ANO zuří kvůli koláži s Ruskem od SPOLU: Kritizuje ji i Pavel! Pustil se ale také do Babiše
Hnutí ANO spustilo kampaň do eurovoleb ve středu, na Prvního máje. Ve stejný den koalice SPOLU vypustila do světa svou antikampaň zaměřenou na předsedu hnutí ANO Andreje Babiše a jeho lídryni do evropských voleb Kláru Dostálovou. Ti jsou na obrázku, jejímž zadavatelem je koalice SPOLU, vyobrazeni s ruskými vlajkami na tvářích a celá koláž je doprovozena heslem „Rusko, pro tebe všecko“. Ten paroduje skutečné motto hnutí ANO do letošních eurovoleb: „Česko, pro tebe všecko“. K antikampani se ale vládnoucí koalice zpočátku nehlásila. Podle prezidenta Petra Pavla je kampaň dělající z hnutí ANO zastánce ruských zájmů stejně nefér a nebezpečná jako výroky předsedy ANO Andreje Babiše podněcující protiukrajinské nálady.
Koláž, která rozvířila vody na sociálních sítích, sdíleli na sociální síti X občanští demokraté. Doprovodili ji popiskem „Došlo WhatsAppem…“. Na obrázku ale nebyl napsán zadavatel a zpracovatel, tak jak je u politických propagačních materiálů zvykem.
Později sdíleli politici nejsilnější vládní koalice kromě obrázku i odkaz na webové stránky ceskoprotebevsecko.cz. Na této doméně je k vidění stejná koláž, kterou doprovází text „Do Evropy volte raději Spolu, tam vám žádné Rusko nehrozí“. Ve spodní části stránky je jako zadavatel a zpracovatel uvedena koalice SPOLU.
Politici nejsilnější vládní koalice od středy čelí kritice za nedostatečnou transparentnost při zveřejnění antikampaně. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) ale o žádnou antikampaň vůbec nejde. „Naše kampaň je pozitivní, už dlouho se mohou občané seznamovat s našimi základními hesly – ať se to týká bezpečnosti EU, či konkurenceschopnosti,“ uvedl. Umístění grafiky je podle něj poukazem na nebezpečí, která politika ANO přináší. „Touto formou je to namístě,“ dodal.
Zneužívání války na Ukrajině?
Podle 1. místopředsedy hnutí ANO Karla Havlíčka není antikampaň koalice SPOLU žádným překvapením. „Definitivně potvrdili, že zneužívají válku na Ukrajině v honbě za záchranu rozpolcené koalice. Je to arogantní plivanec do tváře nejen třetiny českých voličů, kteří volí ANO, ale i většině obyvatel Česka, kteří kritizují tuto vládu,“ řekl Blesku Havlíček.
Havlíček nešetřil ani kritikou k lídrům koalice SPOLU do nadcházejících eurovoleb. „Potvrzují, že se jim podle očekávání nepodařilo najít žádné společné téma do eurovoleb. Ostatně trojlístek Vondra – Niedermayer – Zdechovský hovoří za vše. Narychlo sešitý Frankenstein,“ komentoval Havlíček.
Podle politického analytika Marka Chytráčka je antikampaň promyšleným marketingovým tahem. „Koalice SPOLU chápe, že s hnutím ANO nemůže bojovat v rukavičkách. Část voličů podobné výpady ocení, část odsoudí. Marketéři koalice ale velice dobře vědí, co dělají,“ uvedl pro Blesk Chytráček s tím, že z průzkumů a analýz marketérům koalice vychází, že pro jejich voliče patří mezi největší hrozby Rusko a Andrej Babiš.
A není to poprvé, kdy se koalice SPOLU rozhodla vsadit na údajné propojení hnutí ANO s Ruskem. Stejnou taktiku zvolila i před posledními volbami do Poslanecké sněmovny, když po republice zveřejnila řadu billboardů s obličejem Babiše a ruského prezidenta Vladimira Putina.
Jak se do lesa volá…
Kampaň ANO a jeho předsedy na sociálních sítích je podle Fialy celá založená na kritice vlády a premiéra. „Tak by měli být schopni něco unést i od nás, to k politice patří,“ konstatoval Fiala.
S tím souhlasí i politický marketér Ondřej Obluk. „Voliči SPOLU tento způsob kampaně příliš neocení, je to agresivní styl komunikace, který jim nekonvenuje. Na druhou stranu se zase jednou potvrdilo rčení „jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. ANO tak dlouho učí českou politickou scénu negativní a agresivní komunikaci, až se toho konkurence chytla a také si to vyzkoušela,“ řekl Blesku Obluk.
Fakt, že si hnutí ANO nezaregistrovalo doménu s mottem kampaně, podle Obluka svědčí o tom, že politická reklama v ČR není dělána příliš profesionálně. „Pompézně odstartovat předvolební kampaň a nezaregistrovat si doménu je už na hraně amatérismu, tady by bylo s podivem, pokud by se někdo nabízené příležitosti nechopil,“ komentoval Obluk pro Blesk.
Podle Fialy se koalice Spolu nijak netají, že je autorem „tohoto způsobu kampaně“. „Pokud mám informace z našeho volebního týmu, ANO udělalo tu neuvěřitelnou chybu, že si nezaregistrovalo doménu s klíčovým heslem kampaně. Na to kolegové, myslím, docela dobře upozorňují,“ uvedl Fiala.
Schillerová vyžaduje omluvu
Předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO Alena Schillerová označila koláž za hybridní útok ze strany pětikoalice. Ve Sněmovně bude ve čtvrtek požadovat omluvu od premiéra Petra Fialy (ODS).
„Že jde o neetickou, lživou a podlou antikampaň, která si nic nezadá s hybridními útoky kremelských propagandistů, bylo zřejmé od prvního okamžiku, kdy se vizuály přesně v okamžiku zahájení naší kampaně začaly systematicky objevovat na sociálních sítích vládních stran,“ řekla Schillerová.
Pavel: Nefér a nebezpečné
Do věci se již vložil i prezident Petr Pavel. „Předvolební výroky Andreje Babiše podněcující protiukrajinské nálady považuji za nevhodné, nefér a nebezpečné. Ale kampaň jeho oponentů, která z něj a hnutí ANO dělá zastánce ruských zájmů, je stejně nefér a stejně nebezpečná. Jedno ani druhé politickou kulturu v naší zemi nezlepší a důvěru občanů v politiky nezvýší,“ napsal Pavel na síti X.
PR kolektivu předsedy vlády se to jaksi zase nepodařilo a jestli to Fiala odsouhlasíl tak si pěkně zavařil a u obyčejných lidí pěkně klesl. To si může dělat v Praze, ale u nás na venkově by chodil kanálama. Příští rok u voleb se bude divit, jak mu to lidi spočítají.