Čínské firmy vzaly Česko útokem. Experti promluvili: Proč se to děje a máme se bát?
Stále více čínských značek míří nejen do Evropy, ale i do Česka. Potvrzují to jak obchodníci, tak ekonomové. Elektromobily, chytré vysavače či solární panely, nabídka je široká a produkty velmi působivé a levné. Právě tento fakt ale některým expertům přidělává vrásky. Evropští výrobci se stávají nekonkurenceschopnými, jsou tu navíc možné bezpečnostní obavy.
Je léto a v areálu pražského centra umění DOX parkují naleštěná moderní auta. Kolem se to hemží novináři, kteří se na ně přišli podívat. Čínský výrobce elektromobilů Xpeng právě oznamuje, že vstupuje skrze distributora na český trh.
Dělá to skutečně v pompézním stylu. Bohaté pohoštění, víno teče proudem, obsluha rozdává koktejly se suchým ledem… nechybí ani umělecké vystoupení, které má zobrazovat hloubku vztahů mezi Prahou a Pekingem. Xpeng si věří, že dokáže české zákazníky zaujmout. A má co ukazovat. Jeho auta jsou často přirovnávána k americkému vozu Tesla, jsou na pohled velmi působivá, technologicky pokročilá a to hlavní – výrazně levnější než od tuzemských či amerických výrobců.
Xpeng je přitom pouhý startup, který s výrobou elektromobilů začal teprve v roce 2018. Ale už se stihl dostat mezi nejpopulárnější výrobce elektromobilů v Číně a teď chce zdolat i Evropu. Ostatně zakoukal se do něj i německý Volkswagen, který do něj dva roky zpátky investoval 700 milionů korun a získal ve firmě 5procentní podíl.
Že jsou tyto vozy na pohled tak hezké? Prostě Xpeng získal západního designéra, je jím muž, který dříve působil v Peugeotu Citroën a pak v Hondě. Evropským designérem se může chlubit také další čínská automobilka – BYD. Ukořistila Wolfganga Eggera z Audi Group.
I BYD letos oznámil vstup na český trh, a to v podobně pompézním stylu jako Xpeng. I u něj navíc platí, že vozy jsou líbivé a jeho elektromobily technologicky pokročilé a v porovnání s evropskou konkurencí levné.
Sázka na Evropu už se čínským automobilkám začíná vyplácet. V srpnu na našem kontinentu meziročně zvýšily prodej o 121 procent, vyplývá z dat společnosti JATO Dynamics. Evropští zákazníci pořídili více čínských aut než například vozů Audi nebo Renault.
Válka vysavačů
Nejen automobilky po Evropě pokukují. Podobná je situace u čínské spotřební elektroniky. Kdo se v minulých týdnech projel pražským metrem, mohl zahlédnout reklamu na značku Dreame. I ta bere Česko útokem. Aby ukázala, co má v nabídce, pronajala si v Praze luxusní palác Žofín a uspořádala prezentaci ve stylu Steva Jobse, když představoval první iPhony. Akorát nepředstavovala mobily, nýbrž spotřebiče do domácnosti.
I v tomto případě platí, že dané produkty jsou designově velmi pěkné a technologicky pokročilé. Robotické vysavače, které bez problémů zdolávají schody, či kulmy na vlasy, které vmžiku vytvoří působivé lokny… některé z těchto produktů se mohou chlubit i světovými prvenstvími a oceněními z mezinárodních veletrhů. Jsou navíc za dostupnou cenu.
„Příběh značky Dreame je především příběhem o domově – o tom, jak moderní technologie dokážou zjednodušit, zpříjemnit a zefektivnit každodenní život,“ hovořil v paláci Žofín obchodní ředitel společnosti Marshall Mei, který to Čechům přijel povědět až z Číny. Netajil se tím, že cílem je nabídnout lidem ucelený ekosystém chytrých spotřebičů s využitím AI. Značka si i pozvala influencery, aby o sobě dala co nejvíce vědět.
