Český dobrodruh Ivan se škodovkou objel svět: Cesta mu bez navigace trvala 11 let!
Ivan Monev z Panenských Břežan má důvod k oslavám. Po dlouhých 11 letech úspěšně ukončil svoji cestu kolem světa. Ujel ji se svou starou škodovkou! Během dobrodružství na Ivana čekalo mnoho strastí, o auto dokonce dvakrát přišel a musel ho od nového majitele znovu koupit. Svojí cestou se zapsal do knihy rekordů.
Škoda Rapid 136 z roku 1989 objela svět. Za jejím volantem byl celou dobu Ivan Monev z Panenských Břežan u Prahy. Z cest se vrátil v neděli, ve čtvrtek 29. května si v Pelhřimově převzal ocenění českého rekordmana.
Na šesti kontinentech ujel přes 122 tisíc kilometrů. Nejnáročnější pro auto podle něj byly cesty v Mongolsku, pro něj samotného byla vysilující výměna kola v nadmořské výšce téměř 5000 metrů nebo vyjednávání s úřady, které mu v Peru a Mexiku zatopily pod kotlem.
Dobrodružství bez navigace
„Stroj musel neustále opravovat. Tím přesáhl dobu, na kterou měl vjezd do země povolený. (...) Auto mu poté zabavili na rok a půl,“ uvedl pro Blesk prezident Agentury Dobrý den Pelhřimov Miroslav Marek. V Mexiku vůz dostal zpět až mnohem později. Tam už bylo navíc prodané v dražbě. Od nového majitele si ho musel koupit zpět.
Auto si Monev koupil v Moravských Budějovicích a několik měsíců ho dával dohromady. Vybavil ho i stanem umístěným na střeše, ve kterém pak na cestách nejčastěji nocoval. Velký kufr naplnil náhradními díly, moc jiných věcí s sebou nevezl. Ani navigaci. Cestoval výhradně podle map.
„Člověk si vystačí hrozně s málem, aby objel svět,“ zhodnotil Monev svoji cestu, která nakonec trvala téměř 11 let. Výrazně ji zdrželo jednání s úřady nebo pandemie covidu-19 a nemožnost cestovat přes některé státy.
Škoda z roku 1934
Kolo od auta musel měnit na vrcholu hory v Argentině. Nedostatek kyslíku ho nutil po každém povoleném šroubu odpočívat. Naopak neustále něco dotahovat musel na autě poté, co projel přes cesty v Mongolsku. Jen písečné a kamenité cesty a neustálé vibrace daly autu zabrat. „Je to, jako když jedete po starodávných roletách, ale jedete po nich třeba 800 kilometrů. Tam zlikvidujete každé auto,“ řekl Monev.
Vozy s označením Rapid uvedla mladoboleslavská automobilka Škoda na trh poprvé v roce 1934. Mezi lety 1984 a 1990 vyráběla pod tímto označením dvoudveřové kupé, které vycházelo z předchozího modelu Garde. Čtyřmístné kupé bylo postaveno na konceptu sedanu Škoda 120. Vyrábělo se postupně v několika typech (Rapid 130, 135 a 136). Automobilka jich vyrobila asi 33 000 kusů.
nárok na důchod v 77