Babišův ministr dopálil obce. Polčák: Krádeže do 10 tisíc jako přestupky nechceme

Autor: Matěj Pálka - 
6. 12. 2018
19:05

Obce zavrhují nápad, aby ve velkém řešily drobné krádeže. Reagují tak na návrh ministerstva spravedlnosti vlády Andreje Babiše (ANO), které chce po 16 letech zvednout spodní hranici pro trestný čin z pěti tisíc na deset tisíc korun. Podvody a zlodějiny pod tímto limitem by byly jen přestupkem. Změna by podle ministra Jana Kněžínka (za ANO) mohla začít platit už od roku 2020. Předseda Sdružení místních samospráv, který sdružuje téměř dva tisíce obcí v ČR, a europoslanec Stanislav Polčák (STAN) je zásadně proti, považuje to za předvánoční dárek pro zloděje. Stát podle něj nic neušetří, obce budou mít další náklady a pro občany je to vzkaz, že drobné krádeže se řešit nemusí.

Máte už jako Sdružení místních samospráv nějakou analýzu, nebo alespoň představu, kolik zátěže vám posunutí hranice pro trestný čin krádeže z pěti tisíc na 10 tisíc přinese?

Analýzu ještě nemáme, protože záměr je poměrně čerstvý. Projednali jsme to na čtvrteční radě a byl k tomu jednomyslný odpor ze strany starostů. Myslíme si, že zvýšení hranice trestnosti krádeže z pěti na deset tisíc korun přinese snížení vymahatelnosti práva pro občany a zároveň přenese náklady na úroveň obcí. Naše hrubé odhady vycházejí z toho, kolik je vedeno v této kategorii trestných činů.

Jedno přestupkové řízení stojí na úrovni každé obce kolem 12 až 18 tisíc, podle toho, kolik se doplácí cestovné. Kdyby to bylo třeba jen deset trestných činů, tak předpokládáme, že by to mohlo přinést zvýšení nákladů pro obce, které přestupková řízení vedou, o desítky až stovky tisíc korun ročně. Ale spíš to bude více. 

Jaké další dopady podle vás posunutí hranice na deset tisíc přinese?

Vysílá to špatný signál pro občany, že drobné krádeže jsou vlastně bagatelní, že se to řešit nemusí. Myslím si, že takhle daleko česká společnost ještě nedospěla, abychom už dnes po deseti letech platnosti trestního zákoníku tímto způsobem zásadně změnili hranici trestní odpovědnosti u krádeže.

Ministerstvo ale argumentuje, že pět tisíc je dnes něco jiného, než bylo pět tisíc před deseti lety lety…

Této argumentaci jako právník rozumím, nicméně ona pomíjí tu druhou stránku. A to je otázka společenské škodlivosti. Myslím, že zrovna v tuto dobu nechceme vysílat signál pro občany, že bagatelní krádeže jsou něco méně.

My si myslíme, že se nejprve musí prokázat, že je tam vzrůstající objasněnost těchto trestných činů. A že klesá takováto kriminalita. A tyto argumenty zatím nezazněly. Pokud vím, tak drobné krádeže nad pět tisíc korun mají vzestupnou tendenci. Představa, že je zařadíme do netrestného charakteru jednání, pro nás není přijatelná z hlediska společenské škodlivosti.

Trestní právo by mělo vysílat i určitý signál zaprvé preventivní a také by mělo té společnosti ukazovat, na jakých hodnotách stojí. Myslím, že v tuto chvíli máme po deseti letech spoustu jiných zákonů, kde se hranice neměnily ani po delším období.

Máte pocit, že když zloděj krade, tak si tu hranici hlídá?

Ano. Asociace obchodníků ví a řekne vám, že to je přesně to, co oni sledují. Zloději kradou pod pět tisíc korun a v zásadě se trefují na desítky korun tak, aby to nebyl trestný čin. Asociace obchodníků o tom hovoří naprosto přesvědčivě. Rovněž drobné krádeže v kůlnách, které se dějí u chat, jsou mnohdy motivovány tím, že se částka pět tisíc korun nepřesáhne.

V čem vidíte ten hlavní rozdíl mezi drobným trestným činem a přestupkem z hlediska výchovného charakteru?

Projednání trestného činu je veřejné a zloděj musí zkrátka k tomu soudu dojít. Přestupkové řízení je neveřejné a nikdo se vlastně o tom nemusí dozvědět. U trestného činu je zajištěno, že člověk má nějaký záznam, cejch a třeba dostane podmínku.

Kdyby k posunutí hranice pro trestný čin krádeže skutečně došlo, co byste požadovali jako Sdružení místních samospráv po státu?

Zaprvé budeme požadovat znát míru objasněnosti těchto trestných činů v současné kategorii, protože pokud se to dále rozvolní, tak jednoznačně objasněnost klesne. Nebudou to vyšetřovat policisté, nebude to pod státním zástupcem.

Zadruhé budeme chtít analýzu dopadů na obce a města, to znamená, kolik by je to skutečně stálo ve vlastních prostředcích a kolik by to stálo stát. Určitě budeme chtít více peněz.

A chceme analýzu, o kolik to znepřístupní vymahatelnost trestního práva pro občany. Pokud to bude přestupek, tak se do toho vyšetřování nikdo moc nepohrne a my si myslíme, že to bude mít dopad na občany. Protože se jim nebude vracet škoda, kterou způsobí někdo, kdo už nadále ani nebude kriminalizován.

Doporučujeme
zdenek43 ( 7. prosince 2018 10:33 )

......které chce po 16 letech zvednout spodní hranici pro trestný čin z pěti tisíc na deset tisíc korun...... ++ Rok Průměrná mzda 2000 13 219 Kč, 2001 14 378 Kč, 2002 15 524 Kč, 2003 16 430 Kč, 2004 17 466 Kč, 2005 18 344 Kč, 2006 19 546 Kč, 2007 20 957 Kč, 2008 22 592 Kč, 2009 23 344 Kč, 2010 23 864 Kč, 2011 24 455 Kč, 2012 25 067 Kč, 2013 25 078 Kč, 2014 25 686 Kč, 2015 26 072 Kč......... 9. 2018 - V druhém kvartálu roku 2018 byla průměrná hrubá mzda v ČR dle Českého statistického úřadu (ČSÚ) rovných 31 851 Kč.

hradnihulvat ( 6. prosince 2018 22:51 )

Je blbec Burešův ministr nebo jeho šéf? Já myslím že oba. Místo aby naopak byla částka za krádež snížena z pěti tisícovek na např. na jednu tisícovku, chtějí zlodějům ulehčit jejich těžkou práci. Možná by Bureš časem nechal zvednout tuto sumu k jedné nebo dvěma miliardám, mohl by pak být klidnější, vztahoval by se na něj pak jenom přestupek.

sandokan500 ( 6. prosince 2018 21:45 )

Lidé vezmou právo do svých rukou a bude zle.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa