Prokleté polské letadlo bylo ve čtvrtek v Praze
EXKLUZIVNÍ FOTO: Letadlo Tu-154, ve kterém při sobotní nehodě tragicky zahynula polská elita, bylo minulý týden v Praze na setkání státníků s Barackem Obamou.
Stejným strojem, který v sobotu spadl u ruského Smolenska, přiletěla ve čtvrtek 8. 4. do Prahy polská delegace v čele s premiérem Donaldem Tuskem na setkání středo - a východoevropských státníků s americkým prezidentem Barackem Obamou.
Summit v Praze
Evropští státníci se setkali s Obamou u příležitosti podpisu odzbrojovací smlouvy s Ruskem. Jednali hlavně o vzájemné spolupráci po tom, co Američané ustoupili od plánu vybudovat v Evropě protiraketovou základnu. Přílet polské delagace nafotil čtenář Blesk.cz pan Karel Boháč, který se jako fanda do letectví vyjádřil také k sobotní tragédii: "Kapitán letadla má právo vybrat si letiště k přistání. Nechápu, že se pokoušel 4x přistát. Vypadá to, že na něj někdo na palubě vyvíjel tlak, aby okamžitě přistál. Asi chtěli za každou cenu stihnout pietu v Katyni."
Stejné letadlo havarovalo i v Praze
Nejde o první pád tohoto typu letadla v historii. 19. února 1973 havaroval stroj stejného typu dokonce i u nás. Letadlo Tu-154 tehdy sovětské společnosti Aeroflot letící z Moskvy havarovalo při přistání v Praze-Ruzyni. Na palubě bylo 84 cestujících. 66 jich při havárii zemřelo.
Mezi nimi mimo jiné bylo i 5 členů kapely zpěvačky Evy Pilarové. Pouze jeden člen kapely tehdy přežil. Původně měla stejným spojem letět i Eva Pilarová. Nakonec ale díky náhodě nastoupila až na další let.
62 vážných nehod
Letadla Tu-154 měla v historii podle encyklopedie Wikipedie dalších 62 vážných nehod, z toho v 36 případech došlo k úplnému zničení a ztrátám na životech. Šest z těchto nehod bylo způsobeno vojenskou akcí nebo terorismem (úmyslné sestřelením Izraelem, neúmyslné Ukrajinou), několik špatnými podmínkami na zimní ranveji (včetně srážky se sněžnými pluhy), několik přetížením nákladem a několik srážkami.
Technické údaje letadla Tupolev Tu-154M
Osádka: 4
Rozpětí: 37,55 m
Délka: 47,90 m
Výška: 11,40 m
Hmotnost prázdného letounu: 55 300 kg
Maximální vzletová hmotnost: 100 000 kg
Pohonné jednotky: 3× Solovjev D-30KU-154-II
Maximální tah motorů: 3x 104 kN
Maximální náklad: 18 000 kg
Maximální počet přepravovaných osob: 164-180 (ČSA-142)
Maximální cestovní rychlost: 935 km/h
Praktický dostup: 12 500 m
Maximální zásoba paliva: 39 750 kg
Taktický dolet (s maximální zásobou paliva a 5450 kg nákladu): 6600 km
Taktický dolet (s maximálním nákladem): 3900 km
Bohužel s Vámi nesouhlasím, vina nebyla ani na straně pilotů, ani na straně gen. Blasika, ani na straně pana prezidenta. Nebudu se tady opět k tomu vyjadřovat. Můj názor je na ostatních článcích o této katastrofě. Ahoj