Muslimka (16) uhájila nikáb. Škola jí chtěla zahalení zakázat, u německého soudu pohořela
Soud v Hamburku v pondělí rozhodl, že místní úřady nesmí muslimské studentce zakazovat nosit ve třídě nikáb, tedy závoj zakrývající obličej vyjma očí. Informovala o tom agentura AFP. Soud verdikt zdůvodnil tím, že neexistuje právní norma, která by takový krok místním úřadům umožňovala. Správa druhého největšího města v Německu v reakci na to uvedla, že hodlá změnit školskou vyhlášku tak, aby zákaz oděvu zakrývajícího obličej umožňovala.
Hamburský školský úřad nařídil matce šestnáctileté dívky, aby její dcera do vyučování na obchodním učilišti nechodila se zahaleným obličejem. Následně jí uložil pokutu 500 eur (asi 12.600 Kč) za nedodržování tohoto pokynu. Matka si posléze stěžovala u soudu, který rozhodl, že město Hamburk něco takového podle současné právní úpravy nemůže nařídit.
„Učitelé a učitelky, žáci i žákyně musí mít ve škole nezakrytý obličej. Vyučování jinak nemůže fungovat,“ uvedl radní Hamburku pro školství Ties Rabe. Zároveň vyzval k rychlé změně místní právní úpravy. Školství patří v Německu do kompetencí spolkových zemí. Městský stát Hamburk je jednou z nich.
Nošení nikábu či burky, kterou si muslimky zahalují na veřejnosti celé tělo, není v Německu příliš časté, napsala agentura AFP. Přesto však toto téma vyvolává v zemi bouřlivou diskusi.
Před několika lety se pro široký zákaz úplného zahalování obličeje vyslovila i německá kancléřka Angela Merkelová. Protože by byl ale obecný zákaz burek a nikábů nejspíš v rozporu s ústavou, schválil německý parlament posléze jejich částečné omezení, například pro úřednice a členky armády při výkonu povolání.
Na pondělní verdikt hamburského soudu reagovala v úterý například ministryně kultury spolkové země Bádensko-Württembersko Susanne Eisenmannová (CDU), která chce zahalování obličeje ve školách zakázat změnou školského zákona v této spolkové zemi. „I náboženská svoboda má své hranice – a to konkrétně v našich školách, kde se učitelé a žáci doslova nemohou dívat jeden druhému do obličeje. Závoje zahalující obličej nebudeme na našich školách tolerovat,“ řekla Eisenmannová agentuře DPA.
EU JE ŽUMPA !§Naftové motory mají, zdá se, v západní Evropě utrum. Automobily, produkující emise, se do měst brzy přestanou pouštět. Je to dobré pro zdraví lidí, ekonomiku?
Nedělejme předčasné závěry o budoucnosti spalovacích motorů. V poslední době se i v českém tisku objevila řada racionálních argumentů, které zpochybňují obrat Evropské unie k elektromobilitě. V době, kdy jsou v Německu uzavírány jaderné a uhelné elektrárny a kontinentu hrozí energetická nouze, nepředstavuje sázka na individuální elektromobilitu racionální krok. Nemluvě o potřebě obrovských investic do infrastruktury, která s elektromobilitou souvisí. Většina evropských států zatížených značnými dluhy a vysokými mandatorními výdaji a trpících dlouhodobou hospodářskou stagnací si je jednoduše nemůže dovolit. Je to příklad typického vítězství ideologických a utopických cílů elit odtržených od reality nad racionalismem a pragmatismem.
Elektromobilita má význam pro hromadnou dopravu ve velkých městech v podobě tramvají či trolejbusů, ale jako základ individuálního automobilismu, který je od doby Henryho Forda a nástupu proslulých německých, francouzských či italských „lidových“ vozů spojován s osobní svobodou a prosperitou, jde o slepou vývojovou větev. Ekonomické a sociální ztráty, které vzniknou do doby, než se pod tlakem finanční nutnosti od této politiky ustoupí, budou obrovské. Hrozí, že jedno velké hospodářské odvětví bude v Evropě nenapravitelně poškozeno.
To samé by rádi i Piráti v Praze. Více odstavných ploch, více vlaků, jenže kapacita je mnohdy zcela naplněna. Kam to všechno povede?
Anketa
Babišova vláda podává žalobu proti Evropské komisi ve věci dotací Agrofertu. Vadí vám to?
Vadí
6%
Nevadí
94%
hlasovalo: 6248 lidí
Navzdory tomu, kdo tyto záměry prosazuje, se domnívám, že dobře vymyšlený systém příměstských vlaků a odstavných parkovacích ploch s dostatečnou kapacitou na okrajích metropole by byl pro velkoměsto, do něhož každý den přijíždí za prací až dvě s