Nákupy online už bez dvojích cen. „Nakoupíme jako Němci,“ radují se europoslanci

Autor: Zuzana Štíchová - 
6. února 2018
14:19

Evropský parlament přijal nařízení zakazující tzv. geoblocking, tedy omezování nákupů ze strany prodejců podle toho, odkud zákazník nakupuje. To bylo podle europoslanců diskriminační. V kamenných obchodech totiž na nic podobného nenarazíte. Přesměrovávání na jiné stránky, nebo různé ceny pro místní a cizince v online prostředí by mělo skončit před Vánocemi 2018. Geoblocking využíval například pařížský Disneyland, který Francouzům prodával vstupenky levněji než cizincům.

Bojovali jste u zahraničních e-shopů s tím, že jste chtěli nakoupit v Británii, ale prodávající vás přesměroval podle aktuální polohy třeba do Německa? Nebo jste chtěli nakoupit online v Německu, ale skončili jste na českých stránkách se všemi dopady s tím spojenými, jako je jiná cena i kvalita? Příští Vánoce už by to mělo být jinak, a to pro většinu zboží. Zákaz tzv. geoblockingu schválil pohodlnou většinou Evropský parlament.

„Když třeba půjdete na stránky IKEA, což jsme zkoušeli, tak kdybyste si chtěla objednat něco v Německu, tak to skončí na tom, že musíte vyplnit adresu. Ta když není německá, tak dál nemůžete v nákupu pokračovat. To je přesně ta praxe, která od Vánoc tohoto roku vymizí,“ komentovala rozhodnutí místopředsedkyně Výboru pro ochranu spotřebitele Evropského parlamentu Dita Charanzová (ANO), stínová zpravodajka.

„Už žádné další použití různých podmínek pro prodej zboží a služeb ve stejném obchodě, včetně cen, v závislosti na státní příslušnosti nebo místě bydliště. Už žádné odmítnutí prodeje kvůli tomu, kde byla vystavena kreditní platební karta,“ vysvětlovala na plénu polská poslankyně Róża Gräfinová, která byla zpravodajkou této regulace.

Toto je příklad, kdy Evropská unie dělá něco pozitivního pro občany. Díky schválenému nařízení budou moci do budoucna lépe nakupovat zboží na webech. Obchodníci nebudou moci blokovat své nabídky pouze pro určitou část EU a nebudou moci diskriminovat občany jednotlivých států Evropské unie,“ přiblížil chování dvou třetin online obchodů také další z Čechů ve výboru Jiří Pospíšil (TOP 09).

Prodej ano, doručení ne

Firmy budou sice muset zajistit možnost prodeje všem občanům Evropské unie za stejných podmínek, ať už nakupují odkudkoliv, dopravu ale nikoliv. Ta už v případě zájmu zbyde na zákazníkovi. Podle Charanzové to byla jedna z výtek, se kterou přišli také čeští obchodníci. Lze si totiž jen těžko představit, že by každá firma byla schopna zařídit doručení kamkoliv po Evropské unii.

„Firmy nebudou nuceny k doručování. Pokud Ital nebo třeba Rakušan si u nás objedná něco v obchodě, tak je na něm si zařídit dodávku toho zboží a přechází na něj od momentu předání také zodpovědnost za kvalitu dodání,“ vysvětlila Charanzová úlevu, po které společnosti volaly. 

Letenky, hudba i e-knihy nadále s problémy

Konec omezení do začátku letošního prosince se bude týkat především spotřebního zboží, tedy i elektroniky, půjčování aut nebo nákupu cloudových služeb. Těšit se tak může i Jiří Pospíšil, který přiznal problémy s nákupem bot a vybavení na sport.

„Mně se to stalo. Kupuji hodně boty nebo sportovní zboží, nakupoval jsem v Německu a byl jsem přesměrován na jiné stránky, kde to zboží bylo třeba o 20 % dražší. Ten vstup mě jako Čecha z České republiky na dané webové stránky byl zablokován, to je ten geoblocking. Tohle bude do budoucna zakázáno,“ podělil se o vlastní zážitek předseda TOP 09.

Jiří Pospíšil (TOP 09) v Blesku Jiří Pospíšil (TOP 09) v Blesku | Blesk - Robert Klejch

Naopak omezení mohou zůstat při prodeji všeho, co je chráněno autorským zákonem, tedy třeba při nákupu hudby, knih, filmů, ale také třeba letenek, upozorňuje Charanzová. „Byla k tomu velká rezistence ze strany některých členských států i Evropské komise. Rozhodlo se jít cestou nejmenšího odporu, abychom se zbavili diskriminace tam, kde to spotřebitele nejvíc pálí a kde je to jednodušší z hlediska provedení. Proto ten návrh nepočítá s věcmi typu muzika, filmy, ale i třeba knihy nebo letenky. Já jsem kritizovala, že i když si kupujete letenky, tak je rozdíl, jestli jste Čech nebo třeba Švéd,“ vysvětlila.

„Každá země má svou úpravu autorského práva, dokud se otázky kolem toho nevyřeší, tak se nedá online zboží spojené s ním takto prodávat,“ dodává také Pospíšil.

Evropská komise slíbila, že do dvou let vyřeší nařízením i tento segment zboží. V úterý schválené nařízení je tak prvním krokem.

Na internetu nakupuje 56 % Čechů

Studie Evropské komise analyzovala před schvalováním tohoto návrhu tisíce evropských webů a zjistila, že v pouhých 37 % případů bylo pro zákazníky možné dokončit transakci a zakoupit zboží, které si vybrali. Ve zbylých případech uživatelé narazili na nějakou formu omezení v souvislosti s tím, kde se nacházeli.

„Dosáhli jsme toho, že se nakupování online a nakupování v kamenných obchodech čím dál více sbližuje a nikdo nebude na internetu diskriminován,“ řekla k tomuto kroku zpravodajka tisku Róża Gräfinová, polská europoslankyně. Zlepšení nakupování online je rozhodujícím krokem směrem k jednotnému evropskému digitálnímu trhu.

Na internetu přitom podle Eurostatu nakupuje na internetu 57 % Evropanů, Čechů 56 %. Každý třetí zákazník navíc v roce 2017 nakupoval u prodejce z jiné země EU.

Video  Brexit je velký krok do neznáma, míní Babišova europoslankyně Charanzová.  - Zuzana Štíchová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa