Čtvrtek 10. října 2024
Svátek slaví Marina, zítra Andrej
Oblačno, déšť 17°C

Zemřel zakladatel módního gigantu. Benetton provokoval reklamou, pobuřoval šitím v Bangladéši

Autor: ČTK, nkov - 
23. října 2018
13:09

V 77 letech zemřel v pondělí Gilberto Benetton, jeden ze zakladatelů italské oděvní firmy stejného jména. Oznámila to jeho rodina. Podle agentury ANSA trpěl blíže neupřesněnou nemocí. Ze čtyř sourozenců, kteří v roce 1965 stáli u zrodu společnosti, už nyní žijí jen dva - Giuliana a Luciano. Benetton proslul svými barevnými svetry a provokativní reklamou, rodina se postupně stala jedním z nejbohatších klanů Itálie. Před nedávnem ale musela čelit kritice kvůli svému finančnímu napojení na janovský most, který se v létě zřítil a jeho trosky pohřbily 43 lidí.

Z původně rodinné firmy s pleteným zbožím z malého města Treviso na severovýchodě Itálie se postupně stalo módní impérium a globální značka proslulá i díky spolupráci s Olivierem Toscaninim, který se v reklamě nebál bořit společenská tabu. V průběhu desetiletí prodělal podnik mnoho změn v řízení, po roce 2000 začala poptávka po jeho zboží klesat.

V průběhu let začala rodina stále více investovat prostřednictvím holdingové společnosti Edizione, kterou před 30 lety pomáhal vytvořit právě Gilberto. Edizione kontroluje největší italskou infrastrukturní firmu Atlantia. Ta provozovala i Morandiho most, jehož část se zřítila 14. srpna. Letos v létě zemřel v 74 letech také nejmladší ze sourozenců Benettonových, Carlo.

Za úspěchem společnosti stála technologie, která umožňovala barvit vlnu až na samém konci výrobního procesu. Tento postup tedy dovoloval plést svetry a barvit je teprve tehdy, kdy už bylo zřejmé, jaké barvy jsou zrovna v módě. Firma Benetton díky této schopnosti rychlé reakce výrazně předstihla své konkurenty. Zářivé pastelové barvy, které nová technologie umožňovala, se navíc staly jakýmsi firemním symbolem.

Tři roky po založení společnosti přenesli Benettonové její sídlo do nedalekého města Ponzano, do komplexu budov ze 16. století, které nechali obnovit a modernizovat. Společnost si postupně budovala vlastní obchodní síť - nejprve v Itálii, ale již v roce 1969 se objevil první její butik v zahraničí, a to v Paříži. V 80. letech začala společnost jako jedna z prvních v Evropě propagovat franšízink. Také její sortiment se rozšiřoval - k vlně se přidaly výrobky z bavlny a denimu, později i hodinky, boty, klenoty, své jméno propůjčil bytovým doplňkům a parfumerii.

V roce 1981 založili Benettonové finanční holding Edizione. O tři roky později vznikla značka United Colors of Benetton, jejíž reklamní kampaň vzal do rukou Oliviero Toscani a Benetton díky němu během krátké doby znal celý svět. Jeho reklamní fotografie se na rozdíl od ostatních nesoustředila na výrobek, ale na boření společenských tabu. A bylo o čem mluvit. Černá matka kojící bílé dítě popudila země, jež poznaly otroctví a kolonialismus. Mnich líbající jeptišku vzedmul vlnu protestů v samotné Itálii. Čerstvě narozené, zakrvácené dítě s pupeční šňůrou pobouřilo Británii. Od zkrvaveného oblečení mrtvého chorvatského vojáka či nahého pozadí s razítkem HIV-positiv se odvraceli téměř všude.

Ulice New Yorku zaplavily plakáta líbajících se státníků Ulice New Yorku zaplavily plakáta líbajících se státníků | Profimedia.cz

Za papeže Benedikta XVI. líbajícího jednoho z egyptských imámů se Benetton několikrát Vatikánu omluvil. Ve stejné kampani se objevil i americký prezident Barack Obama, jak líbá bývalého venezuelského prezidenta Huga Cháveze, nebo izraelský premiér Benjamin Netanjahu v obdobné pozici se šéfem palestinské samosprávy Mahmúdem Abbásem. Letos v létě se Benetton stal terčem kritiky za to, že použil pro reklamu své značky dvě fotografie migrantů z lodě Aquarius. Kampaně ale vždy zabraly.

Růst narušilo neštěstí

Díky expanzi a růstu zisků se Benettonovi vyšvihli mezi nejbohatší klany v Itálii. Jejich Benetton Group provozuje po celém světě (včetně ČR) 5000 obchodů. V posledních letech měl ale gigant ztíženou pozici na trhu v důsledku nástupu pružnějších konkurentů, poškodilo jej také neštěstí v bangladéšské textilní továrně v dubnu 2013, při kterém zahynulo přes 1100 lidí. Ukázalo se totiž, že jeden z jejích bývalých dodavatelů zde příležitostně zadával některé práce. Benetton poté finančně pomáhal pozůstalým.

Ačkoli móda byla vždy v centru jejich pozornosti (pod firmu patří značky United Colors of Benetton, Undercolors of Benettton či Sisley), své aktivity Benettonovi neváhali rozšířit. Několik let se věnovali formuli 1, kde měla společnost vlastní stáj, basketbalovému a ragbyovému týmu. Rodina vlastní podíl v provozovateli dálnic Autostrade, do jehož portfolia patří i provozovatel v létě zříceného mostu v Janově, investuje do realit a provozuje řetězec restaurací a kiosků Autogrill. V roce 2012 rodina Benettonů oznámila, že vykoupí menšinové akcionáře a stáhla akcie firmy z veřejného trhu.

Gilberto Benetton se narodil 19. června 1941. Stál u zrodu a rozkvětu rodinného finančního holdingu Edizione a vedl také společnost Autogrill. V roce 2012 byl jako tehdejší vlastník basketbalového klubu v Trevisu uveden do italské basketbalové síně slávy. S manželkou Lallou měli dvě dcery.

Video  Návrhářka Alena Wilson: Ženy jsou krásné v každém věku a všech typech postav  - Adam Balažovič/bpž
Video se připravuje ...

Zobrazit celou diskusi