Středa 1. května 2024
Dnes je Svátek práce, zítra Zikmund
Polojasno 22°C

D1 bude delší o 30 kilometrů: Povede až do Ostravy!

Ilustrační foto
Ilustrační foto  (Autor: David Malík)
Autor: ČTK, rvs - 
25. listopadu 2009
08:54

Na severomoravské dálnici D47 budou ve středu otevřeny dva dálniční úseky mezi Bělotínem na Přerovsku, Hladkými Životicemi a Bílovcem na Novojičínsku.

Zprovozněním nových 30 kilometrů za 7,6 miliardy korun se Ostrava napojí na dálniční síť a její severomoravská část převezme název D1. Z Ostravy až do Prahy tak budou moci řidiči jet po dálnici pravděpodobně od středečních 20:00. ČTK to dnes řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.

Na dvanáctikilometrovém zpoplatněném úseku mezi Bílovcem a Hladkými Životicemi budou jezdit řidiči bez omezení. Na druhém úseku mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem na Přerovsku, který měří 18 kilometrů, bude zatím obousměrný provoz pouze na jedné polovině dálnice při snížené rychlosti 80 kilometrů za hodinu. Celý dálniční úsek bude otevřen v srpnu příštího roku; do té doby na něm řidiči nebudou dálniční známku potřebovat.

Už od ledna však bude dálniční známka povinná na všech ostatních úsecích bývalé D47 až do Bohumína na Karvinsku - včetně těch, které procházejí Ostravou a doposud zpoplatněné nebyly. "Mýtné pro autobusy či vozidla nad 12 tun však bude platit bez výjimek po celé délce dálnice," dodala mluvčí severomoravské policie Soňa Štětínská.

Kromě dvou dálničních úseků otevře ŘSD ve středu také osmikilometrový obchvat Hladkých Životic postavený za 785 milionů Kč, který ulehčí obci i zastavěné části města Fulnek. Zároveň bude zprovozněna část takzvaného Severního spoje v Ostravě za 966 milionů Kč, která napojí centrum města na dálnici D1 mimoúrovňovou křižovatkou.

Zprovoznění obou dálničních úseků, které ŘSD začalo stavět na jaře 2006, ovlivní dopravní situaci v celém Moravskoslezském kraji. Uleví se tím například přetíženým silnicím I/47 a I/48, které ostravsko-karvinskou aglomeraci napojovaly na dosavadní D1.

Peníze na dokončení dvou dálničních úseků získala vláda v době hospodářské krize vydáním dluhopisů. Letošní dluhopisový výnos činí 8,4 miliardy korun, v příštím roce by to mělo být dalších 11,4 miliardy Kč. Na stavbu posledního úseku mezi Bohumínem a česko-polskou hranicí však peníze chybějí. Šest kilometrů dálnice mělo být původně dokončeno v roce 2010, kvůli dopadům krize hrozí až dvouleté zpoždění.

Na severomoravské části dálnici D1 jsou už zprovozněny úseky z Lipníku nad Bečvou do Bělotína (Olomoucký kraj), z Bílovce do Ostravy a z Ostravy do Bohumína. Severomoravská část dálnice D47 bude dlouhá 80 kilometrů a stát za ni zaplatí téměř 60 miliard korun.

socatko ( 25. listopadu 2009 14:45 )

Ha! Hned jde videt z ukazky, ze se jedna o ilustracni foto! Kde bysme v cesku meli tri proudovou dalnici s pruhem! Je to ale spise k placi

Zobrazit celou diskusi