Historici: Gustáv Husák by rezignoval!

Co by bylo, kdyby nebylo 'sametu'? Nedělní Blesk oslovil dva renomované české historiky, kteří nabídli tři možné směry vývoje bez listopadu. Co by se podle nich dělo?
Gustáv Husák by rezignoval, do Česka by vtrhl internet i moderní technologie a stát by se začal rozpadat!
LUKÁŠ VALEŠ, Vysoká škola Newton College Nabízí se dva možné scénáře:
1. Liberální scénář
Došlo k událostem na Národní třídě 17. 11. Na mimořádném sjezdu KSČ, který se koná v prosinci 1989, jsou okamžitě odvoláni nepohodlní dogmatici (Alois Indra, Vasil Bilak, apod.), včetně dosavadního generálního tajemníka Miloše Jakeše. Rezignuje - na žádost sjezdu - i prezident Gustáv Husák. Do strany jsou naopak povoláni její bývalí členové z období Pražského jara v čele s Alexandrem Dubčekem. Jejich příchod má symbolizovat liberalizaci strany, na skutečné moci se však podílejí jen okrajově. Jejich úlohou je především uklidnit veřejnost a ukázat, že KSČ to s hlubokými reformami myslí vážně.
Přijde i Havel
KSČ začíná jednat i s opozicí a v nové vládě se objevují i jména Václava Havla (například jako ministra kultury) či Jiřího Dienstbiera. V listopadu a prosinci sice proběhnou demonstrace občanů, požadující změny, ty ale vyzní do ztracena a nebudou znamenat pád nových komunistických špiček. Ty si ovšem uvědomují, že reformy nemohou být jen kosmetické - jak kvůli postupnému kolapsu komunistického systému v celém východním bloku, tak i vzhledem k ekonomickým potížím země, včetně obrovské ekologické devastace v předchozích desetiletích.
Prognostický ústav Valtra Komárka se stává oficiálním poradním orgánem Ústředního výboru (ÚV) a vlády. Dostává za úkol připravit řízený přechod z centrálně plánované ekonomiky na částečně tržní systém v duchu plánů ekonomické reformy Oty Šika z 60. let. (snažil se o oživení centrálně plánovaného hospodářství: zavedením přidružené výroby v zemědělství, udělením některých rozhodovacích pravomocí samotným průmyslovým podnikům, vytvářením drobných provozoven v oblasti služeb atd., pozn.red). Vzhledem k významu úkolu pro další existenci režimu se populární Komárek stává předsedou vlády.
Kontakty s Unií
Kvůli ekonomické pomoci i kvůli nové politice 'otevírání se světu' navazuje vláda první kontakty s Evropskou unií, resp. společenstvím. Otevírají hranice s Německem a Rakouskem, byť pohyb osob je i nadále regulován a vízová povinnost je zrušena až po téměř dvou letech. Režim také připravuje politické reformy, včetně povolení jiných politických stran. Zatím je ale oficiální politikou program 'obrozené' Národní fronty, kde fungují i organizace do roku '89 zakázané. Kvůli tomu se mimo jiné dělí i dosavadní pozice - její ostře protikomunistická část v čele s Václavem Bendou je zásadně proti spolupráci s novým režimem a pokračuje ve své disidentské činnosti.
Stát se rozpadá
Politické reformy spolu s ekonomickými změnami, včetně přísunu západního zboží do československých obchodů, ale vzbuzují nelibost i u konzervativnějších kruhů KSČ - jak v České republice, tak především na Slovensku. Slovenské komunisty také pobouřilo povolání Alexandra Dubčeka jako ministra zahraničí. Protože změny jsou iniciovány v Praze, vytáhnou slovenští soudruzi do boje proti nim pod hlavičkou slovenského nacionalismu. Stát stojí před rozpadem, k němuž skutečně do tří let dojde. Bude se privatizovat! Ještě předtím se reformy zrychlují - 'noví komunisté' vidí rozpad Sovětského svazu i ekonomické výhody, které s sebou nese přesun z politiky do (kapitalistické) ekonomiky. Připravuje se tedy rozsáhlá privatizace státního majetku, ovšem v menší míře, než k jaké skutečně došlo. Privatizační projekty jsou 'šité na míru' různým představitelům moci - od okresních tajemníků až po členy ÚV, včetně části dosavadního managementu podniků.
