Aktivistka Greta si oblečení koupila naposledy před třemi lety v „sekáči“. Kvůli módě zuří
Greta Thunbergová (18), známá švédská ekoložka, v rozhovoru s časopisem Vogue kritizovala rychlou módu, která podle ní nemá v dnešním světě místo. Rovněž nařkla některé z módních společností z manipulace v reklamních kampaních. Informoval o tom web BBC.
Podle Thunbergové je nyní víc než kdy dřív nutné, aby módní průmysl převzal odpovědnost za ekologický dopad, který představuje masová produkce a výroba levného oblečení. Rychlá móda nemá podle aktivistky v našem světě místo, jelikož stejně jako letecká doprava, těžba pohonných hmot a další přispívá ke globálnímu oteplování, rapidnímu úbytku lesů a znečišťování vody.
Oblečení si Greta půjčuje od známých
V rozhovoru ekoložka prozradila, že si nový kus oblečení koupila naposledy před třemi lety, a to ze „sekáče“. „Prostě si půjčuji věci od lidí, které znám,“ řekla pro Vogue a dodala: „V dnešním světě nemůže být móda masově produkována a konzumována udržitelně.“
S aktivistkou už v minulosti souhlasila Organizace spojených národů, podle které je móda druhým nejvíce znečišťujícím průmyslem na planetě a má na svědomí dvacet procent globálně produkované odpadní vody. To činí 95 miliard kubíků vody ročně, takový objem by stačil pro přežití pěti milionům lidí.
Vysoká je i produkce uhlíku. Celosvětově vyprodukuje módní průmysl 8 procent uhlíkových emisí, což je víc, než za kolik je zodpovědná veškerá letecká doprava spolu s mezinárodní přepravou zásilek.
Zelený marketing má odvrátit pozornost od rychlé módy
Módní značky a továrny se k problematice postavily vlastním způsobem. Mnoho z nich představilo během posledních let své ekologické iniciativy, které jsou podle všeho ale zřejmě jen „na oko“. Nový zelený marketing má odvrátit pozornost od rychlé módy a ujistit zákazníky o tom, že svým nákupem nijak nepřitíží matičce přírodě. Opak se však jeví být pravdou.
Podle Thunbergové se společnosti vydávají směrem falešné ekologie nebo tzv. „greenwashingu“. Ve svých reklamních kampaních tvrdí, že se aktivně snaží snížit svou uhlíkovou stopu, doopravdy k tomu ale žádné kroky nepodstupují.Termín greenwashing tak označuje dezinformaci, kterou šíří společnosti s cílem prezentovat se jako ekologicky prospěšné či nezávadné, ačkoli se podle těchto hodnot doopravdy nechovají.
Osmnáctiletá ekologická aktivistka poukázala i na problematiku zneužívání levné pracovní síly. „Módní průmysl drasticky přispívá k podnební a ekologické krizi. Nehledě na jeho dopad na nespočet pracovníků a komunit, které po celém světě vykořisťuje jen proto, aby si někteří užili rychlou módu, k níž mnoho lidí přistupuje stejně jako k jednorázovým produktům,“ napsala na twitteru.
„Mnozí se snaží, aby to vypadalo, že módní průmysl na sebe začíná brát zodpovědnost, utrácí velké peníze za kampaně, kde se prezentují jako udržitelní, etičtí, zelení, klimaticky neutrální nebo fér. Ale buďme upřímní: skoro pokaždé jde o čistý greenwashing,“ doplnila v tweetu.
„Nemůžete masově produkovat módu nebo konzumovat produkty udržitelně ve světě takovém, jaký je teď. To je jeden z mnoha důvodů, proč potřebujeme změnu systému,“ zakončila na twitteru.
Greta Thunbergová se proslavila svými emotivními proslovy a stala se tváří ekologického hnutí. Její sólový protest před švédským parlamentem v roce 2018 inspiroval miliony mladých lidí, kteří se později připojili k její kampani s cílem zabrzdit a zvrátit likvidaci planety s názvem Fridays for Future. Dosud byla několikrát nominována na Nobelovu cenu.
Já před 5 lety. Víš Grétko, tady v Čechách dědíme oblečení po příbuzenstvu, přešíváme z oblečení po rodičích nebo čenžujem za jídlo. Takhle eko jsme, nebo teda musíme být protože žijeme na okraji chudoby! Nemůžem si výletovat po světě s transparentem, musíme do práce.