Billboardy u dálnic vláda nechce. Poslanec ANO prý kouzlil s čísly
Poslanec Stanislav Berkovec (za ANO) neuspěl se svým návrhem prodloužit lhůtu na odstranění billboardů od dálnic o dalších pět let. Poutače mají z blízkosti dálnic zmizet příští rok na podzim, Berkovec chtěl, aby se tak stalo až v roce 2022. Vláda ale jeho pozměňovací návrh na svém pondělním jednání odmítla, navíc jej nařkla, že ve své argumentaci přeháněl. Proti svému poslanci byli přitom i šéf ANO Andrej Babiš a ministr dopravy Dan Ťok.
Berkovec zdůvodňoval svůj návrh dvěma aspekty: prvním z nich byl negativní dopad na zahraniční investory, kteří by podle něj v některých případech mohli vyrukovat i s arbitráží, druhým byl negativní dopad na české firmy a na státní rozpočet.
Zaměstnání by podle něj ztratilo až 3800 pracovníků reklamních agentur, tiskáren nebo lepičů, stát by zase přišel zhruba o 800 milionů korun na DPH, 500 milionů na dani z příjmu a 200 milionů na příjmu do veřejných rozpočtů z pronájmu reklamního prostoru.
Jeho návrh ale už dříve odmítlo ministerstvo dopravy vedené Danem Ťokem, který působí coby nestraník také v řadách ANO.
„Absolutně odmítám jakýkoliv časový posun při odstraňování billboardů. Platí stále, že mají z dálnic zmizet. Řidiče nemá rozptylovat na silnicích reklama. Jestli se máme inspirovat bezpečností provozu v Německu, Dánsku, Belgii nebo Španělsku, pak od odstranění billboardu nesmíme pod vlivem reklamní lobby ustoupit,“ uvedl začátkem dubna Ťok pro Blesk.cz. Jeho stanovisko v pondělí potvrdila vláda.
Zákaz billboardů podél dálnic a silnic první třídy prosadili poslanci po vleklém vyjednávání v roce 2012. Tehdy se dohodli, že poutače zmizí do pěti let, tedy v září příštího roku. Velkoplošné reklamy nebudou smět být blíž než 250 metrů od dálnic nebo silnic první třídy. Výjimka se bude vztahovat pouze na reklamy provozoven stojících přímo u komunikace, například benzinek.
Kabinet měl podle předběžného stanoviska připomenout, že zákon zavedl omezenou platnost i pro nová povolení na billboardy. Prodloužení povolení současných reklamních zařízení by podle podkladů pro ministry narušilo právní jistotu. „Navrhovaná změna by podle názoru vlády byla v jednoznačném rozporu s cílem eliminovat reklamní zařízení umísťovaná v ochranných pásmech pozemních komunikací v zájmu vytvoření podmínek pro bezpečný provoz,“ stálo v předběžném stanovisku.
Za nepřesvědčivá měla vláda podle materiálů pro ministry označit také Berkovcova tvrzení, že pokud reklamy u dálnic a silnic I. třídy ztratí povolení už příští rok v září, stát přijde na daních asi o 1,3 miliardy korun. Poslancův údaj, že by přibylo asi 3800 nezaměstnaných, měli ministři označit „za přinejmenším značně nadsazený, nebo dokonce zcela smyšlený“. O předloze rozhodnou zákonodárci.
A je po hezkých vánocích