Bémův recept na krizi v dopravním podniku: Sáhněte si na peníze!

Ředitel pražského dopravního podniku (DP) Martin Dvořák by si měl snížit plat o 30 procent! Ostatní zaměstnanci pak o 7. A už žádné benefity! S takovým návrhem přišel v pátek primátor Pavel Bém.
Jenže u odborářů, kteří žádají, aby magistrát uhradil dvoumiliardovou ztrátu DP, se svým návrhem neuspěl. Stávka je tak podle nich nevyhnutelná. Magistrát s vedením dopravních podniků už kvůli stávkové pohotovosti odborářů zřídil krizový štáb. Jeho úkolem je vyřešit finanční situaci podniku a odvrátit stávku.
Primátor chce, aby nová kolektivní smlouva pro zaměstnance DP, která má platit od příštího roku, neobsahovala například penzijní připojištění, stravenky, vyšší odstupné nebo růst mezd. To by podle jeho slov mělo DP ušetřit asi 760 milionů korun. Dalších 370 milionů korun pak má dopravní podnik ušetřit snížením mezd.
Bémův návrh Dvořáka očividně vyvedl z míry. Když primátor na tiskové konferenci mluvil, jen se chytal za hlavu. „Za letošní rok i za rok 2010 se management DP zřekne odměn,“ řekl nakonec. Snížení mezd vedení prý připadá v úvahu, ale se snížením platů zaměstnancům nesouhlasí.
„Pokud si pan primátor myslí, že jsme malé děti, tak se spletl. Pokud si chce snížit plat, tak ať to udělá, nás taková rada uráží. Až zaplatí dluhy a garantuje zachování podniku ve stávající podobě, pak se lze sejít k uzavření smíru,“ reagoval Luboš Olejár z Odborového svazu dopravy. Jeho slova potvrdil i předseda Odborového sdružení pražských dopraváků Petr Pulec. „Mluvil jsem s předsedy všech odborových organizací. Jsme na stávku připraveni, zapojí se do ní metro, autobusy i tramvaje,“ oznámil včera Pulec.
Přesně tak, fril má pravdu. Dopravní podnik musí být dotovaný, jinak by na jízdném zaplatil cestující několika násobně víc než je dnešních 26 kč. Ono nejde jen někoho někam přepravit. DP se stará o stavbu a provozování zastávek, obratišť, jízdních řádů, toalet a mnoho jiného - což soukromý dopravce nedělá, ale plně využívá. Sami víte, jak vypadá jízda se soukromým dopravcem. Zahulená kabina 20 let starého autobusu, jízdní řád možná dojedem, při poruše vozu náhradní vypravení nehrozí - prostě se nepojede a mnoho jiného. Městské části včetně vesnic nechtějí soukromé dopravce ale DP !! Proto taky DP pokrývá 95% linek.