Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Poničené cisterny, kráter pod rampou: Start rakety Starship nadělal na kosmodromu pořádnou paseku

Autor: mav - 
22. dubna 2023
09:25

Čtvrteční test gigantické rakety Starship s prvním stupněm (boosterem) Super Heavy skončil po čtyřech minutách výbuchem. Ve 30kilometrové výšce to příliš nevadilo - ovšem už samotný start z rampy zanechal na texaské základně Starbase firmy SpaceX pořádnou spoušť.

Starship se s ohromnou, rekordní silou vznesla do nebe - a pod sebou zanechala hotové peklo. Povedl se, alespoň do jisté míry, jen start, brzy však raketa ztrácela směr a už po třech minutách začala zase padat. A nepodařilo se oddělit vypotřebovaný první stupeň. Následoval výbuch, patrně záměrné sebezničení, aby druhý stupeň plný paliva nezpůsobil nějakou škodu při dopadu.

Majitel a šéfinženýr firmy SpaceX Elon Musk záhy poté svému týmu poděkoval a z exploze si těžkou hlavu nedělal - má strategii to zkoušet často a rychle, než aby vše teoreticky připravoval do nejmenšího detailu.

Výbuch rakety je v pořádku

„NASA si nemůže dovolit selhání – její selhání často zahrnují ztráty životů či družic za miliardy dolarů. Ale tohle je něco jiného, už jen dostat Super Heavy a Starship z rampy byl ohromný sukces,“ srovnává specialista na kosmonautiku Eric Berger na serveru Ars Technica. První let nové rakety se zřídkakdy podaří na 100 %.

„Můžete sedět na nekonečných poradách a probírat, co všechno se může s raketou pokazit. Nebo ji můžete dostat do celkem dostačující konfigurace a odstartovat. Inženýři pak rozpoznají, co je špatně, a spraví to. Vývoj ve SpaceX je chaotičtější, ale daleko rychlejší,“ dodal Berger.  

Musk šance na dokonání prvního zkušebního letu podle plánu odhadoval na 50:50. „Úspěch bude cokoliv, co nezničí startovací rampu,“ prohlašoval dopředu. I v tomto ohledu ale test nedopadl zrovna na jedničku.

Starship předčí všechny rakety nejen pro posádky. Starship předčí všechny rakety nejen pro posádky. | J. Neomillner, Richard Kruse/Historicspacecraft.com, Altair78 (CC BY-SA 3.0)

Nový raketový motor Raptor spálí za sekundu 140 kg metanu (a 650 kg kapalného kyslíku), dává to sílu 2,3 meganewtonů. Je skoro desetkrát silnější než motor Boeingu 747. A Super Heavy má raptorů 33, dohromady vyvinou sílu 74,5 MN! I když tedy tentokrát tři z nich zřejmě nefungovaly od začátku a asi pět dalších vysadilo během letu, což nějak bude souviset se ztrátou kurzu a pak celé mise. Je možné, že motory poškodila právě jejich ohromná síla, respektive létající úlomky z rampy.

Rychle a s přípustným rizikem SpaceX vyvíjí nejen rakety, ale i pozemní infrastrukturu, tedy raketové základny Starbase v texaské Boca Chice a v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě, kde si od NASA pronajala komplex 39A postavený pro lety Saturn V/Apollo.

Na kosmodromech často pod odpalovací rampou bývají příkopy nebo zkrátka prostor, kam můžou neškodně proudit plameny z motorů a jejich ohromná energie. „Máme ambici obejít se bez příkopů, ale může se to ukázat jako chyba,“ sdělil Musk roku 2020. Snímek kráteru, který raketa vypálila do betonu pod rampou, naznačuje, že se to jako chyba může ukazovat, jak soudí Berger. Vykopat příkop však na texaské základně není snadné, leží totiž jen kousek od moře a rychle by se zaplavil.

Beton létal povětřím

„Poškození rampy bude dost výrazné. Ten beton to naprosto zlikvidovalo,“ tweetoval Zack Golden, který dění na Starbase dlouhodobě sleduje. Tento beton pak létal od rampy a poškozoval okolí.

„Veliké škody na těchto cisternách,“ dodal Zack Golden k dalšímu obrázku. „Předpokládám, že se budou muset vyměnit. SpaceX zřejmě bude muset zvýšit jejich kvalitu.“

K „obětem“ mocného startu se zařadila i postarší dodávka Dodge Grand Caravan zaparkovaná v nebezpečné vzdálenosti asi dvou set metrů. „Stal se z ní pick-up“, „hodně štěstí u pojišťovny“, utahovali si komentátoři na twitteru. Další to ale nevidí nijak černě: „Teď má vyšší hodnotu,“ dodal další - díky unikátnímu zdroji takového „tuningu“.

Podle diskusí na twitteru dodávka patří Chrisi Berginovi, který provozuje portál NASA Spaceflight. Zůstala na parkovišti spolu s řadou kamer záměrně a s povolením SpaceX. Bergin se zatím nevyjádřil.

Raketa, to je vlastně jen jakž takž kontrolovaná exploze. Starty těch největších se tak řadí k nejhlučnější činnosti, jakou lidstvo provozuje. Při startu Saturnu V s Apollem naměřila NASA v blízkosti 204 decibelů – a ještě 2,5 kilometru daleko to bylo 120 dB. Návštěvníci proto směli přihlížet jen z 5km vzdálenosti.

Ale inženýři museli brát v potaz i samotnou raketu; hluk znamená vibrace a touto silou by se mohla sama poškodit. Pod Saturnem V proto byl vodní příkop – masa kapaliny část zvukových vln efektivně pohltila, připomíná BBC. Částečně vodní příkop může pohlcovat i plameny. Podle Bergera je možné, že SpaceX nebude přidávat suchý příkop na plameny, ale vylepší stávající vodní izolaci kolem rampy Starship.

Každopádně nemají na úpravy rampy zrovna moc času. Analyzovat průběh zkušebního letu, všechny chyby i dopady na kosmodrom potrvá nějaký čas – ale v zásobě už nyní jsou dvě či tři takřka hotové rakety. „Hodně jsme se naučili pro příští start za pár měsíců,“ tweetoval Musk.

Video  Potíže Muskovy obří rakety: Krátce po startu explodovala!  - Reuters
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi