovující", i to však znamená nadlimitní výskyt polétavého prachu.
Situace nastala na začátku listopadu
Do Česka se vrátily zhoršené rozptylové podmínky zhruba po týdnu, smog však lidi trápí už od začátku listopadu. V oblasti Ostravsko-Karvinska byl tehdy dokonce vyhlášen signál regulace, pak byl sice na krátko odvolán, ale od sobotního večera už zase platí. Znečišťovatelé s platnými regulačními řády museli dodržovat ekologická opatření.
Ovzduší v Moravskoslezském kraji patří dlouhodobě k nejznečištěnějšímu v zemi. Obvykle na podzim a především v zimě bývají rozptylové podmínky nejhorší. Obyvatelstvo je v kraji vystaveno zvýšené koncentraci znečišťujících látek, které mohou nepříznivě působit na zdraví.
Lidé, kteří mají chronické dýchací potíže, srdeční nemoci, starší lidé a malé děti by venku neměli být dlouho. Dospělí bez zdravotních potíží by se neměli venku fyzicky namáhat.
Ty problémy, které popisuješ u elektromobilů, se týkají oficiálně prezentovaných elektromobilů. Ne těch stažených a sešrotovaných. Nebo proč myslíš, že byly de fakto vygumovány ze světa? No proto, že ty ostatní, kromě lehké městské verze s podstatně menší baterií, tedy i teréňáky 4x4, měly dojezd na jedno nabití kolem 500 km. I spotřebu měly nižšší, než oficiálně prezentovanou, takže s tou zvýšenou výrobou elektrické energie by to nebylo nijak katastrofální a znečištění při její výrobě by se rovnalo zhruba 10% znečištění produkovaného auty, která by byla elektromobily nahrazena. Vím, že to auto na vodu má problémů dost. Je to rok starý projekt, u kterého se ještě musejí vychytat mouchy. Ne tak auto na vodík. Tam už jsou po deseti letech mouchy vychytané, ale vzhledem k tomu, že se tato auta nevyrábějí sériově, jsou pro většinu lidí cenově nedostupná.