Papež František v neděli dopoledne ve Vatikánu svatořečil Matku Terezu. Miliony lidí znají drobnou ženu jako vzornou jeptišku, která svůj celý život obětovala pro chudé. Jenže měla i svá tajemství. Roky jí dělalo obrovské problémy se modlit a ke konci života na ni údajně zaútočil i ďábel. Indický arcibiskup Henry D’Souza (†90) kvůli tomu musel do nemocnice povolat exorcistu.
Matka Tereza se dočkala svatořečení. Útočil na ni ďábel, rozdala se pro chudé
1.Mládí
Anjezë Gonxhe Bojaxhiu – tak se doopravdy jmenovala žena, která se později proslavila jako Matka Tereza. Albánka se narodila ve Skopje v roce 1910. Dnes je to hlavní město Makedonie, ale tehdy bylo ještě Skopje součástí Osmanské říše.
Ke svatosti byla snad předurčena už v dětství. Její prostřední jméno Gonxhe znamená v překladu z albánštiny „malá květinka“. Takový titul nese velká katolická světice z Francie svatá Teresa z Lisieux. Když pak Anjezë Gonxhe Bojaxhiu skládala v květnu roku 1931 řeholní sliby, jako svou patronku si vybrala právě sv. Teresu z Lisieux.
Podívejte se na video ze svatořečení:
Video Papež František ve Vatikánu svatořečil Matku TerezuVideo se připravuje ...2.Misie
Matka Tereza toužila už od mládí stát se misionářkou. Po krátkém pobytu v Irsku, kde se učila anglicky, odjela záhy do Indie, kde pak strávila prakticky zbytek života.
Nejdříve žila v klášteře a pomáhala s výukou dětí a péčí o nemocné a chudé. Nicméně jednoho dne při jízdě vlakem došla k přesvědčení, že stabilní život v klášteře musí opustit. „Pochopila jsem, že musím odejít z kláštera a pomáhat chudým tím, že budu žít mezi nimi. Byl to příkaz. Kdybych nenásledovala (hlas srdce), znamenalo by to zrazení víry,“ popsala později tuto událost.
3.Začátky
Jako jeptiška neměla žádné finance ani silné konexe, začátky byly krušné a nejednou jí přišlo na mysl, aby se vším skoncovala a vrátila se do kláštera. Přesto se Albánka ale rozhodla vytrvat.
„Dnes jsem dostala dobrou lekci. Bída chudých je pro ně obrovské břímě. Zatímco jsem hledala nějaký dům (jako centrum své misie), tak jsem chodila tak dlouho, až mě bolely ruce i nohy. Říkala jsem si, jak moc musí chudí trpět na těle i na duši, když hledají domov, jídlo a jsou nemocní. Pak na mě padlo pokušení vrátit se do kláštera. »Řekni jen slovo a všechno bude zase tvé,« opakoval Pokušitel… Ze svobodné vůle, můj Bože, a z lásky k tobě si přeji zůstat a následovat tvou svatou vůli. Nedovolila jsem, aby mi ukápla byť jediná slza,“ zavzpomínala Matka Tereza na obtížné začátky.
4.Starost o chudé
Dílu Matky Terezy se však začalo brzy dařit, podle svých slov se chtěla starat o „nejchudší z chudých“. V praxi to znamenalo starost o sirotky, nemocné, bezdomovce a další lidi na okraji společnosti. Její práce si všimly jak indické úřady, tak i nejvyšší kruhy v katolické církvi.
Pro kongregaci Misionářek milosrdenství, jak si hnutí začalo říkat, se stal typický bílý hábit s modrou stužkou na čele. Brzy měla kongregace pobočky nejen po celé Indii, ale doslova po celém světě. V současné době se jedná o více než 4500 sester ve 133 zemích.
5.Nobelova cena míru
Dlouhodobá starost a péče o marginalizované vynesla Matce Tereze v roce 1979 Nobelovu cenu za mír. Tehdy prohlásila, že „potraty jsou největším nebezpečím pro mír“, čímž naprosto rozzuřila liberálně smýšlející elitu. Matka Tereza byla také odpůrkyní rozvodů.
Zatímco její práce si získala sympatie prakticky ve všech politických kruzích, její pevné postoje v sociálních otázkách jí vytvořily též mnoho nepřátel.
6.Obvinění ze špatné péče
Našli se i ti, kteří kritizovali úroveň péče, kterou její kongregace poskytovala. Například Američan Hemley Gonzalez, který po finanční krizi v roce 2008 odjel jako dobrovolník pomáhat do Indie, si zpravodajské stanici CNN postěžoval takto: „Bylo to jako v koncentráku.“
Sestry prý běžně používaly jehly několikrát poté, co je omyly ve vodě, a výkaly pošpiněné oblečení prý praly ve stejné místnosti, kde se umývalo i nádobí. Největším kritikem Matky Terezy je britský novinář Christopher Hitchens, který o Albánce napsal knihu a tvrdí, že „nebyla přítelkyní chudých, ale chudoby“.
Kritice čelila žena i v řadách církve, některým konzervativním kruhům vadilo, že se nesnažila primárně obrátit své klienty na křesťanství, ale respektovala jejich víru i v náboženských obřadech. Hinduisti tak například dostali posvátnou vodu z Gangy, katolíci pak při umírání poslední pomazání nemocných. „Je krásné, když lidé, kteří žili celý život jako zvířata, mohou umřít jako andělé – milovaní a chtění,“ odbyla kritiku Matka Tereza.
7.Krize víry a exorcismus
Přestože svůj život zasvětila Kristu, ani Matka Tereza se nevyhnula pochybnostem. Přiznala se, že po několik desetiletí „necítila přítomnost Boha“ ve svém životě. „Má ústa pronášejí slova, ale nemodlím se,“ svěřila se jednou, jak těžce se někdy musí soustředit na modlitbu.
Zřejmě nejbizarnější zpráva pochází z roku 2001. Tehdy světová média přinesla zprávu, že katolická církev provedla v roce 1997 exorcismus v nemocnici, kam Matku Terezu přivezli kvůli špatnému zdravotnímu stavu. Indický arcibiskup Henry D’Souza, který exorcismus nařídil, později zprávu popřel.
Církev se nedomnívala, že by byla Matka Tereza posedlá ďáblem, nýbrž zřejmě byla jen „obtěžována“ zlou silou. V noci prý ze sebe strhávala hadičky, chovala se zmateně a nemohla spát. Poté, co exorcista pronesl slova modlitby nad Matkou Terezou, údajně spala celou noc „jako miminko“.
8.Svatořečení
Pro příznivce řeholnice je Matka Tereza světicí, nyní se jí stane ale oficiálně. Ve Vatikáně bude jeptiška 4. září prohlášena za svatou poté, co církev uznala vyléčení Brazilce s nádorem na mozku jako zázračné.
Katolická církev vyžaduje dva zázraky k tomu, aby byl dotyčný svatořečen. Prvním zázrakem bylo údajné zázračné uzdravení ženy trpící rakovinou. Matka Tereza zemřela 5. září 1997, svatořečena tak bude téměř na den přesně 19 let po své smrti.
Když někdo nepochopí, co vyváděla matka smrt Tereza - je nepoživatelný pro myšlení to správné materialistické i všechna ostatní včetně kanibalských.