Tohle je rasismus: Supermarket sebral zákazníkům z regálů zahraniční zboží
Když přišli zákazníci německého supermarketu Edeka v Hamburku na nákup, čekal je nezvyklý pohled. Regály byly téměř prázdné; všechno zboží, které na nich zůstalo, bylo vyrobeno v Německu. „Vidíte, bez diverzity je nuda,“ vysvětlovaly nápisy po celé prodejně. Supermarket tak chtěl poukázat na problém rasismu.
Jen zboží vyrobené v Německu. Tak vypadal jeden nákupní den v hamburské pobočce supermarketu Edeka. Nebylo ho mnoho, tak regály zely prázdnotou. Zákazníci nemohli nakoupit žádné řecké olivy, španělská rajčata, kubánské banány a celou řadu dalších, v dnešní době již standardních potravin, které pořizuje každá domácnost.
Gesto supermarketu mělo upozornit na to, jak diverzita obohacuje dnešní svět. Když se budou lidé uzavírat a odmítat cizí věci, jejich život bude výrazně chudší, zněla hlavní myšlenka. „Dnes naše nabídka poznala hranice.“ „Takhle vypadají regály bez cizinců.“ „Bez rozmanitosti budeme chudší.“ Podobná hesla byla k nalezení po celém obchodě.
„Edeka je zastáncem diverzity. Sice nabízíme širokou škálu německých potravin, ale jen díky jejich kombinaci se zahraničními výrobky můžeme našim zákazníkům nabídnout skutečně dokonalý požitek,“ vysvětlovala tisková mluvčí supermarketu v prohlášení.
Politiky gesto rozhádalo
Kampaň vyvolala bouřlivé reakce – jak negativní, tak pozitivní. Sven Schmidt, který fotografie regálu zveřejnil na Twitteru, zpravodajskému serveru The Independent sdělil, že na jeho příspěvek lidé reagovali spíše negativně.
„Když se podívám, jakou nenávist a intoleranci v sobě lidé dusí, jsem rád, že jsem ty fotografie zveřejnil a ukázal, že nejsem zastáncem rasismu, i když vím, že obchod chtěl poukázat hlavně na diverzitu,“ řekl Schmidt.
Ke kroku se vyjádřili i němečtí politici. Julia Klöcknerová, místopředsedkyně Křesťanskodemokratické unie (CDU) označila gesto za moudré, protože donutí lidi se zamyslet.
S tím zásadně nesouhlasil Marcus Pretzell z Alternativy pro Německo (AfD), podle kterého se jednalo o obyčejnou marketingovou kampaň, která využila vypjaté situace v zemi. „Proč je to moudré? Není to spíš úplně šílené?“ odpověděl Klöcknerové. Supermarket nevnímá jako místo, kde by se měla vést politická diskuse.
Migrace je v Německu klíčové téma od roku 2015, kdy kancléřka Angela Merkelová povolila do země vstup tisícům migrantů z Blízkého východu. Německo navíc následující měsíc čekají volby do Spolkového směnu, což diskuse o migraci ještě posiluje.
Kdo se bude zodpovídat kdyby k něčemu došlo že tady lidé vychcípají hladem.ČSSR byla soběstačná ve výrobě potravin a dnes nejsme ani soběstační s bramborami,které jsou strategická surovina v případu nějakého konfliktu a to více než naše armáda.V roce 1946 nás od hladu zachránili Ivani i za cenu vlastních obětí myslíte že západ by nám také takto pomohl jsem si jist že by nás nechal ve sračkách jak to už dokázal a dokazuje cenou dnešních potravin včetně těch brambor.