Plechovka koly zdraží o pět korun. Filadelfie bojuje novou daní proti obezitě

Autor: mib - 
17. června 2016
18:00

Filadelfie je prvním americkým městem, které zdaní speciální taxou slazené limonády. Rozhodlo se tak navzdory mnohamilionovým kampaním, které vynakládá nápojový průmysl po celých USA, aby podobným regulacím zabránil. Ve Spojených státech trpí víc než 29 milionů lidí diabetem a obezita tu stoupla na 28 procent. Město teď podle deníku Financial Times přidalo na klasickou plechovku koly přirážku v přepočtu pěti korun.

Nápojové koncerny Coca Cola a PepsiCo jsou velkými rivaly, teď by je boj proti legislativním změnám mohl spojit. Nehledě na to, že vynakládají v přepočtu stovky miliard korun na reklamní kampaně proti zdaňování svých produktů, daň je podle americké Asociace nápojů (ABA) nezákonná. ABA varuje, že proti tomu podnikne právní kroky. Navíc poznamenává, že je zdanění diskriminační a velice nepopulární i pro většinu Američanů. 

Z průzkumů vyplývá, že za posledních sedm let však ve Spojených státech stoupl počet obézních na 28 procent a že 29 milionů lidí trpí diabetem, z toho každý čtvrtý o svých obtížích neví. Nová daň na nápoje by měla přílišné konzumaci potravin s přidaným cukrem zamezit a tím zdraví Američanů zlepšit.

„Střípek ze zisků průmyslu, který přispívá ke zvyšování obézních lidí, lidí s diabetem a se srdečními chorobami, pomůže získat peníze pro investice například do chudých čtvrtí. Určitě to inspiruje další,“ řekl Financial Times výkonný ředitel asociace Healthy Food America Jim Kriegerje. Do městské kasy by teď mělo přijít v přepočtu o 2,1 miliardy korun navíc.

Klasická plechovka Coca Coly stojí v USA přepočtu okolo 22 Kč. Teď za ni ve Filadelfii zaplatí o pět korun víc.

Zdanění by podle Financial Times nemělo být příliš velkým zásahem do rozpočtu gigantů, jakým je Coca Cola nebo Pepsi, prodejnost jejich nápojů ale začala klesat už před časem. A nová daň může prodeje ještě snížit.

Společnost Pepsi odmítá prohlášení o škodlivosti konzumace sladkých nápojů asociace Healthy Food America komentovat. Výkonný ředitel a předseda Coca Coly Muhtar Kent již dříve poznamenal, že daň ze slazených nápojů rozhodně nepomůže zamezit obezitě. „Místo toho by bylo lepší, kdyby vláda s nápojovým průmyslem spolupracovala a pomohla najít řešení.“ Poukázala také na fakt, že v Mexiku navzdory 10procentní dani na slazené nápoje jejich prodej roste. 

Civilizační choroby jsou novodobou metlou lidstva. Civilizační choroby jsou novodobou metlou lidstva. | scom, archiv

Spotřebitelé si už hlídají, co konzumují

Obě společnosti omezily prodej slazených a energetických nápojů už v minulosti a místo toho se teď snaží nabízet jogurtové nápoje, džusy, vodu nebo mléko. A dokonce se rozhodly prodávat oblíbené perlivé limonády v menších plechovkách a lahvích. Spotřebitelé se totiž čím dál více zajímají o to, co konzumují, a potravinové i nápojové koncerny jsou pod tlakem regulací.

„Nikdo limonády nepotřebuje, jsou to sladkosti v tekuté formě a nemají žádnou výživovou hodnotu. Zdá se ale, že jejich prodejci jsou ochotni vynaložit jakékoliv prostředky proto, aby město zastavili od jejich zdaňování. Je pravděpodobné, že Američani budou tu daň podporovat, protože půjde na sociální účely, a na to většinou slyší,“ uvedla profesorka výživy z Univerzity v New Yorku Marion Nestle. 

Sarah Turnerová do sebe denně dostala kvůli přílišnému pití coly téměř půl kila cukru. Sarah Turnerová do sebe denně dostala kvůli přílišnému pití coly téměř půl kila cukru. | Profimedia.cz

V minulosti se snažilo o zavedení daně na sladké nápoje mnoho států napříč USA. V poslední době to zvažuje například také San Francisco, Boulder a Colorado. Lékaři a zdravotnické asociace tak krok Filadelfie vítají jako průkopnický a doufají, že se brzy rozšíří do většiny států v USA.

koko365 ( 18. června 2016 00:10 )

já nechápu co to je za blbej článek, kdzž by ta popelnice sežrala takovou hromadu, kde by na to vzala prachy???

Zobrazit celou diskusi