Spoty pro rodiče: Děti tančí u tyče a kuchají plyšáky
VIDEO: Kluk kuchající medvídka, dívka tancující u tyče, chlapec v noci u televize. Videa, po kterém si mají rodiče sáhnout do soukromí. Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost. To jsou klíčová slova ve třech nových reklamních spotech Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), které od 1. září vysílají televize.
Klipy byly vyrobeny v roce 2007 v Rumunsku. Zakoupila je RRTV, adaptovala je na české prostředí a nadabovala. Vše stálo šedesát tisíc. To je poměrně malá cena za to, že se možná rodiče polepší a budou kontrolovat, co jejich děti sledují v televizi.
Spoty se jmenují Půlnoc, Oslava a Metro. Rada se k tomuto kontroverznímu kroku odhodlala poté, co ze sociologických výzkumů vyplynulo, že téměř polovina dětí ve věku 4 až 14 let má televizor ve svém pokoji a každý druhý rodič ve výzkumu přiznal, že se nezajímá o to, jaké pořady jeho dítě v televizi sleduje!
„Jsme přesvědčeni, že jedině takto sugestivním sdělením lze rodiče přimět k zamyšlení, jakým způsobem dovolujeme našim dětem konzumovat televizní program. Faktem totiž zůstává, že ovladač od televizoru v konečném důsledku drží v ruce vždy rodiče, respektive měli by ho držet,“ uvedla na čtvrteční tiskové konferenci, která spoty představila, předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Kateřina Kalistová.
Zase jedna kontraproduktivní huráakce. Jistě, v televizi jde mnoho (troufám si říci většina) pořadů a scén zcela nevhodných pro děti, ale tyhle akce jsou jen takovým předstíráním, že se proti tomu něco dělá. Pokud se tyhle věci vysílají (a vysílat se budou stále drsnější scény a pořady), budou je děti sledovat a žádná antipropaganda tomu nezabrání. A že by snad někdo vysílání drsných scén zakázal je nereálné. Lidé je chtějí vidět a jimi se drží sledovanost. Někdo namítne, že se touhle akcí aspoň něco dělá, ale reálný dopad se blíží nule.