Dochází k menším ekonomickým ztrátám než v případě později provedené privatizace (tzv. českou cestu - viz Poldi Kladno), existuje zde ale mnohem silnější propojení komunistické moci s novou ekonomickou. Tím si komunisté udržují zásadní vliv i na další vývoj v České republice, kde se v roce 1992 uskutečnily první skutečně svobodné volby, jež vyhrála nejvýznamnější opoziční strana - sociální demokracie. Česká republika se stává plně demokratickým státem s tržní ekonomikou a usiluje o integraci do EU.
2. Konzervativní scénář:
Událostí na Národní třídě využijí konzervativci v KSČ, v čele s armádními veliteli. Armáda spolu s StB provede radikální zásah proti vznikající opozici a 'dočasně' se ujme moci. Je okamžitě odvolán ÚV, pro 'neschopnost řešit politickou krizi'. Novým generálním tajemníkem je zvolen generál Martin Dzůr.
Rok a půl v zemi trvá mimořádný stav. Vládu konzervativců oslabí jak rozpad SSSR, tak nahromaděné ekonomické problémy. Opouštějí své mocenské pozice. Rozhodne až tlak Západu. I tak se jim ale významně podaří zpomalit nastartování demokracie u nás. Éra plné demokracie a tržního hospodářství začíná až kolem roku 1995.
JIŘÍ SUK, Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky
Kdyby se KSČ dokázala v letech 1987 až 1989 pod vlivem sovětské perestrojky a dění přetvořit a spojit se svými bývalými členy, vyhozenými po roce 1968, mohla vytvořit dominantní levicovou stranu, která by zřejmě na několik let ovládla českou politiku po roce 1989. Pak by nedošlo k tomu, čemu jsme si zvykli říkat 'sametová revoluce '. Přesto by se naše země nevyhnula výrazným změnám, k nimž docházelo všude kolem.
Od NATO a EU ruce pryč
Politický vývoj by ovšem byl opakem toho, co jsme zažili v 90. letech, kdy zde dominovala pravicová koalice (ta by se nejprve musela zformovat a programově vytříbit). Myslím, že by nebylo možné, aby předpokládaná nová levice vládla výrazně autoritativním způsobem, protože by se po zhroucení komunismu neměla o koho opřít. Nicméně její orientace na Evropskou unii a NATO by byla buď velmi vlažná, nebo odmítavá.
Dnes by taková levice buď inklinovala ke konsolidovanému Rusku, anebo by živila vratkou koncepci o České republice jako mostu mezi Východem a Západem.
S postupným zrovnoprávněním pravice by rostl spor o to, kam má země patřit. Spory mezi levicí a pravicí by se postupem doby přiostřovaly, nároky na vyrovnání se s minulostí by v 90. letech sílily. Objevila by se frustrace z toho, že zde nebyla KSČ poražena.
Přišel by internet
Uzavřenou a zadrátovanou zemí by ovšem ČR vzhledem ke své výhodné poloze nezůstala. Chtě nechtě by se musela otevřít světu. Demokracie a svoboda slova by byly nevyhnutelné, záleželo by jen na jejich rozsahu a hloubce. Směřovali bychom zřejmě od nějaké autoritativnější formy demokracie k demokracii otevřenější. Velmi nepravděpodobné, skoro vyloučené však je, že by zde po roce 1989 vznikl stát středoasijského postsovětského typu s jediným vůdcem, v každých 'demokratických' volbách znovu zvoleným do čela.
Lidé by se postupně osvobozovali ze závislosti na světě politiky a ideologie a přivítali by společnost zábavy. Začala by rychlá modernizace a překonávání technologické zaostalosti. A proto by se mohli těšit ze všech civilizačních vymožeností přelomu 20. a 21. století. Pronikaly by sem postmoderní kulturní proudy, různorodé módní trendy, zábavní průmysl všeho druhu. Střídaly by se tu nové generace stále výkonnějších mobilů a osobních počítačů, také internetové spojení se světem by se nám nevyhnulo.
'Chudá' republika
Lidé by mohli cestovat stejně jako dnes. To vše by ovšem bylo podmíněno mírou ekonomické prosperity. A pokud by předpokládaná levicová vláda na počátku 90. let upřednostňovala východní hospodářskou orientaci a bránila se užšímu propojení s vyspělým Západem, byla by naše země výrazně chudší a ze zmíněných vymožeností by se v plném rozsahu mohlo těšit výrazně méně lidí. Sounáležitost českého státu a společnosti s politickými, kulturními a hospodářskými hodnotami Západu je historicky daná a osudová. A rok 1989 by byl tak jako tak výzvou k 'návratu do Evropy'.