Pozor, letí lokomotiva! Od slavné nehody na pařížském nádraží Montparnasse uplynulo 129 let
Vlak jakožto dopravní prostředek změnil život lidem po celém světě. Ve Francii byla první železniční trať uvedena v roce 1837. O 58 let později se na nádraží Montparnasse v Paříži stala vlaková nehoda, která udivuje dodnes. Vlak vezoucí 131 cestujících prorazil zeď nádraží a skončil na bulváru du Montparnasse! Od slavné železniční nehody uplynulo 129 let.
Píše se 22. říjen 1895 a hodiny ukazují 15:58. Pařížané stojí na trojúhelníkovém náměstí před secesním nádražím Montparnasse a živě diskutují o právě konané první automobilové rallye vedoucí z Bordeaux do Agenu a zpět, což je 1710 km, dámy v sukních ve tvaru A, které přiléhají přes boky, ve velkém řeší své nové pracovní postavení a komentují konfekci vystavenou ve výlohách. Netuší, že brzy budou svědci něčeho, co se do historie zapsalo podobně jako potopení Titanicu.
Kultovní železniční neštěstí
V 15:59 nastupují do tramvaje tažené koňmi, a právě zvířecí instinkt je možná zachraňuje. Hluk bortíci se zdi je pro ně jasným impulzem k úniku. Je 16:00, čelní nádražní zeď v prvním patře se bortí a na ulici po čumáku padá parní lokomotiva i s tendrem, tedy zásobníkem uhlí. Nastává ticho.
Naštěstí budova je dostatečně pevná. A přitažlivost zemská nepůsobí ani na železný kolos, takže fotografové mají šanci pořídit i několik dní poté ikonické snímky železniční nehody, která si vyžádala jen jednu oběť. Stala se jí prodavačka novin Marie-Augustine Aguilardová zaskakující ve stánku za svého muže, když šel pro čerstvá večerní vydání novin. Zabil ji kus z proražené stěny.
Právě ve chvíli, kdy kus vlaku visel z proražené zdi s čumákem opřeným o silnici, pořídil fotograf ze společnosti Studio Lévy and Sons legendární fotografii. Snímek zachycuje skupinku mužů, kteří stojí před havarovaným vlakem a s podivem si ho prohlížejí. Fotka se objevila druhý den nejen v novinách, ale v roce 1991 rovněž na obalu desky kapely Mr. Big Lean Into It.
Co se stalo?
Vraťme se v čase a z Paříže se přesuňme do Normandie na severozápadě Francie. Je 8:45 a z nádraží v přímořském Granville vyjíždí vlak tažený parní lokomotivou 721, typ 120. Za ní následují dva zavazadlové a poštovní vůz, následuje osm osobních vagonů a na konci je zažazen další zavazadlový vůz.
I když je trasa dlouhá bezmála 400 km, strojvedoucí s devatenáctiletou praxí Guillaume-Marie Pellerin nechce dopustit, aby do cílové Paříže dojel s desetiminutovým zpožděním.
A tak to žene, spoléhá na kvalitní vzduchové brzdy. Právě ty ale při dojezdu k nádraží, zhruba 800 metrů od něj, vypovídají službu. Brzdí jen lokomotiva a poslední vagon, kde je další z členů posádky, to ale nestačí. Vlak mající v tu chvíli rychlost přibližně 30 km/ hod. proráží zarážedla a míří k čelní zdi.
V té chvíli strojvedoucí i jeho pomocník na nic nečekají a vyskakují ze svého stanoviště. Jako zázrakem objekt opouští jen lokomotiva s tendrem, většina vagonů se 131 cestujícími, z nichž se jen pět vážně zranilo, zůstává na kolejích.
Mírný trest
Strojvedoucí Guillaume-Marie Pellerin byl odsouzen k dvěma měsícům vězení a pokutě 50 franků, konduktor Mariette zaplatil 25 franků. Jakmile si Pellerin odpykal trest, vrátil se k řízení a už nehavaroval. Jediné oběti nehody Marii-Augustine Aguilardové železniční společnost Chemins de fer de l‘Ouest zaplatila pohřeb a finančně se postarala o její dvě děti. Lokomotiva se vrátila na trať. Nádraží bylo opraveno, dnes už tu ale není – trať byla o pár set metrů zkrácena a postaven tu byl moderní terminál.
Tato fotografie byla údajně základem vzniku uměleckého směru impresionizmus.