Bitva o středočeské lokálky. Kraj na nich chce ušetřit, Havlíček vyrukoval proti rušení
Rada kraje minulý týden rozhodla, že některé vlaky na 12 málo vytížených středočeských tratích nahradí autobusy. Ministerstvo dopravy vedené Karlem Havlíčkem (za ANO) s tím nesouhlasí. Argumentuje tím, že je třeba vzít v potaz sociální aspekt a investice do tratí v minulosti. „Věřím, že střední Čechy dostanou rozum,“ uvedl ministr Havlíček a dodal, že do tratí, které se mají rušit nebo omezovat, se v poslední čtyřech letech investovala miliarda korun.
Kdyby postupovaly stejně i ostatní kraje, bylo by zrušeno 100 až 150 lokálních tratí, řekl v pátek novinářům při návštěvě mladoboleslavského nádraží ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Šéf resortu dopravy zmínil, že řešením by mohla být dlouhodobá koncepce, kde by se jednotlivé kraje se státem dohodly na plánování i financování veřejné dopravy například na pět let, přineslo by to jistotu pro provoz i investice. Hotová by mohla být do konce letošního roku, uvedl Havlíček. Tento návrh vítá i starosta Mšena Martin Mach (Zelení), který též usiluje o zachování provozu na místní trati.
Zástupci kraje chtěli řešit problém už před půl rokem. Tehdy ministerstvo nereagovalo
Předseda krajského výboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN), který spolu s hejtmančiným náměstkem pro regionální rozvoj Jiřím Snížkem (Piráti) během Havlíčkova briefingu stál mezi novináři, namítl, že zástupci kraje na problémy s financováním lokálních tratí upozorňovali už před šesti měsíci, ministerstvo ale podle něj na žádosti o pomoc nijak nereagovalo. Podle Havlíčka stát propad příjmů kompenzoval zvýšením výdajů na silnice druhé a třetí třídy a uvolňoval zdroje i na problémy regionů, a to v řádech stovek milionů korun.
„Budeme požadovat, aby ty tratě byly zachovány. Myslím si, že je k tomu obrovská podpora jak starostů, tak obyvatel a věřím, že střední Čechy dostanou rozum,“ uvedl Havlíček a dodal, že do tratí, které se mají rušit nebo omezovat, se v poslední čtyřech letech investovala miliarda korun. „Takzvaná úspora 50 milionů vůči miliardě, kterou jsme do toho dali, je ekonomicky nerelevantní,“ prohlásil a dodal, že jde o zmařenou investici. „To je stejné, jako kdybychom postavili dálnici a za rok ji zavřeli jenom proto, že nám tam nevychází ekonomika,“ zmínil.
Proti rušení tratí vznikají petice, Havlíček se sejde se zástupci kraje
Zamýšlené omezení dopravy se týká například tratí Mšeno – Mladá Boleslav, Čisovice–Mníšek–Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov nebo Rakovník–Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice. Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) argumentuje propadem příjmů a enormním nárůstem nákladů na dopravní obslužnost. „Bez ministerstva dopravy a bez státu tyto tratě dlouhodobě fungovat nebudou,“ řekl Lochman. Havlíček namítl, že propad příjmů trápí i jiné kraje, provoz na tratích ale neomezují. Podle něj chce stát pokračovat v podpoře ekologické dopravy a nechce, aby cestující přesedali z železnice do aut nebo autobusů.
Havlíček v pátek navrhl, že se koncem příštího týdne sejde se zástupci Středočeského kraje. Definitivní slovo o rozsahu objednaných spojů na regionálních tratí budou mít krajští radní. Podle Lochmana ale spoje může objednat též stát. „Chápu, že každý to teď vnímá trošku jako předvolební boj, ale nutno říct, my jsme nevyvolali tu přestřelku. Kraj bez jakékoliv konzultace se rozhodl, že toto položí na stůl,“ tvrdí Havlíček. Narážel tím na skutečnost, že v čele hejtmanství je koalice STAN, ODS, Pirátů a Spojenců, zatímco vládu řídí ANO a ČSSD. Havlíček je v čele středočeské kandidátky hnutí ANO.
Radní v zachování lokálek vidí leda nostalgii
Podle radního Středočeského kraje pro dopravu Petra Boreckého (STAN) je pro zrušení dopravy na některých malých lokálních tratích řada argumentů. Těmi hlavními je nízká vytíženost, vysoké náklady na provoz, ale i velmi nízká traťová rychlost. Nahrazení vlaků autobusy tak podle něj přinese roční úsporu 70 milionů, z toho 20 milionů bude stát provoz autobusů, reálně tak kraj ušetří asi 50 milionů.
Z řady míst se navíc lidé podle Boreckého dostanou autobusy do své cílové stanice rychleji. „Je to podle mě střet emocí a racionality,“ řekl Borecký. Řadu lokálek chtějí lidé podle něj zachovat z nostalgie. Dotčené lokálky podle něj obsluhují 1,5 procenta cestujících v kraji.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.