"Bude se v podstatě pokračovat ve stávajícím výběrovém řízení a soutěžit se stávajícími uchazeči. Komise určí, zda ty kvalifikační předpoklady, které teď u vítězného uchazeče byly zpochybněny, vítězná firma splní jinými referencemi, případně, zda bude muset být vítězný uchazeč ze soutěže vyloučen," uvedl Babinec.
Kvůli pochybnostem kolem referencí vítězné firmy Tender systems se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) obrátil jeden z účastníků tendru, společnost e-Centre, která pro město systém sdružených nákupů provozuje v současné době. "Společnost e-Centre se obrátila na ÚOHS, aby rozhodl ve věci postupu v rámci té veřejné zakázky a samozřejmě k tomu byl i návrh na vydání předběžného opatření, který městu znemožňoval uzavřít novou smlouvu s vítězným uchazečem. Na ÚOHS se tak dostaly podklady, a když jsme do materiálů nahlédli, tak se skutečně přikláníme k tomu, že reference neodpovídají požadavkům města," uvedl Babinec.
Podle něj z dosavadních zjištění plyne, že firma předložila referenci k zakázce pro ministerstvo průmyslu a obchodu. Ministerstvo však tuto referenci nepotvrdilo. Systém sdružených nákupů je stále funkční, protože ho pro město nadále provozuje původní dodavatel, tedy společnost e-Centre. Smlouva s ním totiž byla nastavena tak, že systém firma bude provozovat až do doby uzavření nové smlouvy.
Společnost Tender systems s výhradami k referencím nesouhlasí. Domnívá se, že ze strany neúspěšného konkurenta a současného provozovatele systému, společnosti e-Centre, se jedná o obstrukční jednání. "A to zejména z důvodu ekonomických požitků plynoucích z prolongace trvání smlouvy mezi Statutárním městem Ostrava a tímto dodavatelem," uvedl v písemném vyjádření ředitel Tender systems Pavel Eger.
Ředitel e-Centre Petr Kostelný ale odmítá, že by aktivita společnosti měla ekonomické motivy. Tvrdí, že se vítěz výběrového řízení snažil vědomě oklamat město předložením referenční zakázky, která se neuskutečnila. "Věříme, že zadavatel nyní při svém rozhodování zváží i připravenost jednotlivých uchazečů poskytnout funkční a v praxi ověřené řešení," uvedl Eger.
Nakupováním zboží a služeb v elektronických aukcích ušetřilo město od jejich zavedení po odečtení nákladů necelých 418,5 milionu. Město si od vítěze výběrového řízení slibovalo, že mu klesnou náklady na provoz systému, a to během čtyř let zhruba o 35 milionů korun. Elektronickou aukci Ostrava poprvé využila v roce 2008.