Bláznivá tradiční večeře Japonců: Smažené kuře z KFC symbolem Vánoc?

Autor: hpe - 
24. prosince 2024
16:30

Zatímco ve většině zemí s křesťanskými tradicemi jsou Vánoce spojeny s domácími večeřemi, vůni cukroví a slavnostně prostřenými stoly, v Japonsku se stal symbolem tohoto svátku kyblík smaženého kuřete z KFC. Jak se tento nevšední zvyk v zemi s minimálním zastoupením křesťanů zrodil? A proč jeho popularita neustále roste?

V Japonsku, kde se ke křesťanství hlásí zhruba jedno procento populace, nebyly Vánoce dlouho spojeny s žádnými rodinnými tradicemi. Tento svátek byl vždy spíše sekulárním dnem, přičemž mnoho Japonců jej více vnímalo jako příležitost pro oslavu s přáteli nebo romantické schůzky. V této prázdnotě vznikl prostor pro nový zvyk.

Jeden muž, jedna restaurace a chytrý marketing

Za spojitost mezi Vánocemi a smaženým kuřetem v Japonsku vdečíme Takeshimu Okawarovi. Ten byl prvním manažerem japonské pobočky KFC, která byla otevřena v Nagoyi v listopadu 1970. Podle firemní legendy se Okawarovi jednoho dne zdál sen o prodeji „party kbelíků“ plných kuřete jako vánoční pochoutky.

Tento nápad se rozvinul však i zásadním podnětem – Okawara měl zaslechnout cizince, který si stěžoval, že mu na Vánoce v Japonsku chybí krocan, a kuře považoval za nejlepší náhradu. V roce 1974 spustila KFC svoji první celonárodní vánoční kampaň pod heslem „Kentucky wa Kurisumasu!” („Kentucky jsou Vánoce!“).

Japonský Santa Claus

Colonel Sanders, ikonická postava KFC, hrál v této kampani taktéž důležitou roli. V obleku Santa Clause, s červeným kabátem a bílými vousy, se snadno stal symbolem, který v Japoncích rezonoval jako „vánoční“. Reklamy z 70. a 80. let ukazovaly rodiny, které si pochutnávají na smaženém kuřeti, zatímco v pozadí hraje „My Old Kentucky Home“.  

Proč Japonci milují smažené kuře?

Smažené kuře z KFC si Japonci rychle oblíbili nejen kvůli reklamám, ale také díky jeho podobnosti s tradičním japonským pokrmem karaage – malými kousky masa obalenými v panko strouhance a osmaženými dozlatova. Podobnost chutí usnadnila přijetí tohoto „zápaďáckého“ jídla jako něčeho známého a přístupného.

Tradiční stolování

Důležitý aspekt spočívá v japonském společném stolování. Party balení obsahují nejen smažené kuře, ale i saláty a dezerty, což odpovídá zvyklosti sdílet pokrmy v kruhu blízkých. Pro Japonce je sdílení jídla zásadní společenská praxe, a kyblík smaženého kuřete tento zvyk perfektně splňuje.

Pro mnoho Japonců se proto tato tradice stala neodmyslitelnou součástí Vánoc. Jak popisuje Naomi z Hokkaidó: „Každý rok si objednávám party kyblík a užívám si ho s rodinou. Miluju to lahodné kuře a roztomilý talířek, který dostávám jako bonus,“ popsala zpravodajství CNN

Vysoké tržby

Vánoční prodeje z KFC tvoří třetinu ročních příjmů společnosti v Japonsku. V roce 2018 vydělala firma mezi 20. a 25. prosincem 6,9 miliardy jenů (zhruba 1,3 miliardy korun). Nejvytíženější den bývá 24. prosinec, kdy KFC prodá až desetinásobek běžného deního objemu.

Objednání vánočního balení probíhá již od začátku listopadu. Zájemci, kteří si svůj balíček nezarezervují, se musí připravit na dlouhé fronty, které se před restauracemi tvoří od 23. prosince. Cena standardního party boxu obsahujícího osm kousků kuřete, zapečené krevety a čokoládový dort se pohybuje kolem 4 580 jenů (cca 900 Kč).

Video  Vánoční strom na pláži u „Karvinského moře" už plní dětská přání  - Spolek Darkoff
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi