Bémův recept na krizi v dopravním podniku: Sáhněte si na peníze!

Fotografie
 (Autor: internal)
Autor: Šimon Hradní - 
6. listopadu 2009
21:44

Ředitel pražského dopravního podniku (DP) Martin Dvořák by si měl snížit plat o 30 procent! Ostatní zaměstnanci pak o 7. A už žádné benefity! S takovým návrhem přišel v pátek primátor Pavel Bém.

Jenže u odborářů, kteří žádají, aby magistrát uhradil dvoumiliardovou ztrátu DP, se svým návrhem neuspěl. Stávka je tak podle nich nevyhnutelná. Magistrát s vedením dopravních podniků už kvůli stávkové pohotovosti odborářů zřídil krizový štáb. Jeho úkolem je vyřešit finanční situaci podniku a odvrátit stávku.

Primátor chce, aby nová kolektivní smlouva pro zaměstnance DP, která má platit od příštího roku, neobsahovala například penzijní připojištění, stravenky, vyšší odstupné nebo růst mezd. To by podle jeho slov mělo DP ušetřit asi 760 milionů korun. Dalších 370 milionů korun pak má dopravní podnik ušetřit snížením mezd.

Bémův návrh Dvořáka očividně vyvedl z míry. Když primátor na tiskové konferenci mluvil, jen se chytal za hlavu. „Za letošní rok i za rok 2010 se management DP zřekne odměn,“ řekl nakonec. Snížení mezd vedení prý připadá v úvahu, ale se snížením platů zaměstnancům nesouhlasí.

„Pokud si pan primátor myslí, že jsme malé děti, tak se spletl. Pokud si chce snížit plat, tak ať to udělá, nás taková rada uráží. Až zaplatí dluhy a garantuje zachování podniku ve stávající podobě, pak se lze sejít k uzavření smíru,“ reagoval Luboš Olejár z Odborového svazu dopravy. Jeho slova potvrdil i předseda Odborového sdružení pražských dopraváků Petr Pulec. „Mluvil jsem s předsedy všech odborových organizací. Jsme na stávku připraveni, zapojí se do ní metro, autobusy i tramvaje,“ oznámil včera Pulec.

jjoker ( 7. listopadu 2009 10:33 )

Přesně tak, fril má pravdu. Dopravní podnik musí být dotovaný, jinak by na jízdném zaplatil cestující několika násobně víc než je dnešních 26 kč. Ono nejde jen někoho někam přepravit. DP se stará o stavbu a provozování zastávek, obratišť, jízdních řádů, toalet a mnoho jiného - což soukromý dopravce nedělá, ale plně využívá. Sami víte, jak vypadá jízda se soukromým dopravcem. Zahulená kabina 20 let starého autobusu, jízdní řád možná dojedem, při poruše vozu náhradní vypravení nehrozí - prostě se nepojede a mnoho jiného. Městské části včetně vesnic nechtějí soukromé dopravce ale DP !! Proto taky DP pokrývá 95% linek.

jjoker ( 7. listopadu 2009 10:22 )

Přesně tak, ryba smrdí vždy od hlavy. V tuto chvíly nejde o benefity ani o platy zaměstnanců. Ta úspora sice činí několi miliónu ročně, ale DP by to stejně nepomohlo. Mezi DP a magistrátem stojí organizace, která se zove ROPID a ti jsou s magistrátem jedna ruka. Jejich jedinou snahou je rozprodat a rozmělnit DP a tím si zajistit naprostou kontrolu nad dopravní infrastrukturou a nad penězi. To by jim už do toho nikdo nekecal a soukromé dopravní společnosti by jim lezli do zad*u. Jenom že tím je kvalita služeb v háji a Ty milý cestující trp. Prodejem DP ( o co v tuhle chvíly magistrátu jde především) se uzavírá další kapitola rize české firmy, od které se učí i v zahraničí a která funguje. Jde o další zrujnování podniku jako bylo ČKD, ocelárny, sklárny a jiný průmysl, který měl ve světě zvuk a který se dostal do rukou soukromníků, kteří ho totálně pohřbyli. Což dovolil stát a né magistrát ale výsledek je stejný.

helena14 ( 7. listopadu 2009 07:36 )

Proč Bém vyhodil miliony za studie k olympijským hrám ? Proč je nedal dopravnímu podniku? Že by si taky snížil plat ? Nebo ještě lépe, že by odešel ? Souhlaím se smrkem. Je to jeden ksindl vedle druheho.

kozelch ( 6. listopadu 2009 23:26 )

Pán si myslí, že úplně blbý není. DP budou vždy dotované a proto závislé na vůli politiků. Je jednou jasné, že nejhorší hospodář je vždy stát, potažmo dosazení manažeři/kamarádi/. Ke stávkám - ve Francii a Řecku se stávkuje kvůli všemu - je to tak nějak jejich folklór. A s tou nejstarší demokracií světa, Francouzká multikulturní společnost nadělá Evropě v budoucnu jěště dost starostí. Jinak můj názor je, že stav DP a podobných podniků odpovídá úrovni magistrátu. tečka

fril ( 6. listopadu 2009 23:04 )

Pán by se měl něco dozvědět o dopravních podnicích ve světě,pak by zjistil,že valná většina je jich dotována a to i v těch nejvyspělejších kap. ekonomikách.Za další-odbory fungují také tam a stávkují kvůli menším věcem,než co chce provést horolezec Bém(viz. např. stávky ve Fracii-nejstarší demokracie světa,řecko,USA-new York,atd)Jinak bych pána poslal koupit chleba za 50 se 40 v kapse,uvidíme kdo mu ho prodá.9,1?7,1??????????

Zobrazit celou diskusi