Na českém trhu ji přitom čeká konkurence v podobě… jiných čínských značek. I další čínský výrobce vysavačů, Roborock, se v posledních týdnech snažil více ukázat v Česku. Najal si PR agenturu, pořádal výlety na veletrhy… Princip je podobný, nabízí chytré produkty do domácnosti za méně peněz než od západních značek.
Obchody „invazi“ potvrzují
Už ani neplatí, že by čínské produkty nutně fungovaly hůře, protože jsou levnější. Naopak v mnoha případech technologicky překonávají evropskou konkurenci. Zájem mezi Čechy je proto očividný, všímají si ho i obchodníci.
„Trend rostoucí přítomnosti čínských výrobců elektroniky na evropském trhu jednoznačně pozorujeme. Na Alze nabízíme produkty řady renomovaných čínských značek – od velkých technologických hráčů, jako jsou Xiaomi, Huawei, Hisense nebo TCL, až po nové výrobce,“ uvedla pro Blesk Zprávy Eliška Čeřovská, PR manažerka největšího českého prodejce elektroniky Alza.cz.
Otázkou nicméně zůstává, proč sem najednou tolik čínských výrobců míří. Podle ekonoma Lukáše Kovandy jde o důsledek celní války mezi Čínou a USA. „Důvodem jsou mimořádně vysoká cla amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho hrozba ještě vyššími cly na čínské zboží dovážené do USA. Čína nutně potřebuje odbyt, aby mohla stále solidně růst,“ popsal pro Blesk Zprávy s tím, že když Čína přijde o podstatnou část odbytu svého zboží v USA, tak jediný další trh s opravdu velkou souhrnnou kupní silou je právě EU.
Důvodem nejen celní válka
Analytička z Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) Dominika Remžová upozorňuje, že Čína je exportně orientovaná ekonomika a její hospodářský růst je založen na vývozu na zahraniční trhy, hlavně do vyspělých západních ekonomik. Spor mezi USA a Čínou ale podle ní není jediným vysvětlením.
„Můžeme pozorovat růst čínského vývozu v odvětvích, kde se přístup na americký trh stal omezenějším. To se týká například elektrických vozidel. Na makroúrovni je však obtížné přesně kvantifikovat, do jaké míry byl čínský vývoz přesměrován z USA na evropský trh,“ podotýká.
Platí nicméně, že EU je pro Čínu jeden z hlavních odběratelů čínských výrobků. „Peking se snaží tento trh udržet prostřednictvím takzvaných tří nových motorů čínského hospodářského růstu, jimiž jsou elektromobily, baterie a solární panely,“ říká analytička a upozorňuje, že právě prudký nárůst dovozu čínských elektromobilů vyvolává obavy – geoekonomické i bezpečnostní. Přeci jen automobilový průmysl je klíčovým pilířem evropské ekonomiky.
Podle Remžové tento trend zpochybňuje konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, což vede k zavedení cel. „Také představuje potenciální rizika z hlediska přenosu dat a možností dálkového ovládání – i když tato rizika dosud nebyla empiricky potvrzena,“ podotýká.
Před hrozbou odesílání dat do Číny varoval v září i Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB). Jeho upozornění se týkalo správců systémů klíčových pro fungování země, komunikačních systémů nebo digitálních služeb. Jako rizikové označil čínské střídače ve fotovoltaických elektrárnách, IP kamery, zdravotechniku či tzv. smartmetry, ale také „komplexní osobní zařízení“, mezi která řadí mimo jiné chytré telefony, hodinky nebo elektroautomobily.
Podle Kovandy by Čína ráda zaplavila EU zbožím. Jenže pokud se jí to podaří, poškodí to evropské výrobce a prodejce, protože levným cenám nedokážou konkurovat. Budou existenčně ohroženi. „Proto se dá čekat, že se nakonec EU inspiruje Trumpem a bude zavádět či zvyšovat svá cla na čínské zboží, od elektroaut po drobnosti z čínských e-shopů. Pro obyvatele EU, včetně Čechů, to tedy znamená zdražení,“ říká ekonom.
jenže Čína už taky navyšuje ceny. prodávat Superb za 300, tak by Škodovka do týdne padla