Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

Češi by zkratku brali, ale Czechii ztrhali. „Vyhozené peníze,“ tvrdí v průzkumu

Autor: Jaroslav Šimáček - 
28. dubna 2016
19:20

Anglická zkratka Czechia pro Českou republiku dál vyvolává vášnivou diskusi. Přes dvě třetiny lidí by sice nějakou zkratku brali, o „Czechii“ však nestojí, jak ukazuje aktuální průzkum Phoenix Research. Naopak dlouhodobým zastáncem názvu Czechia je prezident Miloš Zeman, který jej používá běžně, byť se nedávno nechal slyšet, že jde hlavně o pojmenování pro hokejový tým. Hokejisté s Czechií na dresu by však takového textaře Michala Horáčka nijak zvlášť nedojali.

„První dotaz, zdali je užitečné, aby Česká republika měla oficiální zkratku pro svůj název, odpovědělo kladně hned 72 procent oslovených. 14 procent nevědělo a zbylých 14 zvolilo variantu rozhodně ne, respektive spíše ne. Na konkrétní otázku, zdali se ekvivalent pro Česko, tedy výraz Czechia, líbí, odpovědělo negativně hned 81 procent. Oblibu v Czechii našlo 10 procent a 9 procent respondentů nedokázalo odpovědět, když zvolilo variantu ‚nevím‘,“ uvádí bleskový průzkum na téma Czechia.

Sestavila jej agentura Phoenix Research. V době mezi 21. a 26. dubnem reagovalo na sedmičku jejich dotazů celkem 850 lidí starších osmnácti let, ovšem napříč generacemi i různými stupni vzdělání.

Průzkum obsahuje i dotaz, nad kterým se také větší část respondentů shodla. A sice ohledně toho, zda považují vynaložené prostředky na zavedení zkratky Czechia za vyhozené peníze, či nikoli. 33 procent lidí to přímo označilo za vyhozené peníze, 32 procent je pro to, aby se tyto prostředky využily jinde.

Občanská iniciativa Česko/Czechia bojuje přitom za užívání tohoto jednoslovného názvu již od roku 1997. Sdružuje lingvisty, historiky či geografy a tvrdí, že postupné náklady na zavedení názvu Czechia jsou minimální až nulové.

Průzkum agentury Phoenix Research ohledně označení Czechia Průzkum agentury Phoenix Research ohledně označení Czechia | Phoenix Research

Šlechtová proti Czechii v průzkumu zaujala nejvíce

Kolem financí ohledně názvu Czechia se rozohnila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO), podle které kvůli Czechii hrozí ztráta miliardy korun od EU. Ty by prý muselo vracet její ministerstvo s její agenturou CzechTourism za to, že je získaly na akce s logem Czech Republic. Šlechtová s kritikou označení Czechia vystoupila i na zasedání vlády.

Průzkum agentury Phoenix Research přitom zjišťoval i to, čí vyjádření k Czechii dotazované nejvíce zaujalo. Hned 44 procent lidí uvedlo právě ministryni Karlu Šlechtovou, 14 procent pak prezidenta Miloše Zemana.

Průzkum agentury Phoenix Research ohledně označení Czechia Průzkum agentury Phoenix Research ohledně označení Czechia | Phoenix Research

Diskusi nad zavedením jednoho používaného a jednoslovného názvu pro Českou republiku, pod kterou by se země prezentovala v zahraničí, rozpoutalo ministerstvo zahraničních věcí pod vedením Lubomíra Zaorálka (ČSSD).

„Označení Česká republika i nadále zůstává platné. Jedná se o politický název země a nic se na něm nemění. Označení Czechia je pouze anglickým překladem krátkého zeměpisného názvu Česko. Záleží vždy na daném subjektu, zda se rozhodne užívat delší verzi, tj. Česká republika/Czech Republic, nebo kratší verzi Česko/Czechia,“ vysvětluje ministerstvo zahraničí na svých stránkách. 

Zaorálkovo ministerstvo se vymezilo i proti zkratkám Czech, Czechlands či Bohemia, které prý nejsou správné.

„První z nich nelze akceptovat, neboť jeho význam je ‚Čech/Češka, čeština, český, česky‘. Označení Czechland či Czechlands sice nelze z lingvistického hlediska pokládat za chybně tvořené, ale proti jeho doporučení hovoří fakt, že jde o ad hoc utvořený neologismus, který navíc může asociovat historické pojmenování české země/České země. Bohemia naopak je název označující pouze část země – Čechy – a nezahrnuje území Moravy či Slezska, na rozdíl od názvu Czechia,“ uvedlo ministerstvo.

Průzkum Phoenix Research se pozastavil i nad tím, jak jednotlivé zkratky vnímají lidé. Největší úspěch měl termín „Czech“.

Průzkum agentury Phoenix Research ohledně označení Czechia Průzkum agentury Phoenix Research ohledně označení Czechia | Phoenix Research

Prezident a jeho Czechia. „Zní to jako název gubernie,“ kontroval Horáček

Termín Czechia rád a dlouhodobě používá prezident Zeman. K preferování této zkratky vyzýval například už v říjnu 2013 na státní návštěvě v Izraeli, když při setkání se svým protějškem Šimonem Peresem uvedl: „Jsem velmi šťastný, že jste použil termín Czechia jako já. Používám výraz Czechia, protože zní mnohem lépe a ne tak chladně jako Czech republic.“

Nedávno pak prezident uvedl, že „Czechia“ se týká jen hokejového týmu. „Náš hokejový tým může mít na zádech buď Czech Republic, což jak jistě uznáte, je název anglický, nebo stručnější Czechia. Chtěl bych upozornit, že v angličtině se tento název používá zcela běžně, v němčině je to Tschechien a tak dále. Pokud někde v Patagonii existuje jazyk, v němž je toto slovo sprosté slovo, přiznám se, že mě to nezajímá. Podstata celé diskuze se de facto týká hokejového týmu. Pokud vím, hokejisté si to přejí sami,“ argumentoval pro Czechii Zeman v rozhovoru pro Deník.cz.

Naopak Czechlands nadhodil např. textař Michal Horáček. „Czechia? To zní jak název nějaké gubernie na severovýchod od Nižního Novgorodu. Prostor kyselého zelí, svrabu a podomácku vyráběných třaskavin. Po vítězství kohokoli s takovým nápisem na hrudi se sotva dojmu, i kdyby ta Špotáková měla v Riu přehodit 100 metrů. Vezměte radši Czechlands. Máme snad zemi nerozlehlou, ale koukni, světe, ono je to několik zemí. A větší z nich respektuje ty trochu menší a říká: i vy máte v rámci našeho státu svou zemi, jako už od staletí, a tak nechť to trvá dál. Až vyhraje někdo s nápisem Czechlands, tutově mě to dojme,“ napsal na Facebooku.

Proti Czechii však také protestovala stovka Moravanů při nedávném protestu 23. dubna na brněnském náměstí Svobody. Nesouhlas vyjádřil i Svaz průmyslu a dopravy ČR, který dle své tiskové zprávy „nepovažuje název Czechia za optimální značku České republiky, která by se užívala ve světě“, „vidí v jeho zavádění výrazná rizika a vysoké náklady“ a „zavádění nového názvu, a tím i značky ‚Made in Czechia‘, není záležitostí, která by zvýšila konkurenceschopnost země“.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Vaclavjoseph ( 29. dubna 2016 10:21 )

Zkuste si o tom neco precist nez zacnete vykrikovat a papouskovat hlouposti http://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/fakta_a_data_k_aktualitam/x2016_04_21_doplneni_prekladu_kr atkeho_nazvu_cesko.html

gemino ( 29. dubna 2016 09:55 )

Moc se mi líbí, jak se národ čertí kvůli takové pitomině, jako je název naší země. V porovnání s tím, že na radnici v hlavním městě tohoto Absurdistánu sedí Slověna, ministrem financí této země je Slovák podezřelý ze spolupráce s STB, že její premiér hájí více zájmy kancléřky sousedního Německa a umělého slepence EU namísto aby hájil zájmy občanů své země atp., tak jak se té zemi, ve které se občané nechají vodit za nos jako stádo hloupých ovcí, bude říkat, je naprosto marginální a směšné. Ve volbách ukažme, co si o našich "elitách" myslíme a pošleme je na smetiště dějin. Teprve pak, až budeme opět hrdým národem bez příživníků, zlodějů a lumpů všeho druhu, vymýšlejme, jak se ten krásný stát bude jmenovat. Teď je to jen trapné. Hnůj na dvoře také bude páchnout pořád stejně, i kdybychom mu dali sebevznešenější název...

havran2 ( 29. dubna 2016 09:50 )

gemino ( 29. dubna 2016 09:45 )

To už ať se Brňáci raději začlení do Asie, stejně tam povahově patří

deratizater ( 29. dubna 2016 08:57 )

Czechomoravia je krásný název a navazoval by na historické uspořádání .Navíc by se mohlo zrušit 14 krajských vlád a parlamentů a vytvořit dvě zemské vlády Českou v Praze a Moravskou v Brně .Úspora na státní správě desítky miliard

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa