
Škrty v rozpočtu: Stavba 51 silnic a dálnic? Zastaveno!

Škrty, škrty a zase škrty. Takový lék naordinoval ekonomice zadluženého českého státu ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Počítá se snížením výdajů o rekordních 60 miliard korun. Nejvíc v ohrožení je oblast dopravy. Podle MF Dnes se má zakonzervovat stavba až 51 silnic a dálnic.
Šetření se dotkne všech ministerstev, nejvíce ale ministerstva vnitra Radka Johna (VV) a dopravy Víta Bárty (VV). Fond dopravní infrastruktury, z něhož jdou na dálnice peníze, bude mít příští rok k dispozici o 20,3 miliardy korun méně než letos. Bárta už avizoval, že některé stavby se úplně zastaví, jiné omezí.
„Ministerstvo se bude snažit o zlevnění výstavby například efektivnějším výkupem pozemků nebo lepší přípravou projektů, firmy zase budou hledat cestu, jak snížit své marže. S těmi cenami se dá jít dolů,“ řekl včera mluvčí Karel Hanzelka.
Jedny z nejdražších dálnic v Evropě
Svaz podnikatelů ve stavebnictví se bouří. „Už teď pracujeme s maržemi na hranici ziskovosti,“ tvrdí šéf svazu Václav Matyáš. To je zajímavé tvrzení v kontextu toho, že výstavba českých dálnic je jedna z nejdražších v celé Evropě.
»Černou listinu« dálnic a silnic, jejichž stavba bude zastavena, zveřejní ministerstvo příští týden. Schodek státního rozpočtu na příští rok by se úsporami a příjmy vyššími o 20 miliard měl srazit na zhruba 135 miliard korun.
Jaké stavby se také zastaví?
* Silnice R3 v úseku od Třebonína na státní hranice
* Obchvat obce Líbeznice (nedaleko D8 na severu od Prahy)
* Silnice R6 Praha – Pavlov, Lubenec – Bošov (u úseku do Pavlova hrozí penále z prodlení stavby)
* Silnice R7 Postoloprty – MÚK Bitozeves, nedokončení připojení silnice v R7 na průmyslovou zónu
* Dálnice D3 Veselí nad Lužnicí – České Budějovice
* Silnice R49 Hulín – Fryšták (napojení D1 z Kroměříže)
* Železniční uzel Brno, nezahájení realizace stavby
Anketa Blesku: Co si myslíme o šetření v dopravě
Jaký mají lidé názor na škrty ve státním rozpočtu, které se dotknou i výstavby silnic a dálnic? Blesk se ptal čtenářů v pražských ulicích.
Václav Novák (37), kuchař
„Já na to neřeknu nic, já auto nemám. Jestli se bude škrtat a jak, je mi jedno. Hlavně, aby byl schodek menší a je jedno jestli se bude šetřit na dálnicích nebo někde jinde.“
Pavel Nový (25), architekt
„Když se šetří, tak asi není co řešit. Myslím si, že by se ale měly dostavět ty silnice, co jsou rozestavěné a nezačínat se stavbou nových. Víceméně se škrty i s pozastavením výstavby souhlasím.“
Petr Voráček (54), obchodní zástupce
„Škrty jsou docela špatné a je to docela dost peněz. To, že se pozastaví výstavby silnic je ještě horší. Měly by se dostavět. Třeba jak dlouho se staví dálnice D8 a pražský okruh, je zoufalé.“
Marie Gregorová (57), úřednice
„Já to asi neovlivním, ale podle mě jsou dálnice a silnice hodně důležité. Výstavba dálnic a silnic je zapotřebí. Škrty mi také hodně vadí v oblasti platů státních zaměstnanců.“
Viktor Bělov (38), soukromý podnikatel
„Zastavení výstavby silnic je samozřejmě špatné. Je jasné, že státní rozpočet je nějakým způsobem omezený. Kvalita silnic ale trápí nás všechny, je zapotřebí je proto z něčeho zaplatit.“
Marcela Špoutnilová (54), státní úřednice
„ Není mi jasné, co má dnes vůbec větší prioritu. Je otázkou pro politiky, zda je výstavba silnic a dálnic v současné době to nejdůležitější.“
Správné řešení bylo nezahajovat takové množství a rozsahy staveb mnohdy bez vykoipených pozemků, finančního krytí atd. Na tom je vidět co za lidi a hlavně"znalce a odborníky" se po roce 1989 dostalo do vysokých a nejvyšších funkcí v politice a téměř ve všech oborech. To nám byl skutečně čert dlužen. Dluhy, rozkradení státu a jeho občanů a okrádání občanů pokračuje nebývalým tempem.