Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 23°C

Nejdelší tunel v Česku bude u Plzně

Autor: Zbyněk Schnapka - 
25. listopadu 2009
06:55

Dojet vlakem z Plzně do Prahy v kratší době než za hodinu už brzy nebude problém. Začíná se totiž stavět koridor pro rychlovlaky mezi Plzní a Rokycany, kde mají pendolina jezdit rychlostí 160 km/h.

V nově vybudovaném tunelu, který bude nejdelší v Česku, se rychlovlaky dokonce budou moci řítit rychlostí až 200 km/h. To všechno přijde na 10 miliard.

První cestující se po nové trati projedou v roce 2014. „Současná trať mezi Rokycany a Plzní se zkrátí o více než šest kilometrů,“ uvedl hlavní inženýr projektu Ivan Pomykáček. Nyní trvá cesta rychlíkem z Prahy do Plzně asi hodinu a tři čtvrtě, novým koridorem to pendolina zvládnou za méně než hodinu. Celý projekt je tak náročný a obsahuje tolik plánů a listin, že by se vešly do 10 velikých beden.

Při stavbě vznikne po vybagrování zeminy gigantická jáma o hloubce 80 metrů a délce 4,2 km. Stavbaři vytěží milion kubíků zeminy. Toto množství budou dva roky odvážet každý den dva vlaky s 30 vagony. Pokaždé se obrátí dvakrát. Zemina skončí v jednom z vytěžených kaolinových dolů v Kaznějově na Plzeňsku. Poté se v jámě postaví tubusy. Další půl roku se pak bude jáma zasypávat. Část zeminy se tak z Kaznějova vrátí zpět.

Poté, co železniční dělníci dokončí koridor, nebude už zastávka Chrást na hlavní trati z Plzně do Prahy. Po nynější trati u Ejpovic ale zůstane jedna kolej, po níž bude do Chrástu jezdit lokálka. „Trať z Plzně-Doubravky do Chrástu bude úplně zrušena. Plzeňský magistrát plánuje, že by tam zřídil cyklostezku,“ řekl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Tunel bude dlouhý 4,2 km
* Přijde na 5 miliard korun. To je polovina rozpočtu na stavbu celého koridoru z Plzně do Rokycan.
* Pendolina jím budou jezdit rychlostí až 200 km/h.
* Vytvoří ho dva jednokolejné tubusy. Mezi nimi bude 13 propojovacích chodeb po 350 metrech. Jestliže se v jednom z tubusů něco stane, cestující budou chodbami moci uniknout.
* Ve třetině délky tunelu, u obce Újezd, bude technologické centrum. I tudy se budou moci hasiči a záchranáři moci dostat do tunelu.

Trať Plzeň – Rokycany
*Celková délka úseku nyní     20,237 km
*Celková délka úseku po dokončení     14,147 km
*Vedení trati v tunelu    4,150 km
*Novostavby a rekonstrukce mostů    17 kusů
*Opěrné a zárubní zdi    731 m
*Protihlukové stěny        6,85 km
*Trakční vedení    24,3 km
*Předpokládaná doba výstavby    46 měsíců
*Začátek stavby    rok 2010

smrk ( 25. listopadu 2009 08:52 )

To kecáte páni redaktoři, nejdelší tunel nebude na plzeňsku, ale je v České republice už od roku 1990 - a to je ňáká dýlka !!!!!!!!

Zobrazit celou diskusi