Boeing slaví 100 let firmy. Není to jen legendární Jumbo Jet 747

Autor: Mii, ČTK - 
13. 7. 2016
15:00

Ačkoli je americká společnost Boeing známá hlavně jako výrobce dopravních letadel, její výrobní program je mnohem širší. Firma, kterou 16. července 1916 v Seattlu založil William Edward Boeing, totiž vyrábí i vojenská letadla a další techniku včetně radarů. Angažuje se i v kosmickém výzkumu. Boeing například v minulosti dodával techniku pro Apollo, později stavěl raketoplány a podílel se na budování Mezinárodní vesmírné stanice. 

Lidé ho znají jako výrobce letadel, ať už civilních nebo vojenských. Jeho továrny dnes opouští například obří modely 747 Jumbo Jet (nyní i ve variantě 747-8 se zvýšenou kapacitou) a moderní dálkové 787 Dreamliner nebo menší stroje řady 737.

Boeing ale vyráběl či vyrábí také velkokapacitní vojenský transportní letoun C-17 Globemaster, stíhačky F-15 Eagle nebo F/A-18 Hornet či vrtulníky, ať už bojový AH-64 Apache nebo dopravní CH-47 Chinook.

Stroj společnosti Boeing

Trh s civilními dopravními letadly je ale velmi konkurenční, Boeing zde musí neustále soupeřit s evropským Airbusem. Nejnovější prodloužený Jumbo Jet byl vlastně přímou reakcí na Airbus A380, největší stroj svého druhu, zařazený do služby před devíti lety.

Ale i u menších letadel je evropská konkurence nepříjemná a firmy se každoročně přetahují v počtu objednávek i dodaných strojů. Loni například Boeing dodal 762 letadel, o 127 víc než soupeř, kterému se ale sešlo víc objednávek.

Přitom tomu není dlouho, co to na trhu dopravních letadel vypadalo poněkud jinak. V 70. letech vedle sovětské konstruktérské školy, která se uplatňovala hlavně za železnou oponou, měl Boeing dva soupeře přímo na domácí půdě – Lockheed a McDonnell Douglas – a také rozdrobenou evropskou konkurenci. I přesto všechno si ale udržoval náskok, který vyústil v dominanci. Společnost Lockheed sice měla nadějný Tristar z roku 1970, komerčního úspěchu s ním ovšem nedosáhla a nakonec se v půlce 80. let z civilní sféry stáhla.

A McDonnell Douglas, který navázal na existenci firmy, jež dala světu první moderní dopravní letadlo (Douglas DC-3), se nakonec v roce 1997 stal součástí Boeingu. Tato fúze přitom byla jen jednou z několika podobných operací v historii společnosti ze Seattlu. Už v roce 1960 Boeing „spolkl“ výrobce vrtulníků Vertol Aircraft Corporation, v polovině 90. let pak Boeing získal leteckou a vojenskou část společnosti Rockwell, která vyráběla mimo jiné balistické střely Minuteman.

Skromné začátky giganta dneška

Dnešní Boeing, gigantická firma, která zaměstnává téměř 160 tisíc lidí a může se chlubit ročním obratem blížícím se stovce miliard dolarů (více než dvojnásobek českého státního rozpočtu), vyrostla přitom ze skromných začátků. William Boeing byl synem německého důlního inženýra Wilhelma Böinga a létání propadl v roce 1910. Tehdy se poprvé setkal s aeroplánem na letecké show. Spojil se s inženýrem Conradem Westerveltem a už v roce 1916 se jim podařilo pod značkou B&W vyrobit první hydroplán.

Společnost, již Boeing založil, se původně jmenovala Pacific Aero Products, své jméno jí dal zakladatel až o rok později. Koncem první světové války se Boeingu podařilo dodat americkému námořnictvu první cvičné stroje, čáru přes rozpočet mu ale udělal konec války a záplava vysloužilých vojenských strojů na trhu. Ve 20. letech se firma držela hlavně díky vojenským objednávkám, další dekáda pak přinesla rozvoj letecké dopravy a Boeing na to reagoval i slavným hydroplánem Clipper.

Stroj společnosti Boeing

Těsně před válkou pak představil typ Stratoliner, první letoun pro přepravu pasažéru s přetlakovou kabinou, schopný létat ve velkých výškách. Slavné období firma zažívala za druhé světové války, kdy Boeing dodával americkému vojenskému letectvu tisíce slavných bombardérů B-17 a B-29. Po válce se firma musela potýkat se ztrátou vojenských objednávek na letadla, částečně je ale nahradily projekty protiletadlových a později balistických střel a také techniky pro lety do vesmíru.

Už koncem 40. let Boeing představil první proudový bombardér B-47 a v roce 1952 představil dosud létající B-52. Nová éra pak přišla v roce 1958, kdy Boeing vyvinul civilní proudový typ 707. O deset let později se objevil 747 Jumbo Jet, který se ukázal být „trefou do černého“. Koncem 60. let totiž řada firem včetně Boeingu koketovala s nadzvukovou dopravou, nakonec se ale ukázalo, že ekonomičtější, byť pomalejší stroj lépe uspokojí potřeby aerolinek.

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa
Články odjinud