Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Česká lokomotiva je zamčená u Vídně, ukradli ji?

Česká lokomotiva je zamčená už pět dní kousek od Vídně
Česká lokomotiva je zamčená už pět dní kousek od Vídně  (Autor: Škoda Transformation)
Autor: INT, mivr - 
24. května 2011
15:33

Českou lokomotivu Škoda Transportation na žádost konkurenčního výrobce Bombardier zablokoval rakouský soud. Již pět dní je pod zámkem. Zavřená by měla zůstat, dokud Škoda neuhradí spornou pohledávku ve výši zhruba deseti milionů korun.

Jen okolo tří kilometrů od českého velvyslanectví ve Vídni u zámeckého parku u Schönbrunnu je na nádraží zamčena lokomotiva plzeňského výrobce Škoda Transportation. Areál slouží také jako servisní místo firmy Bombardier, která celou kauzu vyvolala.

Požádala totiž rakouský soud, aby tam českou lokomotivu zablokoval, dokud Škoda Transportation neuhradí spornou pohledávku ve výši zhruba deseti milionů korun. Hodnota lokomotivy je přitom mnohonásobně vyšší.

Rakouské úřady se zatím ke kauze nevyjádřily. Lidé z plzeňské Škody momentálně připravují důkazy pro očekávané soudní líčení. Svou lokomotivu chtěla firma z Rakouska získat zpět výměnou za kauci ve výši 450 tisíc eur, na její návrh ale tamní soud nereagoval.

Hnát se to v případě nutnosti bude až k Evropské komisi

Podle zaměstnanců české firmy byla akce dopředu připravena. "V tuto chvíli nás nejvíce zaráží fakt, že přes opakované žádosti nebyla lokomotiva zapečetěna a ani od ní nemáme klíče. Není tak zabráněno přístupu k technice, do které čeští technici investovali 270 tisíc pracovních hodin a jejíž vývoj přišel na 380 milionů korun," řekl serveru Lidovky.cz Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.

Plzeňský výrobce se chystá podniknout všechny právní kroky k tomu, aby jí byla lokomotiva co nejdříve vrácena. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu Bombardieru poškodit českého konkurenta.

Skoro desetiletý spor

Spor mezi oběma výrobci kolejových vozidel se táhne již od roku 2002, kdy Škoda Transportation podávala přihlášku do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy. Ty chtěla vyrobit na základě licence od Bombardieru. České dráhy soutěž zrušily.

Do nové soutěže se Škoda Transportation hlásila samostatně s vlastním vyvíjeným výrobkem. Po kanadském výrobci požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier reagoval požadavkem na zaplacení více než dvojnásobku této částky za vypovězení smlouvy.

paja296 ( 24. května 2011 17:48 )

se penečku číní a ne jak ty naše.tady zabaví lokomotivu tam zase obrazy a ČR má po ptákách

kukulin ( 24. května 2011 16:09 )

když sám neumí používat diakritiku, nebo neví, že po čárce se dělá mezera to je oprsklost. No, vypadlo písmenko k, ale je to,alespoň čitelné, ale vaše věty bez čárek jsou na tom hůř, čudlo s hubičkou!

cudla1234 ( 24. května 2011 15:41 )

prosím Vás co to je URADLI JI??je to studa,jste snad novináři ne??

khubicek ( 24. května 2011 15:41 )

naucte se aspon psat... a kdyz to je problem, tak si najdete nekoho na korektury nez to pustite lidem... takhle to vypada, ze ani psat neumite.

Zobrazit celou diskusi