Fiala s Kupkou otevřeli nový úsek dálnice D4. Stát ho bude 25 let splácet

Aktualizováno -
17. prosince 2024
11:37
Autor: ČTK - 
17. prosince 2024
10:54

Řidičům se dnes otevřelo 48 kilometrů nového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Cestu mezi Prahou a Pískem má zkrátit minimálně o 20 minut. Dálnice uleví obcím, kterými se dříve projíždělo. Dostavba D4 je prvním dopravním projektem, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP projekt). Sdružení Via Salis novou část dálnice postavilo za 43 měsíců.

Sdružení mezi Příbramí a Pískem vybudovalo 32 kilometrů nové komunikace a dalších 16 kilometrů starších úseků opravilo. Firma se bude 25 let starat o její provoz, pak dálnici předá státu. Stát jí za to zaplatí 17,8 miliardy korun.

„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ řekl premiér Petr Fiala (ODS).

„Dálnice výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Další projekty formou PPP budou následovat u poslední části dálnice D35 a železniční trati mezi Veleslavínem a pražským Letištěm Václava Havla, na které se vypíše soutěž, dodal Kupka.

U křižovatky Lety v okrese Písek vzniklo Středisko správy a údržby komunikace. V operačním středisku bude padesátičlenný tým společnosti Via Salis Operations dohlížet na provoz a bezpečnost na dálnici. Vycházet bude z informací a dat z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase.

Na stavbě se během největší intenzity prací pohybovalo 1600 pracovníků. Vzniklo 40 nových mostních konstrukcí, 20 z nich je pro migraci zvěře. Největší mostní stavbou je estakáda u obce Nerestce, která měří 420 metrů a vede přes silnici třetí třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a regionální železniční trať. Druhý nejdelší most s délkou 223 metrů je u Zalužan. Další most o sedmi polích za Milínem je dlouhý 157 metrů.

Při stavbě D4 firmy zrecyklovaly téměř 100 procent vyfrézovaného asfaltu, vzniklo 750.000 metrů čtverečních nových úseků vozovky. Vytěžily dva miliony metrů krychlových zeminy, která posloužil k pokrytí náspů. Ornici pak dostali zemědělci. Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, aby se snížila zejména emisní zátěž kvůli dopravě na velké vzdálenosti.

Podél dálnice je vysetá speciální směs semen, které vytvářejí takzvané divoké louky, namísto tradiční monokulturní trávy. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru.

Řidiči si budou moci odpočinout na dvou protilehlých odpočívkách u obce Krsice, kde bude zázemí včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací.

Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice bude mít 25 let společnost Via Salis Operations. Stát zůstává majitelem infrastruktury a dálnici do své správy převezme v roce 2049. Stát by jí měl pravidelně hradit 17,8 miliardy Kč jako takzvanou platbu za dostupnost.

jajas ( 17. prosince 2024 18:01 )

Jan Žižka: Tady se musím zastat ANOcenzura Blesku, protože za osla jsi ty. ANOcenzura Blesku píše, že by vypadal jako Lenin, pokud by mu někdo ty brýle rozšlapal...takže by je, stejně jako Lenin, neměl, že? Měl bys nejen číst, ale i přemýšlet. 😃

xantipa2020 ( 17. prosince 2024 17:01 )

Aha, tak to ale mluvíme každý o jiné reportáži, já viděla jen video s jakousi dívčinou, co vychvaluje technické vymoženosti nové D4, jako například úsekové radary a chytré sypače 😁 Tak jasně že Havlíček to zmíní, když na tom dělali - Kupka přece nebude chválit práci, kterou mu připravili jeho předchůdci, ten pochválí jen sám sebe. A tím pádem se vám také omlouvám, bylo to nedorozumění ;) Hezké svátky!

xantipa2020 ( 17. prosince 2024 16:22 )

Tak nevím, kdo je tu (bez urážky) za trubu - v té reportáži nic takového samozřejmě není. Je to jen okrajově zmíněno na začátku článku, a na to jsem také reagovala ;) Díky za vaši starost, umím články přečíst celé, nadpisy vám s radostí přenechám :P

xantipa2020 ( 17. prosince 2024 16:10 )

Jo, bylo to nutné - mrkni na mapu. Je to pokračování D4 z Prahy na jih, cesta k hraničním přechodům Dolní Dvořiště a Strážný. Po té původní silnici jezdí zemědělské stroje (a jeď dvacet kiláků za traktorem bez možnosti předjet!), u Chraštic a křižovatce na Lety prakticky denně bouračky, průjezd Čimelicemi rozdělil místní v podstatě na dvě samostatné vesnice, tam se nedalo přejít... kusy té dálnice už byly hotové (před Pískem/Strakonicemi a od Prahy k Příbrami), teď se to propojilo.

xantipa2020 ( 17. prosince 2024 16:00 )

Ano ano, Kupka letos zprovozní rekordních 110km nových dálnic. Je to borec. Stavba této části D4 trvala 43 měsíců, jak dlouho je tahle vláda u koryt, 36? Tak on to pan ministr zařizoval ještě za Babiše? No to jsou věci

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa