Hradní novinky: Představili novou vizuální identitu pro Hrad i Lány. Jaké písmo zvítězilo?
Pražský hrad se po více než dvaceti letech dočkal zásadní proměny. Kancelář prezidenta republiky včera představila novou vizuální identitu, která sjednotí veškerou komunikaci Hradu, lánského zámku i lesní správy. Autorem vítězného návrhu je grafické Studio Marvil, které uspělo v otevřené soutěži s pětapadesáti přihlášenými projekty. Logo bude tvořit nápis Pražský hrad autorským písmem nazvaným Hrad Display.
Nový vizuální styl poprvé od dob prezidenta Václava Havla (†75) nahradí zastaralý motiv Hradčan z 90. let. „Např. logo Správy Pražského hradu vzniklo počátkem devadesátých let a od té doby se nezměnilo,“ připomněl na tiskové konferenci hradní kancléř Milan Vašina.
Klíčovým prvkem nové identity je autorské písmo „Hrad Display“, které vytvořil typograf Matyáš Machat spolu se Studiem Marvil. Typografie se podle autorů stala základem celého vizuálního systému, který má být důstojný, nadčasový a zároveň reflektovat tisíciletou historii Hradu.
„Celý vizuální jazyk vychází z gotiky a končí až u tvorby architekta Josipa Plečnika,“ popsala designérka Olga Hesounová ze Studia Marvil. Podle ní není nová identita jen o logu, ale o celém sjednoceném vizuálním jazyce.
Sjednotit chaos
Proč změna? Dosud totiž panoval na Hradě spíše zmatek. Turisté se setkávali s orientačními cedulemi v několika různých stylech, objekty v areálu používaly odlišná loga a informační materiály působily nesourodě. „Za šestadvacet let jsme se dostali do absolutního grafického chaosu,“ doplnila kulturní a programová ředitelka Hradu Veronika Wolf.
Nová identita proto zasáhne nejen kancelář prezidenta, ale i Správu Pražského hradu, Zámek Lány či Lesní správu Lány. „Lidé z Česka i turisté nevnímají Pražský hrad jako několik samostatných subjektů, ale jako jeden celek. Dosud tu ale jednotná grafika chyběla,“ zdůraznil Vašina.
Prakticky to znamená, že jednotný styl se objeví na všech úrovních – od tištěných brožur, vystupování Hradu na sociálních sítích, přes kulturní programy a expozice až po propagační předměty. Poprvé bude sjednocené i značení v samotném areálu Hradu.
Moderní s respektem k tradici
Nová vizuální identita přinese podle autorů modernější vzhled, ale neopouští historické kořeny. Dle nich měla být hlavním cílem kombinace nadčasové elegance, respektu k dějinám a přehlednosti, která pomůže návštěvníkům.
Implementace proběhne podle Vašiny postupně. Nejprve se nový styl promítne do online komunikace, následně do grafiky výstav a kulturních akcí a nakonec také do informačních a orientačních systémů přímo v areálu Hradu.
Kompletní grafický manuál by měl být hotov do května příštího roku. Už letos se ale veřejnost setká s prvními ukázkami nového stylu na vybraných akcích.
Hrad zároveň slibuje, že nový vizuál přinese i úsporu – díky sjednocení bude levnější a efektivnější připravovat tiskoviny i digitální obsah.
„Pražský hrad je symbolem české státnosti a nejnavštěvovanější památkou. Je proto na místě, aby jeho vizuální jazyk působil kultivovaně, moderně a jednotně,“ uzavřel Vašina. Prezident Petr Pavel byl o soutěži podle něj informován a respektoval názor odborníků.
O soutěž byl zájem. „Do soutěže se přihlásilo 55 soutěžních návrhů,“ uvedla ředitelka společnosti Czechdesign Jana Vinšová. Porota je hodnotila anonymně a pro finále zvolila čtyři. Vedle Studia Marvil šlo o superlative.works, práci Milana Jaroše a studia Heyduk, Musil & Strnad.
Vláda v červenci schválila podobu jednotného vizuálního stylu státní správy. Vedle nového loga, na němž je mimo jiné bílý dvouocasý lev v červeném poli, do konce roku vznikne grafický manuál, kterým se zavádění návrhu bude dále řídit.
K dubnu příštího roku se má identita začít kompletně používat. Metodika a návrh stály tři miliony korun. Autorem vítězného návrhu je Jakub Spurný ze Studia Najbrt.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.